Kompania Piwowarska – najbardziej odpowiedzialną społecznie firmą w Polsce

5 czerwca 2009

Dotyczy firmy: Kompania Piwowarska,

Kompania Piwowarska, największa firma piwowarska w Polsce, jest zwycięzcą tegorocznego Rankingu Odpowiedzialnych Firm, opracowanego przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu i PricewaterhouseCoopers, a opublikowanego przez Gazetę Prawną. Kompania Piwowarska wygrała też ranking branżowy – w kategorii pod nazwą „przemysł spożywczy, farmacja, chemia”.

Kompania Piwowarska od 3 lat w ramach fantastycznego programu „Warto być za!” wspiera osoby, które z powodu ubóstwa nie mogą uczestniczyć w ważnych aspektach życia społecznego – gospodarczych, politycznych czy kulturowych. Ale ranking odpowiedzialnych  firm wygrała nie tylko dzięki rozbudowanym i dojrzałym programom zaangażowania społecznego, ale także dzięki odpowiedzialnemu zarządzaniu, relacjami z pracownikami i partnerami biznesowymi  – komentuje Mirella Panek – Owsiańska Dyrektorka Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Niewątpliwy sukces na polu społecznej odpowiedzialności, mający przełożenie w opublikowanym Rankingu Odpowiedzialnych Firm, jest  efektem pracy  wszystkich pracowników firmy, pokłonem dla wypracowanych metod zarządzania i naszej wielkiej pasji, jaką jest warzenie najlepszego piwa  – powiedział Paweł Sudoł Prezes Kompanii Piwowarskiej po ogłoszeniu rankingu.

Jak powstał ranking?

Ranking został przygotowany w oparciu o następujące kryteria/kategorie: podstawy społecznej odpowiedzialności, relacje z klientami, relacje z pracownikami, odpowiedzialność ekologiczna oraz zaangażowanie społeczne. W każdej z sześciu kategorii znalazło się 10 pytań. W każdym wymienionym obszarze można było uzyskać max 100 punktów. Kompania Piwowarska uzyskała 563 punkty z maksimum możliwych do zdobycia 600.

O pierwsze miejsce ubiegało się 65 największych firm w Polsce, które po przesłaniu odpowiedzi były audytowane przez zespół pracowników PricewaterhousCoopers, zgodnie z wytycznymi w wymienionych sześciu obszarach.

Odpowiedzi zawarte w próbie ankiet zostały porównane z dokumentami źródłowymi i dodatkowymi informacjami uzyskanymi w trakcie rozmów z przedstawicielem każdej zgłoszonej do rankingu firmy. Po zestawieniu ankiet z danymi i skorygowaniu zgodnie z wytycznymi powstało ostateczne zestawienie Ranking Odpowiedzialnych Firm w Polsce 2009.

Za Kompanią Piwowarską uplasowała się firma Danone, natomiast trzecie miejsce na podium przypadło Toyota Motor Poland.

Społeczna odpowiedzialność Kompanii

Dla Kompanii Piwowarskiej odpowiedzialne działanie biznesu jest kluczowym elementem strategii. Służy zapewnieniu zrównoważonego rozwoju firmie oraz jej partnerom biznesowym i społecznym. Prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny traktowane jest jako spójna koncepcja zarządzania realizowana przez wszystkich pracowników firmy. Podejmując decyzje biznesowe, kierują się oni m.in. wypracowanymi zasadami etycznymi i środowiskowymi, przy założeniu ograniczonych zasobów i konieczności ich optymalizacji – wyjaśnia Małgorzata Walędzińska, kierownik ds. CSR z Kompanii Piwowarskiej SA.

Społeczna odpowiedzialność w kontekście obszarów zrównoważonego rozwoju to integralna część filozofii Kompanii Piwowarskiej. W ramach prowadzonej działalności firma zidentyfikowała 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju, świadczących o odpowiedzialnym podejściu do biznesu.

Każdy z tych priorytetów zawiera cel, który jest realizowany poprzez podejmowanie konkretnych działań i  co pół roku monitorowany, na czterostopniowej skali (Sustainablity Assessment Matrix). Samoocena umożliwia bieżące wprowadzanie zmian i dopasowywanie działań w zależności od lokalnych wymagań i zmieniającej się sytuacji społeczno-gospodarczej.

Odpowiedzialna konsumpcja i zaangażowanie lokalne

W ramach przeciwdziałania nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Kompania Piwowarska wraz z branżą uczestniczy w wielu przedsięwzięciach promujących odpowiedzialną konsumpcję (Nie sprzedawaj alkoholu nieletnim, Prowadzący – niepijący) a także proponuje własne, nowatorskie rozwiązania (Sprawdź promile).

Firma angażuje się także w życie lokalnych społeczności, w których funkcjonuje, przynosząc trwałe korzyści partnerom biznesowym czy społecznym oraz organizacjom pożytku publicznego (Warto być za!, Ekipa Św. Mikołaja). Prowadzi także nieprzerwany dialog z partnerami biznesowymi, czyli dostawcami i odbiorcami, na rzecz zrównoważonego rozwoju – To jeden z priorytetów Kompanii Piwowarskiej, który zaowocował m.in. wymianą tzw. dobrych praktyk (np. wraz z Tesco Polska) – wyjaśnia Małgorzata Walędzińska

Firma przyjazna środowisku

Działania środowiskowe są jednym z najważniejszych elementów polityki zrównoważonego rozwoju i  przynoszą firmie wymierne korzyści ekonomiczne. Efektem przeprowadzonych w ostatnich latach przez Kompanię Piwowarską inwestycji mających związek z ekologią jest między innymi oszczędność wody, energii elektrycznej i ciepła, z czym wiąże się również obniżenie kosztów produkcji. W ciągu ostatnich 3 lat Kompania Piwowarska zaoszczędziła 10% wody, 29% ciepła oraz ograniczyła emisję CO2 aż o 47%. Dodatkowo dla pracowników uruchomiony został specjalny program ekologiczny „Zgrani z naturą”, stanowiący rozszerzenie prowadzonej przez firmę polityki ochrony środowiska. Jest on naturalną stymulacją pracowników i ich rodzin do zmniejszania ilości wytwarzanych odpadów i świadomej ich segregacji, oszczędzania wody, energii elektrycznej czy energii cieplnej na gruncie prywatnym.

Źródło: Biuro prasowe KP