Biznes kontra ubóstwo

23 marca 2011

Regionalny raport „Business Solutions to Poverty” to opracowany przez grupę międzynarodowych ekspertów dokument analizujący dobre praktyki biznesu podejmowane w celu przezwyciężenia ubóstwa w państwach Europy Wschodniej i Azji. Oficjalna prezentacja raportu odbyła się  11 marca br. w czasie konferencji w Istambule, jest on swoistą kontynuacją wcześniejszej publikacji „Creating Value for All: Strategies for Doing Business with the Poor”.

Prywatna przedsiębiorczość znajduje się obecnie w samym centrum problematyki rozwojowej, przyczyniając się zarówno do wzrostu gospodarczego jak i do zmniejszania ubóstwa. Szczególnie w krajach rozwijających się przedsiębiorczość odgrywa główną rolę w tworzeniu warunków dla rozwoju. Musimy poszukiwać nowych, twórczych strategii zaangażowania, gdyż to biznes stwarza szanse rozwoju dla wszystkich. Innowacyjni przedsiębiorcy w różnych krajach, niezależnie od tego, czy nazywają siebie przedsiębiorcami społecznymi, komercyjnymi, czy odpowiedzialnymi społecznie, zajmują się poszukiwaniem etycznie i ekonomicznie uzasadnionych, efektywnych finansowo, dróg zaspokajania różnorodnych potrzeb społecznych. Budowanie społecznie integrującej, inkluzywnej gospodarki jest jednym z najważniejszych obecnie wyzwań zarówno na poziomie globalnym, jak i lokalnym.

Omawiany raport odnosi się do Milenijnych Celów Rozwoju, realizując m.in. wyzwanie sformułowane w ubiegłym roku w trakcie Szczytu Milenijnego UN. „Sektor biznesu ma do spełnienia ważną rolę – nie tylko poprzez przyczynianie się do wzrostu gospodarczego, ale także poprzez włączanie osób zagrożonych ubóstwem w łańcuch tworzenia wartości, upowszechnianie wiedzy i umiejętności, innowacyjne rozwiązania możliwe do replikowania w innych obszarach świata, współdziałanie w ramach budowania całościowej polityki rozwoju społecznego.” (The MDGs: Everyone’s Business, 2010).

Raport „Business Solutions to Poverty“ został opracowany przez zespół pod kierunkiem Pascale Bonzom z UNDP Europe and CIS, Bratislava Regional Centre, z udziałem takich ekspertów jak m.in. Jens Trummer z Central European University w Budapeszcie, Christina Gradl z niemieckiego think tanku, Bolesław Rok z Centrum Etyki Biznesu Akademii Leona Koźmińskiego. Przedstawiono dobre praktyki z 19 państw, realizowane przez partnerstwa i indywidualne przedsiębiorstwa, opierając się na metodologii badawczej zaproponowanej we wcześniejszej, globalnej publikacji tego zespołu z 2008 roku „Creating Value for All: Strategies for Doing Business with the Poor”.

Raport został opublikowany w języku angielskim i rosyjskim, a jego streszczenie – w 17 językach, m.in. w wersji gruzińskiej, uzbeckiej, ukraińskiej i białoruskiej można pobrać ze strony internetowej.

Źródło: Materiały prasowe