Artykuły eksperckie

25 lipca 2014

Esej o sztuce raportowania

Mirella Panek-Owsiańska

Raportowanie społeczne to wymagający proces, gdyż łączy szereg pozornie całkowicie rozbieżnych elementów. „Esej o sztuce raportowania” Mirelli Panek-Owsiańskiej odpowiada na pytania: co raportować, w jaki sposób, a także co chyba najtrudniejsze – co zrobić z gotowym raportem?

4 lipca 2014

Polska gospodarka jest zależna od natury, a my wraz z nią

Piotr Domański

Klimat przekształca się na naszych oczach. Dowodzą tego anomalie pogodowe, o których coraz częściej mówi się w mediach, a także drobne zmiany, często niezauważane z perspektywy jednego pokolenia. Jednak ich wpływ na ekosystemy na całym globie już przekłada się lub w najbliższym czasie znajdzie przełożenie na nasze życie i gospodarkę.

14 maja 2014

Wywiad z dr. Ianem Doddsem – gościem specjalnym Dnia Różnorodności

Ewa Leśnowolska

23 maja, podczas Dnia Różnorodności gościem specjalnym wydarzenia był dr Ian Dodds – międzynarodowy ekspert zarządzania różnorodnością. Zapraszamy do przeczytania wywiadu, w którym ekspert dzieli się swoim doświadczeniem, mówi o wyzwaniach związanych z zarządzaniem różnorodnością, a także wskazuje, jak budować kulturę włączającą w miejscu pracy.

8 maja 2014

User-driven innovation – jak tworzyć innowacje w oparciu o potrzeby klientów?

Marcin Grzybek

Liczba źródeł pochodzenia innowacji jest właściwie nieograniczona – mogą one być wynikiem badań prowadzonych przez działy Research and Development, efektem analiz rynku i konkurencji, mogą też być tworzone przez placówki naukowe współpracujące z przedsiębiorstwem, bądź nawet pojedynczego pracownika. Wszystkie te rozwiązania obarczone są dużym ryzykiem nieodpowiadania na realne potrzeby i wymagania klientów. Bezpieczniejszym sposobem na wprowadzanie innowacji jest konsultowanie ich projektów bezpośrednio z ich przyszłymi odbiorcami, a więc z klientami (obecnymi lub potencjalnymi) firmy. O angażowaniu klientów w proces tworzenia innowacji mówi koncepcja user-driven innovation (pojęcie tłumaczone jest na polski jako „popytowe podejście do innowacji”).

12 marca 2014

Raportowanie społeczne organizacji pozarządowych

Justyna Kozera

Pytanie o to, dlaczego warto podjąć trud i wdrożyć procesy związane z raportowaniem kwestii etycznych, ekologicznych i społecznych w organizacji pozarządowej wydaje się być w swej istocie zbliżone do pytania o to, dlaczego warto czynić dobrze. Wzniosłe idee uzasadniające oba rodzaje działania nie zawsze i nie wszystkich mogą przekonywać, rzadko kto jednak oprze się argumentom w postaci potencjalnych, acz konkretnych korzyści wynikających z ich podjęcia. W niniejszym artykule przyjrzymy się im bliżej, odwołując się do jednego z możliwych modeli raportowania społecznego w organizacji pozarządowej, opartego o wytyczne GRI (Global Reporting Initiative).

23 września 2013

Drużyna B ratuje Planetę A

Agnieszka Abec

Jest 13 czerwca 2013, znajdujemy się w jednej z najbardziej prestiżowych londyńskich sal galowych, siedzibie Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych. Na scenie siedem osób, na widowni nieco ponad dwieście, transmisja na żywo gromadzi uczestników przeszło pięćset specjalnie zorganizowanych spotkań w stu dwudziestu krajach na świecie.

12 marca 2013

Grywalizacja a CSR – mądre zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie

Marta Krawcewicz

Według szacunków firmy badawczej Gartner w 2014 r. gry i mechanizm grywalizacji będą wykorzystywane w 70 proc.  największych korporacji, a ich rynek w USA może wynieść ok. 1 mld USD.

25 lutego 2013

Zarządzanie relacjami z interesariuszami jako jeden z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu

Marcin Grzybek

Mianem interesariuszy (ang. stakeholders) w teorii zarządzania określa się te „podmioty (osoby, społeczności, instytucje, organizacje, urzędy), które mogą wpływać na przedsiębiorstwo oraz pozostają pod wpływem jego działalności”. Innymi słowy są to osoby i instytucje będące otoczeniem przedsiębiorstwa, wchodzące z nim w bezpośrednie lub pośrednie relacje.

29 lipca 2011

Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element społeczeństwa obywatelskiego?

Magdalena Andrejczuk

W definicjach odpowiedzialnego biznesu dominuje czysto ekonomiczne podejście, zaś sam CSR określany jest jako strategia zarządzania, czy koncepcja prowadzenia firmy. Ta hegemonia biznesowa w analizie tego zjawiska powinna zostać przełamana faktem, że odpowiedzialny biznes to także idea społeczna, która dotyczy społeczeństwa sui generis, w tym procesów i zjawisk, które mają bezpośredni wpływ na społeczeństwo. W dyskursie na temat odpowiedzialnego biznesu brakuje socjologicznej syntezy tego zjawiska, dlatego też artykuł ten wychodzi naprzeciw potrzebie włączenia odpowiedzialnego biznesu do nurtu społecznego i analizuje CSR jako element społeczeństwa obywatelskiego.

Typ artykułu

Obszar tematyczny