Zrównoważona logistyka w Procter & Gamble

10 czerwca 2013

Dotyczy firmy: P&G,

Procter & Gamble, firma oferującej takie marki jak Gillette®, Ariel®, Always® czy Pampers®, w ramach swojej Długoterminowej Wizji Zrównoważonego Rozwoju, stosuje innowacyjne rozwiązania w dziedzinie transportu i logistyki. Transport intermodalny, Przykładem takich działań jest transport intermodalny, którego P&G jest pionierem w sektorze dóbr konsumcyjnych. Od kilu miesięcy wykorzystuje kolejowy korytarz Warszawa-Duisburg, który łączy farbyki w Polsce z innymi lokalizacjami. Do 2015 roku, 30% transportu produktów P&G będzie odbywało się koleją.

Długoterminowa Wizja Zrównowazonego Rozwoju, która nadaje kierunek działaniom firmy w tym zakresie obejmuje trzy obszary: produkty, produkcję i logistykę oraz zaangażowanie społeczne. W każdym z tym obszarów, realizację wizji wspierają konkretne cele, które zostana osiągnięte do 2020 roku. Cele z obszaru produkcja i logistyka zakładają zmniejszenie do 2020 roku o dodatkowe 20% zużycia energii, wody, emisji CO2 oraz ilości wytwarzanych odpadów na jednostkę produkcji. W dziedzinie tranportu, P&G do 2020 roku zamierza także zredukować transport pojazdami ciężarowymi o 20% na jednostkę produkcji w stosunku do wielkości z roku 2010.

Ważnym elementem działań związanych ze zrównowazonym transportem jest transport intermodalny. W ramach nowego podejścia do transportu i logistyki, P&G na coraz szerszą skalę wykorzystuje kolej.  Firma zadecydowała o zdecydowanym zwiększeniu udziału kolei w transporcie produktów P&G w Europie z 10% tonokilometrów w 2008 roku do 30% w roku 2015. Realizacja celu przbiega sprawnie – już w 2012 roku udział transportu kolejowego sięgnął 28% tonokilometrów. To oznacza, że na drogi Europy, w tym Polski, wyjechało 70 000 tysięcy ciężarówek mniej, co przekłada się na zmniejszenie emisji CO2 o 33 tysiące ton.

W ramach zwiększania wykjorzystania transportu intermodalnego, Procter & Gamble otworzył kolejowy korytarz Warszawa – Duisburg, łączący fabryki P&G w Łodzi (Gillette) i Warszawie (Pampers) z innymi lokalizacjami w Europie (Niemcy, Belgia, Francja, Wielka Brytania). W 2012 roku korytarz osiągnął założoną przepustowość – ok. 2400 kontenerów rocznie i przyczynił się do redukcji emisji CO2.  W przyszłości korytarz zostanie wydłużony o kolejne połączenia z zakładami P&G w Europie Środkowej, w tym z fabryką kosmetyków do pielęgnacji skóry w Aleksandrowie Łódzkim.

Zrównoważony rozwój w transporcie i logistyce P&G to nie tylko transport intermodalny, ale również ograniczenie pustych przebiegów do minimum, redukcja opakowań oraz stosowanie odpowiednich zasad załadunku kontenerów, czyli jednoczesny przewóz lekkich i ciężkich produktów pozwalający na optymalne wykorzystanie przestrzeni. Dzięki takim rozwiązaniom, limit kontenera wykorzystywany jest nawet w ponad 80%. W określonych przypadkach P&G nawiązuje nawet współpracę z niekonkurencyjnymi partnerami zewnętrznymi. Przykładowo, współpraca z Tesco w Wielkiej Brytanii pomaga redukować puste przebiegi ciężarówek, a partnerstwo z Tupperware ułatwia skuteczne stosowanie optymalnych strategii załadunku kontenerów.

Strategia zrównoważonego rozwoju P&G w dziedzinie logistyki przynosi wymierne efekty. Zastosowanie transportu intermodalnego, redukcja opakowań oraz odpowiedni sposób załadunku prowadzą do zmniejszenia liczby samochodów ciężarowych, ograniczenie emisji CO2 oraz zmniejszenie natężenie ruchu na drogach Europy. Warto podkreślić, że zrównoważona logistyka nie wymaga kompromisów w zakresie efektywności. Przyjazne dla środowiska rozwiązania przynoszą także wymierne oszczędności, a czas transportu czy terminowość pozostają na tym samym poziomie.

Źródło: informacja prasowa