Popyt na „zielone produkty” rośnie

25 sierpnia 2010

Z badań Boston Consulting Group wynika, iż w ostatnim roku wzrósł popyt na ekologiczne produkty. Rosnący trend utrzymuje się mimo globalnego spadku koniunktury.

Badanie przeprowadzone w 2008r. wykazało, że:

  • 34% ankietowanych twierdzi, że regularnie kupuje ekologiczne produkty (w porównaniu z 32% w 2007 r.)
  • 24 % respondentów jest gotowa zapłacić wyższą cenę za produkt ekologiczny (20% w 2007 r.)
  • 75% konsumentów uznaje za ważne lub bardzo ważne informacje, jakie firmy dostarczają na temat oddziaływania ich produktów na środowisko naturalne
  • 66% ankietowanych twierdzi, że firmy powinny oferować klientom „zielone produkty”

Kwestie bezpieczeństwa produktów dla zdrowia wciąż pozostają ważniejsze od kwestii ekologii, co jednakże nie wróży źle „zielonym produktom”. Ekologiczne produkty są bowiem w wielu przypadkach uznawane za zdrowe i bezpieczne (dotyczy to m.in. jedzenia, kosmetyków, zabawek dla dzieci). Firmy mają większą szansę na rozpromowanie swoich eko-produktów, jeśli przekonają konsumentów o ich wyższej jakości i bezpieczeństwie.

Do najbardziej popularnych eko-produktów należy żywność organiczna i przyjazne środowisku środki czystości, do najmniej – samochody hybrydowe i ekologiczne fundusze inwestycyjne.

Obserwatorzy rynku zastanawiają się, na ile ten trend utrzyma się w trakcie recesji. Mimo iż konsumenci deklarują gotowość zakupu droższych, ale ekologicznych produktów, firmy i tak, by utrzymać popyt na swoje produkty, nie mogą zażądać ceny wyższej o więcej niż 5-10%. Autorzy raportu pozostają optymistyczni i twierdzą, iż popyt na ekologiczne produkty nie powinien obniżyć się ze względu na spadek koniunktury. Ostrzegają jednakże, iż zarówno w czasach dobrobytu, a tym bardziej w czasie recesji, gotowość konsumentów do „przepłacania” za towary ekologiczne jest mocno ograniczona.

Badanie objęło 9000 konsumentów w wieku od 18 do 65 lat ze Wschodniej Azji, Europy i Ameryki Północnej. Z badania wynika, że Europejczycy są najbardziej świadomymi konsumentami. Wyniki badania zostały przedstawione 20 stycznia 2009 r. w najnowszym raporcie BCG „Capturing the Green Advantage for Consumer Companies”.

Źródło: WBCSD