Kim jesteśmy
Współpraca
Promocja
Baza wiedzy
Program Partnerstwa
Autorzy: Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Data i miejsce wydania: Warszawa, 2008
Forum Odpowiedzialnego Biznesu zaprezentowało dziś raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2007. Dobre praktyki”. To już szósta edycja raportu, który zawiera wybór 55 najciekawszych przykładów działań w obszarach: miejsce pracy, rynek społeczeństwo oraz środowisko naturalne, a także komentarze ekspertów, przegląd prasy i kalendarium wydarzeń poświęconych społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2007” jest podsumowaniem zaangażowania firm w realizację zasad odpowiedzialnego biznesu oraz przeglądem innych inicjatyw w tym obszarze. „Od sześciu lat promujemy dobre praktyki CSR (corporate social responsibilty), staramy się inspirować i edukować firmy oraz pokazywać trendy odpowiedzialnego biznesu w Polsce i na świecie” – powiedziała Mirella Panek-Owsiańska, Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Dobre praktyki
Główny trzon Raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce” stanowią dobre praktyki biznesowe. Spośród 130 nadesłanych przykładów wybrano 55 dobrych praktyk 41 firm. Najwięcej – 24 praktyki znalazły się w obszarze „Biznes a społeczeństwo”. 9 przykładów dotyczy działań wobec pracowników, obszar „Biznes a rynek” to 14 praktyk, natomiast 8 firm przedstawiło działania dotyczące środowiska naturalnego .
Główne wnioski z obszarów tematycznych:
Miejsce pracy – kształcenie pracowników i włączanie ich w inicjatywy firmy. Firmy włączają pracowników w swoje działania społeczne, organizując różnego rodzaju formy dokształcania i rozwijania umiejętności pracowników, często już na etapie rekrutacji.
Rynek – edukacja dostawców i partnerów biznesowych. Firmy wspierają inicjatywy edukacyjne dla partnerów biznesowych, poprzez marketing zaangażowany społecznie włączają do działań swoich klientów, inwestują w produkty ekologiczne.
Społeczeństwo – wzmacnianie sektora pozarządowego. Dużo przykładów edukacji w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. Firmy współpracują z organizacjami pozarządowymi w celu rozwiązywania najważniejszych problemów społecznych. Powstają projekty mające na celu budowę społeczeństwa informacyjnego.
Środowisko naturalne – edukacja ekologiczna. Dobre przykłady obejmują edukację klientów i konsumentów, inwestycje ekologiczne i współpracę z samorządami lokalnymi.
Artykuły ekspertów
Publikacja to nie tylko dobre praktyki, ale także artykuły ekspertów. Bolesław Rok, wiceprezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu komentuje rok 2007: „(…)Wbrew zapowiedziom różnych dyktatorów mody biznesowej, dziennikarzy i konsultantów, a także zwykłych malkontentów, CSR ciągle przeżywa w Polsce i na świecie swoje ‘pięć minut’. A kto wie, może stanie się stałym wyznacznikiem dobrego zarządzania, bo przecież w rzeczywistości dotyczy sprawy absolutnie kluczowej, czyli roli biznesu w społeczeństwie.”
Ewa Jakubowska, rzeczniczka Greenpeace Polska pisze o przeciwdziałaniu zmianom klimatu. „(…) W krajach Europy Zachodniej mało kto już podaje w wątpliwość powtarzane przez naukowców twierdzenie, ze klimat zmienia się w zastraszającym tempie na skutek działań człowieka i że jest to dla naszej cywilizacji największe być może wyzwanie. Jestem przekonana, że teza ta jest tak rzadko podważana nie dlatego, że wśród elit panuje „ubolewania godna poprawność polityczna” – jak twierdzą niektóre konserwatywne kręgi w Polsce, ale dlatego, że dla większości ludzi w Europie ważniejsza jest jednak przyszłość ich dzieci i wnuków niż doraźny zysk – finansowy czy polityczny. I to od nas, od decyzji i działań podejmowanych TERAZ zależy, z jak poważnymi skutkami ocieplenia będą musiały radzić sobie przyszłe pokolenia… Spójrzmy na to nie tylko od strony odpowiedzialności moralnej, ale również od strony kosztów ekonomicznych.”
Tobias Webb z Ethical Corporation zastanawia się nad rolą mediów w rozwoju CSRu: „(…)Umieszczenie na początku lat 70’na okładce popularnego pisma Time – sylwetki aktywisty ekologa Barryego Commonera – oznaczało, że media zaczynają poważnie angażować się w kwestie ochrony środowiska. Wytchnieniem były lata osiemdziesiąte do czasu głośnej katastrofy Exxon Valdez i narastającej potrzeby debaty nad globalizacją. Większość dziennikarzy w mediach lekceważyło problem zmian klimatycznych do czasu pojawienia się głośnych incydentów związanych z wyciekiem ropy naftowej, problemami firmy Shell w Nigerii. Od tej pory kwestie etyczne prowadzenia biznesu na stałe zadomowiły się w mediach.”
W 2007 roku Forum Darczyńców po raz pierwszy przeprowadziło konkurs „Liderzy Filantropii”, promując przejrzystą i odpowiedzialną filantropię korporacyjną. „(…) Udział środków podarowanych przez firmy w finansach polskich organizacji jest porównywalny z innymi krajami. Brytyjskie charities otrzymują od biznesu 3% swoich łącznych dochodów. W Stanach Zjednoczonych z 295 bilionów dolarów darowizn przekazanych na cele społeczne w 2006 roku, 12,72 bilionów, czyli 4,3%, pochodzi od firm”, pisze Magdalena Pękacka z Forum Darczyńców.
Badanie, przegląd prasy i kalendarium wydarzeń
Forum Odpowiedzialnego Biznesu na zlecenie Komisji Europejskiej i UNDP przeprowadziło badanie temat rozwoju CSR w Polsce. Badanie było częścią projektu „Accelerating CSR in new Europe”. Wyniki badania znalazły się w Raporcie, podobnie jak fragmenty 360 artykułów poświęconych CSR, opublikowanych w polskiej prasie w 2007 r. Kalendarium wydarzeń to opis kilkudziesięciu wydarzeń ze świata odpowiedzialnego biznesu.
Pobierz Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2007. Dobre praktyki”
.@PRoto_pl zapytało Marzenę Strzelczak, prezeskę, dyrektorkę generalną #FOB, o to, co w 2021 r. będzie szczególnie ważne z perspektywy #CSRwPL i zrównoważonego rozwoju. Zachęcamy do lektury: http://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/co-czeka-csr-w-2021-r/ #CSR #ESG #rynekpracy #nonprofitpl #biznes #społeczeństwo #SDGs
Co w 2021 roku będzie ważne dla #CSR-u? 🌿 O najważniejszych tematach i trendach mówią Marzena Strzelczak z @FOB_Poland, Irena Pichola z @DeloittePolska, @MagdAndrejczuk z @Allegro_Group i @pawelslawski z @AllHandsPL ⬇️ http://www.proto.pl/aktualnosci/kwestie-finansowe-klimat-i-roznorodnosc-czyli-co-czeka-csr-w-2021-roku
Każdego miesiąca statystyczny Polak traci 50 zł za sprawą niewykorzystanej żywności, która trafia na śmietnik. Zajmujemy 5. miejsce w zakresie marnowania żywności pośród wszystkich krajów europejskich. Przeciwdziałać temu chce @CarrefourPolska ▶️ http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/uratuj-od-zmarnowania-produkty-tansze-nawet-o-90/ #CSRwPL
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika. Korzystając z serwisu lub klikając „Zaakceptuj” akceptujesz naszą Politykę Prywatności dotyczącą przetwarzania danych osobowych i domyślne ustawienia skryptów na stronie.
Ustawienia i Polityka Prywatności
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika.
Po lewej znajdziesz informacje o tym, jakie ciasteczka i skrypty są używane, oraz jaki wpływ mają na twoją wizytę na stronie.
W naszej Polityce Prywatności znajdziesz opis tego w jaki sposób zarządzamy danymi osobowymi.
Polityka Prywatności
UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.
Analityka Google
Dzięki Analityce Google zbieramy dane na temat lokalizacji urządzenia, odwiedzanych przez ciebie stron i twoim zachowaniu w serwisie.
Facebook Pixel
Facebook Pixel służy do sledzenia ciebie i twojej aktywności na stronie w celu targetowania do ciebie naszych reklam i kampani w portalu Facebook.