Yves Saint Laurent Beauty po raz pierwszy w Polsce z międzynarodową kampanią „Miłość to nie Przemoc”

5 października 2023

2 października przypada Międzynarodowym Dzień bez Przemocy, dlatego marka YSL Beauty ogłosiła tego dnia w Polsce kampanię „Miłość to nie Przemoc”. Akcja polega na uświadamianiu i zapobieganiu przemocy ze strony partnera w relacji intymnej. Problem stoi w sprzeczności z wartościami marki YSL Beauty, z tego też względu marka podjęła walkę ze zjawiskiem.

– Projektant Yves Saint Laurent od zawsze walczył o wolność kobiet i łamał stereotypy. Zaprojektował pierwsze spodnie dla kobiet, które wspierały zmiany ruchu feministycznego. Był to prawdziwy manifest będący symbolem wspierania ich niezależności. Pod każdym względem kontynuujemy to dziedzictwo, wspierając niezależność i wolność kobiet. Jednak zdajemy sobie sprawę, że jednym z najpowszechniejszych, a jednocześnie niedofinansowanych zagrożeń dla wolności kobiet jest problem przemocy ze strony partnera – wyjaśnia Krzysztof Bożek, Brand Business Director YSL Beauty.

Do akcji motywują statystyki – nadużycia ze strony partnera w relacji intymnej są najczęstszymi formami przemocy wobec kobiet – aż jedna na trzy kobiety doświadcza jej w ciągu życia. Za najbardziej zagrożone uznaje się kobiety w wieku 16-24 lat, mimo że zjawisko dotyka osoby należące do każdej grupy społeczno-ekonomicznej, religijnej oraz kulturowej. Przemoc ze strony partnera, to wywieranie wpływu i kontrolowanie obecnej lub byłej partnerki/a. Charakteryzuje się przemocowymi słowami oraz działaniami, mającymi na celu przejęcie władzy oraz kontrolowanie.

Przemoc w relacjach intymnych ma wiele twarzy – mowa aż o 9 symptomach. Nie wszystkie są tak zauważalne jak przemoc fizyczna. Wśród nich wyróżnia się zazdrość, naruszanie prywatności, kontrolę, poniżanie, ignorowanie, zastraszanie, izolację, szantaż i manipulację. Według badań przeprowadzonych pro bono dla kampanii „Miłość to nie Przemoc” przez badaczki z socjolożki.pl, w Polsce najczęstszą formą niefizycznej przemocy jest krytykowanie i ubliżanie związane z wyglądem – 29% badanych wskazało ten problem. Taki sam procent grupy wyróżnił ignorowanie kilka dni po kłótni. Jednocześnie jako zachowania uznawane przez osoby badane za formę przemocy wskazały zastraszanie (w tym groźby) – 80% oraz poniżanie przy innych i w odosobnieniu – 75%. Skutkiem tych
nadużyć według socjolożki.pl jest przede wszystkim depresja – 69% badanych oraz spadek samooceny – 60% badanych.

W ramach akcji „Miłość to nie Przemoc” Yves Saint Laurent Beauty podjęło współpracę merytoryczną z organizacją non-profit SEXEDPL. Fundacja pomaga marce w prowadzeniu edukacji, oferując swoją ekspercką wiedzę oraz znajomość działań komunikacyjnych. Ważnym aspektem partnerstwa jest możliwość udzielania praktycznego wsparcia dzięki Antyprzemocowej Linii Pomocy, dotowanej przez YSL BEAUTY.

Fundacja SEXEDPL od dwóch lat prowadzi linię pomocową dla osób uwikłanych w przemoc – nie tylko doświadczających jej, ale też będących jej świadkami i sprawcami. Przez sześć dni w tygodniu specjaliści czuwają pod telefonem 720 720 020, prowadzą warsztaty edukacyjne dla pracowników klubów, edukują o przemocy na kanałach w social mediach i realizują kampanie.

– Jesteśmy dumni, że dzięki współpracy z marką YSL Beauty możemy zaadresować nasze wsparcie do kolejnej grupy i skupić się na problemie przemocy w związkach. Zanim osoba doświadczająca przemocy sięgnie po pomoc, musi potrafić nazwać to, czego doświadcza. Wspólnie z naszym ekspertem, Michałem Sawickim, będziemy wyjaśniać jak rozpoznać symptomy przemocy w relacji i co zrobić dalej, by odzyskać kontrolę i bezpieczeństwo – mówi Martyna Wyszykowska, dyrektorka zarządzająca fundacją SEXEDPL.

Yves Saint Laurent Beauty finansuje badania akademickie, szkoli swoich pracowników oraz zobowiązuje się do roku 2030 wyedukować na ten temat 2 miliony ludzi globalnie. W październiku rusza kampania „Miłość to nie przemoc”, mająca na celu zwiększenie świadomości problemu. Marka YSL Beauty wraz z fundacją SEXEDPL sfinansują również szkolenia na wyższych uczelniach w Polsce. Kampania ma nakierowywać na stronę internetową miłosctonieprzemoc.pl, gdzie każdy może przejść szkolenie, pozwalające pozyskać wiedzę o 9 symptomach przemocy niefizycznej w związkach.

Źródło: inf. pras.