Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Sektor finansowy wymaga i premiuje – inwestorzy wybierają spółki z transparentnym zarządzaniem kwestiami ESG. Wiele spółek przeżywa ogromne przemiany i nie jest możliwe, aby całościowa transformacja wydarzyła się jutro, potrzeba czasu, to jest proces. Potrzeba też rzetelnej i przejrzystej komunikacji z rynkiem. Raportowanie ESG jest jednym z narzędzi tej komunikacji, które w zunifikowany sposób pokazuje cele i osiągany na drodze do nich postęp.
Skuteczna i wiarygodna komunikacja w obszarze ESG musi być oparta przede wszystkim na faktach, czyli rzetelnych danych. To fundament, od którego zależy reputacja firmy i postrzeganie jej przez kluczowych interesariuszy – inwestorów, kontrahentów, pracowników czy klientów i konsumentów. Rzetelność polega również na transparentnym informowaniu, jak przedsiębiorstwo odpowiada na istotne dla jego działalności wyzwania dotyczące czynników ESG oraz jak definiowane są poszczególne priorytety.
Pomimo licznych wyzwań, w tym kosztów operacyjnych, związanych z rozpoczęciem procesu zbierania i raportowania danych ESG, jednolity standard raportowania ESRS oraz docelowo obowiązek weryfikacji zewnętrznej danych przyniosą w długim okresie zdecydowane korzyści. Raportujący będą w stanie w jednolity sposób dostarczać zebrane dane ESG w odpowiedzi na liczne zapytania i dla różnych użytkowników, którzy będą mieli komfort rzetelności zweryfikowanych danych, a jednocześnie możliwości porównywalności danych pomiędzy podmiotami
Wykonując te same obowiązki na tych samych stanowiskach, kobiety muszą zarabiać tyle samo, co mężczyźni. Skorzystają na tym i biznes, i cała gospodarka. Ale na to, jak kobiety funkcjonują na rynku pracy, mają wpływ także: zasady systemu alimentacyjnego, opieki zdrowotnej czy regulacje dotyczące opieki nad dziećmi i dorosłymi osobami zależnymi. I choć to nie pracodawcy tworzą prawo, to świadomość tych zależności i ograniczeń może być punktem wyjścia do działań na rzecz ich zmiany
Tak liczne regulacje wynikają z praktycznego przełożenia porozumienia paryskiego na zobowiązanie dotyczące neutralności klimatycznej Unii Europejskiej, podjęte w tamach New Green Deal. Zaliczyć do nich możemy m.in.: Taksonomię UE, CSRD, SFDR oraz regulacje dotyczące poszczególnych branż czy obszarów gospodarki, takich jak dyrektywa Single Use Plastic czy Farm to Fork Strategy, ale także zmiany w unijnym systemie handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i mechanizmu CBAM.
Obserwujemy coraz większe zainteresowanie interesariuszy treściami zawartymi w raportach niefinansowych. Kontrahenci, inwestorzy, konsumenci końcowi, a także organizacje społeczne i instytucje finansowe coraz częściej szukają w nich informacji, mogących wpłynąć na decyzję o nawiązaniu formy współpracy czy sfinansowaniu danej inwestycji. Tym samym firmy coraz mocniej akcentują działania ESG w prowadzonej działalności i coraz liczniej decydują się na tworzenie sprawozdań pozafinansowych.
Podpisując Kartę Praw Dziecka w Biznesie, firma zobowiązuje się, że będzie przestrzegać zawartych w tym dokumencie postanowień. Liczymy więc na pewną społeczną kontrolę. Wiele firm już prowadzi takie działania, ma np. programy rodzicielskie dla pracowników, politykę posługiwania się wizerunkiem dziecka w komunikacji, standardy bezpieczeństwa produktów czy usług, czy klauzule zabraniające wykorzystywania pracy dzieci w umowach dla dostawców.
Co już wiemy o wypaleniu w wolontariacie? Czy jest to coś, na co trzeba szczególnie zwracać uwagę, pracując społecznie, czy raczej jest to na tyle rzadkie zjawisko, że nie ma co demonizować?
Działanie opisane w ramach studium przypadku jest łatwe do wdrożenia i możliwe do elastycznego wdrożenia w ramach praktycznie każdej akcji wolontariatu pracowniczego. Jednak bardzo rzadko spotykamy się z takimi działaniami chociażby w opisach dobrych praktyk. Dlatego zdecydowaliśmy się podzielić nim z nadzieją, że przyda się wszystkim koordynator(k)om wolontariatu pracowniczego.
Z roku na rok w Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce” publikowanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu możemy znaleźć coraz więcej przykładów działań na rzecz środowiska naturalnego realizowanych przez firmy. Z satysfakcją zauważamy spadek inicjatyw jednorazowych na rzecz rozwiązań strategicznych i systemowości.