Artykuły eksperckie

5 stycznia 2018

Odpowiedzialność dla obywateli – komentarz do artykułu „Odpowiedzialność dla dorosłych”

Marzena Strzelczak

Społeczna odpowiedzialność biznesu branży porno wydaje się wyjątkowo jaskrawym oksymoronem, jednak jest wiele przykładów wspierania szlachetnych celów funduszami zdobytymi w mało etyczny sposób. I to nawet bez  odwoływania  do narkobiznesu, handlu bronią czy pornografii.

10 listopada 2017

Biznes we współpracy

Tak brzmi hasło nadchodzących, 7. Targów CSR. Rozumiemy je dwojako. Z jednej strony chcemy pokazywać biznes, który jest otwarty na współpracę. Wspólne przedsięwzięcia, tworzenie partnerstw, otwarcie się na potrzeby, pomysły i propozycje zgłaszane przez otoczenie to esencja społecznej odpowiedzialności. Z drugiej strony jesteśmy przekonani, że współpraca to dobry biznes, który pozwala na prawdziwie zrównoważony rozwój…

2 listopada 2017

Rola łańcucha dostaw dla zrównoważonego rozwoju – [VIDEO]

Prezentacja prof. Beate Sjafjell z Uniwersytetu w Oslo poświęcona roli łańcucha dostaw dla zrównoważonego rozwoju.

11 sierpnia 2017

Logistyczne centrum odpowiedzialności – CSR w branży logistycznej

, Agnieszka Kłopotowska

Działania z zakresu CSR – społecznej odpowiedzialności biznesu – jeszcze parę lat temu w Polsce przypisywane dużym firmom i korporacjom,  często też mylnie kojarzone przede wszystkim z działalnością filantropijną organizacji, stają się coraz bardziej dojrzałe. W wydanym w marcu 2017 roku przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu jubileuszowym 15. Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” znalazły się opisy ponad 800 działań z zakresu CSR, realizowanych przez 180 organizacji. Firm z branży logistycznej na tej liście wciąż jest niewiele, chociaż praktyk z zakresu logistyki i transportu przybywa.

15 maja 2017

Jak korporacje szantażują państwa wykorzystując trybunały arbitrażowe

Ewa Jakubowska-Lorenz

Za sprawą umów TTIP i CETA dużo mówi się ostatnio o tzw. trybunałach arbitrażowych. W tych specjalnych parasądach międzynarodowa korporacja może pozwać państwo, w którym zainwestowała, jeśli uzna, że wprowadzone przez to państwo regulacje zmniejszyły jej oczekiwane zyski. Mechanizm ten znacząco uprzywilejowuje firmy międzynarodowe względem państw i firm rodzimych.

18 marca 2017

Dostawcy – ważne ogniwo w strategii CSR organizacji

Agata Rudnicka

Złożone realia rynkowe wymuszają na przedsiębiorstwach wdrażanie strategii, które w nieszablonowy sposób podchodzą do budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej. Dzięki społecznej odpowiedzialności coraz większe grono firm zrozumiało potrzebę otwarcia się na otoczenie zewnętrzne oraz czerpania z potencjału i kompetencji interesariuszy.

21 grudnia 2016

CSR w farmacji wciąż zostawia duże pole do popisu – wywiad z Justyną Kozerą

Kompleksowe podejście do społecznej i środowiskowej odpowiedzialności wpisane jest w strategię biznesową danej firmy i odnosi się do wszystkich istotnych dla niej kwestii. Jego celem jest nie tylko jej sukces rynkowy, ale też doprowadzenie do rozwiązania ważnych problemów w jej otoczeniu. Tak definiowane CSR możemy postrzegać jako pewien ideał, do którego dążą firmy.

28 maja 2016

Środowisko przyrodnicze jako niemy interesariusz społecznie odpowiedzialnego przedsiębiorstwa. Dobre praktyki biznesu w Polsce

Ewa Jastrzębska

Tekst pierwotnie ukazał się na łamach „Logistyka Odzysku”, 1 kwietnia 2015 roku. W 6. edycji konkursu „Pióro odpowiedzialności” artykuł zdobył wyróżnienie w kategorii „artykuł ekspercki – media elektroniczne i drukowane”. Uzasadnienie: za wprowadzenie z powrotem do obiegu tematu środowiska naturalnego w gospodarce firm. Jury doceniło także szerokie ujęcie tematu i odniesienie się do praktyki firm. Ludzkość…

26 grudnia 2015

Odpowiedzialne inwestowanie

Marta Karwacka

Milton Friedman na początku lat 70. XX wieku stwierdził, że najważniejsi dla przedsiębiorstwa są akcjonariusze, w związku z tym firmy nie powinny angażować się w działania społeczne i środowiskowe. Nietrudno się zgodzić, że firmy nie są organizacjami non profit, a akcjonariusze są kluczowymi interesariuszami. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że obecnie mamy inne warunki, w jakich funkcjonuje biznes niż za czasów Friedmana, a mimo to również dzisiaj wielu sceptyków idei CSR podpiera się argumentem wspomnianego noblisty, usprawiedliwiając często nieetyczne praktyki przedsiębiorstw.

23 grudnia 2015

Zrównoważony łańcuch dostaw

Agata Rudnicka

Temat zrównoważonego łańcucha dostaw to rezultat pojawiających się wyzwań społecznych i środowiskowych związanych z zarządzaniem coraz bardziej złożonymi relacjami przedsiębiorstw z dostawcami i innymi partnerami biznesowymi. Łańcuch dostaw to skomplikowana struktura, w ramach której powstają produkty oferowane coraz bardziej dociekliwym konsumentom. Mając tak szeroki dostęp do dóbr, klienci coraz częściej poprzedzają swoje wybory uzyskaniem informacji o tym, z jakiego kraju pochodzą i w jaki sposób powstają kupowane przez nich produkty.

Typ artykułu

Obszar tematyczny