Podsumowanie prac grupy roboczej dotyczącej DEI w branży kreatywnej

6 grudnia 2023

Branża kreatywna, poza tym, że tworzy miejsca pracy, tworzy także narracje o świecie, które docierają każdego dnia do setek tysięcy osób. To właśnie przekazy tworzone przez media i agencje komunikacyjne mają realny wpływ na publiczną debatę o DEI. Mogą one wspierać różnorodność i tworzyć włączające społeczeństwa lub umacniać stereotypy i nieświadome przekonania. Dlatego potrzebne są lepsze opowieści o różnorodności i włączaniu. 

W skład grupy roboczej weszli eksperci_tki z branży kreatywnej oraz ośrodków badawczych i środowisk naukowych. Celem grupy było zapoczątkowanie dyskusji na temat zarządzania różnorodnością i inkluzywnością w agencjach PR, marketingowych i eventowych, w mediach, firmach produkujących materiały audiowizualne (w tym gry komputerowe), oraz u wydawców.

Efektem prac grupy było przeprowadzenie pilotażowego badania Diversity IN Check Creative, które od przyszłego roku stanie się suplementem do Diversity IN Check. Suplement ten służy do weryfikacji działań firm z branży kreatywnej zarówno w kontekście miejsca pracy, jak i tworzonych przez nią usług i produktów. Podsumowaniem pracy grupy roboczej będzie raport, który ukaże się w pierwszym kwartale 2024 roku.

Spotkanie podsumowujące pilotażowe badanie Diversity IN Check Creative odbyło się 16 listopada 2023 r. w siedzibie NatWest Polska. Marzena Strzelczak przywitała uczestników_ki spotkania i wprowadziła w kontekst powstania badania. Następnie prof. Ewa Lisowska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przedstawiła, z jakimi problemami mierzy się obecnie branża kreatywna w kwestii DEI. Adrianna Lepka, ekspertka Forum Odpowiedzialnego Biznesu, podsumowała wyniki badania uwzględniając podział ze względu na rozmiar organizacji. Uczestnicy_czki podzielili się swoimi refleksjami z badania oraz pomysłami jak zachęcić większą liczbę firm do udziału w badaniu.

Z badania oraz dyskusji wokół niego wynika, że branża kreatywna ma jeszcze wiele do zrobienia w kwestii wdrażania rozwiązań z zakresu DEI. Jest to spowodowane dużą presją i dynamiką tej branży, a także koniecznością sprostania wymaganiom klientów. Dlatego, by zachęcić firmy do zarządzania różnorodnością, ważne jest nie tylko uświadomienie im ich roli w budowaniu narracji oraz korzyści z wprowadzenia takiej polityki, ale także zrozumienie i otwartość ze strony klientów.

Partnerami projektu są: Ringier Axel Springer Polska, Pracownia Badań Społecznych PBS, Stowarzyszenie Agencji Reklamowych SAR, NatWest Polska, PRoto.pl, Liberté!, Philip Morris Polska oraz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.