Rusza kampania edukacyjna FASOFF

8 września 2023

Dotyczy firmy: Kompania Piwowarska,

Według badań 7 proc. kobiet w ciąży pije alkohol, mimo że 95 proc. Polek i Polaków wie, że jest to szkodliwe dla matki i dziecka. W Polsce rodzi się 900 dzieci z FAS – Alkoholowym Zespołem Płodowym, który objawia się uszkodzeniami mózgu, problemami z mówieniem, czytaniem, koncentracją, wadami serca i wzroku. Kompania Piwowarska po raz czwarty rozpoczyna kampanię społeczną FASOFF.

– Płodowy Zespół Alkoholowy to dla dziecka dramat. Uszkodzenia, do których dochodzi w okresie płodowym, na skutek działania alkoholu są różne, bywają bardzo złożone i często nieodwracalne. Nawet jeśli jesteśmy w stanie pomóc – na przykład zoperować serduszko, skorygować opadające powieki, czy zadbać o sprawy urologiczne – zawsze wiąże się to z bólem i traumą, bo oznacza wielotygodniowe pobyty w szpitalu. Najbardziej dramatyczne są takie zmiany, które będą z dzieckiem do końca życia: niesprawność intelektualna, czy zmiany neurologiczne, które zaburzą prawidłowe funkcjonowanie. Wiemy to doskonale z codziennego życia, bo FAS jest problemem wielu dzieci, którym pomaga nasza fundacja – mówi Jolanta Bobińska, założycielka i prezes Fundacji „Dom w Łodzi”.

Tegoroczna edycja kampanii skierowana jest głównie do przyszłych ojców i odwołuje się do emocji sportowych oraz kibicowania. Będzie trwała w czasie eliminacji do Euro 2024. Symbolem kampanii jest odwrócony kieliszek.

– Uznaliśmy, że to świetny sposób, by pokazać, jak ważna jest rola mężczyzny – przyszłego taty, bo przecież rodzina jest jak drużyna. Zachęcamy mężczyzn do wspierania swoich żon czy partnerek w ciąży w abstynencji, bo tylko w ten sposób można zapobiec Alkoholowemu Zespołowi Płodowemu. Picie w ciąży niszczy życie dziecka i powoduje, że życie całej rodziny jest zupełnie inne, trudniejsze. Kilka miesięcy abstynencji to wyjątkowo niska cena za pewność, że FAS nie zniszczy życia naszemu dziecku – podkreśla Jolanta Bobińska.

Kompania Piwowarska już od dziesięciu przypomina, że alkohol nie jest dla wszystkich i istnieje sporo sytuacji, w których absolutnie nie wolno go spożywać. Jedną z nich jest ciąża. Od czterech lat współpracuje z „Domem w Łodzi”, który z własnego doświadczenia wie, jak ogromną tragedią dla dziecka i dla jego rodziców jest alkoholowy zespół płodowy. 

W tym roku, przy okazji eliminacji do Euro 2024, firma zwróciła się do mężczyzn jako głównego adresata, a piłkę nożną ustanaowiła medium kampanii. Kampanię promuje spot telewizyjny, dedykowana strona internetowa fasoff.pl, kampania w mediach społecznościowych oraz działania influencerów.

Źródło: inf. pras.