Wyszukiwarka
dobrych praktyk

4386
przykładów
dobrych praktyk
w Polsce
622
zaangażowane
w CSR firmy
27
branż
Przeszukaj naszą bazę

Publikacje

Forum Odpowiedzialnego Biznesu oferuje bezpłatny dostęp do szerokiej bazy publikacji, artykułów i raportów dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Publikujemy również liczne recenzje najlepszych książek dotyczących miedzy innymi odpowiedzialnego biznesu, zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska. W ten sposób przyczyniamy się do poszerzania wiedzy na temat CSR w Polsce.

Publikacje FOB

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki”

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki”

Po raz 17. ukazał się największy w Polsce przegląd CSR – Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. W tegorocznej odsłonie publikacji zarówno pod kątem liczby zgłoszonych praktyk, jak i liczby firm nastąpił wzrost na poziomie 30 proc. To jednocześnie kolejny rekord w wydawanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu raporcie, którego premiera miała miejsce 28 marca br. w Warszawie. POBIERZ RAPORT (download a report) >> Coraz więcej firm wdraża i realizuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Potwierdza to najnowsza edycja publikacji Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”. Podsumowuje ona rozwój CSR w 2018 roku, a jej główną część stanowią zgłoszone przez firmy dobre praktyki. W ubiegłorocznej edycji po raz pierwszy liczba działań firm przekroczyła 1000, a w tym roku liczba ta sięgnęła ponad 1500.
- Obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu. Powyższy trend bardzo nas cieszy. Rezultat ten to składowa wielu czynników. Pojawiają się inicjatywy i regulacje prawne na poziomie międzynarodowym i krajowym skłaniające firmy do większej aktywności na polu CSR. Jedną z nich są Cele Zrównoważonego Biznesu - włączanie się biznesu będzie przyspieszać proces ich osiągnięcia. CSR zawdzięcza rozwój także stawianym przez partnerów biznesowych wymogom dostarczania informacji również z działalności niefinansowej spółki, potwierdzających mniejsze ryzyko reputacyjne i finansowe związane z danym podmiotem. CSR staje się niezastąpionym narzędziem w coraz silniejszej rywalizacji o przyciągnięcie i utrzymanie pracowników – co pokazuje wzrost liczby praktyk w obszarze dotyczącym miejsca pracy o ponad 30%. To główne czynniki, ale z pewnością niejedyne, bo warto pamiętać o zwiększającej się świadomości konsumentów, kluczowych inicjatywach jak np. COP24 czy aktywności ogólnopolskiej i regionalnej organizacji pozarządowych na tym polu – podsumowuje tegoroczny wynik Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
1549 to łączna liczba praktyk przyjętych do najnowszej, 17. edycji Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” (zgłoszonych przez 229 firm). Na sumę działań firm składają się praktyki nowe – zgłoszone do raportu po raz pierwszy, w tym roku 826 (poprzednia edycja: 639) oraz praktyki długoletnie, czyli te, które były zgłoszone do poprzednich edycji raportu, ale były realizowane również w 2018 roku; w tym roku praktyk długoletnich jest 723 (poprzednia edycja: 551). Autorzy raportu odnotowują również wzrost w liczbie firm z sektora małych i średnich, która zwiększyła się o 10 - do poziomu 60 organizacji. Najliczniej reprezentowane w Raporcie branże to: finanse (32 firmy), usługi (31 firm), handel (22 firmy), FMCG (21 firm).

Obszary CSR

To kolejna edycja raportu, której trzonem jest zaproponowany w normie ISO 26000 podział na 7 obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu. Przegląd ten pozwala dostrzec trendy i zmiany w zakresie CSR na przestrzeni lat. Do najpopularniejszych obszarów, podobnie jak w poprzednich edycjach, należą zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej oraz praktyki z zakresu pracy. Warto jednak odnotować, że po raz pierwszy w historii raportu to nie prawa człowieka, a uczciwe praktyki operacyjne były najmniej reprezentowanym obszarem. - zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej – 601 dobrych praktyk (291 nowych; 310 długoletnich) zgłoszonych przez 176 firm. To najrozleglejszy obszar, z 16 kategoriami. Tradycyjnie też najwięcej jest działań charytatywnych i filantropijnych oraz związanych z edukacją dzieci i młodzieży – odpowiednio 70 i 47 praktyk, a najsłabiej reprezentowane są praktyki dotyczące inwestycji społecznych – jedna praktyka. Wspólnym tematem roku 2018 dla wielu praktyk była 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości i związane z nią historycznie 100-lecie powstania wielkopolskiego oraz 100-lecie wywalczenia praw wyborczych przez kobiety. - praktyki z zakresu pracy – 417 dobrych praktyk (237 nowych; 180 długoletnich) zgłoszonych przez 129 firm. W tym roku dodatkowo widoczny jest wzrost ich liczby aż o 33%. Najwięcej nowych przykładów pojawiło się w obszarze zdrowia pracowników. Doceniane są również działania umożliwiające godzenie ról społecznych z zawodowymi. - środowisko – 235 dobrych praktyk (140 nowych; 95 długoletnich) zgłoszonych przez 101 firm. W stosunku do ubiegłorocznej edycji pojawiło się zauważalnie więcej praktyk w duchu idei zero waste, związanych z ograniczaniem zużycia plastiku. Ze względu na znaczenie i rozwój tematu wyodrębniona została nowa kategoria w obszarze dotycząca gospodarki obiegu zamkniętego. - zagadnienia konsumenckie – 97 dobrych praktyk (47 nowych; 50 długoletnich) zgłoszonych przez 42 firmy. Tegorocznymi trendami w obszarze są dostępność produktów i usług oraz edukacja konsumentów. - ład organizacyjny – 83 dobre praktyki (46 nowych; 37 długoletnich) zgłoszone przez 51 firm. Działania firm z kategorii etyki oraz compliance stanowią najliczniejszą grupę i obejmują ponad 50% wszystkich inicjatyw. - prawa człowieka – 61 dobrych praktyk zgłoszonych (39 nowych; 22 długoletnich) przez 41 firm. To, podobnie jak w ubiegłym roku, dwa razy więcej praktyk w stosunku do poprzedniej edycji Raportu. Po raz kolejny prym wiodą zarządzanie różnorodnością, a także promowanie i wspieranie kobiet w biznesie. - uczciwe praktyki operacyjne – 55 dobrych praktyk (26 nowych; 29 długoletnich) zgłoszonych przez 38 firm. Dominują działania dotyczące edukacji rynku. Ważną rolę odgrywają w tym obszarze partnerstwa i koalicje, których celem jest wypracowanie wspólnych rozwiązań oraz przygotowanie materiałów edukacyjnych lub tworzenie polskich wersji językowych norm i wytycznych dla biznesu.

Obok obszaru ISO 26000

Dobrym praktykom zakwalifikowanym do Raportu przyporządkowane są Cele Zrównoważonego Rozwoju, ustanowione w 2015 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Podobnie jak w dwóch poprzednich edycjach dominują cele: 4. Dobra jakość edukacji (351 praktyk) i 3. Dobre zdrowie i jakość życia (317). Do najczęściej występujących celów należą również cel 8. Wzrost gospodarczy i godna praca (214 praktyk), cel 12. Odpowiedzialna produkcja i konsumpcja (175 praktyk) oraz cel 11. Zrównoważone miasta i społeczności (167 praktyk). Warto również zwrócić uwagę na znaczny wzrost liczby praktyk odnoszących się do celu 13. Działania w dziedzinie klimatu zwiększyły się z 41 do 115 w najnowszej odsłonie raportu. Firmy pozostają najmniej zaangażowane w realizację celu 14. Życie pod wodą - tylko 8 zgłoszonych praktyk. Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2018. Dobre praktyki” stanowi podsumowanie tego co działo się w CSR w minionym roku, dlatego, obok dobrych praktyk, publikacja zawiera 16 artykułów eksperckich. Stałym elementem wydawnictwa jest także przegląd wybranych artykułów prasowych oraz kalendarium wydarzeń związanych z CSR.

Zobacz wszystkie publikacje FOB

Artykuły eksperckie

Każdy z nas musi wziąć udział w budowie lepszego świata

Każdy z nas musi wziąć udział w budowie lepszego świata

Zaprogramowani na zrównoważony rozwój - kodujSDG.stat.gov.pl

Jaka jest rola współczesnych liderów i liderek biznesu?

Równość płci a rynek pracy

Rola partnerstwa i współpracy na rzecz rozwoju społecznej odpowiedzialności uczelni – jak inicjować współpracę?

"Polak na zakupach coraz bardziej ekologiczny"

#SustainHack – hakowanie dla SDGs

Zatrudnianie cudzoziemców – od działań HR do zadań CSR

Jaka jest rola współczesnych liderów biznesu?

Zobacz wszystkie

Publikacje i badania CSR

GCNP Yearbook 2019/20

GCNP Yearbook 2019/20

Global Compact Yearbook Poland 2019/20 przedstawia najnowsze trendy, zmieniające się standardy oraz strategie firm na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju, w szczególności dobre praktyki biznesowe w tym zakresie w Polsce.

Broszury informacyjne „Odpowiedzialny konsument”

Raport „Branża hostess w Polsce. Główne problemy i kontrowersje”

Zobacz wszystkie

Recenzje książek

Urobieni. Reportaże o pracy

Zobacz wszystkie

Multimedia

Konferencja

Konferencja "100 lat praw wyborczych kobiet. Praca, rodzina, rozwój - perspektywa równych szans"

Zobacz wszystkie