IKEA rozpoczyna nową kampanię na rzecz osób z doświadczeniem uchodźczym

25 listopada 2023

Dotyczy firmy: IKEA,

Hasło „nielegalni migranci” pojawia się w polskich mediach, a liczba publikacji zawierających dane sformułowanie wzrosła w okresie przedwyborczym. IKEA w ogólnopolskiej kampanii #ZmieniamyNarracje wskazuje, że określanie osób „nielegalnymi” jest krzywdzące. 

IKEA Retail Polska wraz z Press Service Monitoring Mediów przeprowadzili analizę publikacji w mediach, która miała sprawdzić, jaki obraz osoby uchodźczej kreują media, od rozpoczęcia kryzysu humanitarnego na granicy polsko-białoruskiej, aż do końca czerwca 2023 r. Raport wykazał, że najczęstszym pejoratywnym określeniem pojawiającym się w kontekście osób uchodźczych lub migranckich było słowo „nielegalny” (41 proc.), które dotyczyło głównie osób z doświadczeniem uchodźczym / migranckim, pochodzących z Bliskiego Wschodu. Jak podkreśla IKEA w swojej kampanii, określenie “nielegalny” może odnosić się do czynu, ale nigdy do człowieka.

W obawie przed przyjęciem do codziennego języka niektórych pojęć, takich jak „inwazja” lub „fala” uchodźców czy „nielegalny” w stosunku do osoby, IKEA rozpoczęła kampanię #ZmieniamyNarracje, w której zachęca do zmiany tworzonych narracji nie tylko przez media, ale także polityczki, polityków oraz społeczeństwo. Pierwszym krokiem było stworzenie Leksykonu Dobrego Języka, czyli zbioru pojęć wraz z definicjami i wskazówkami. Publikacja przygotowana we współpracy z Fundacją Ocalenie jest ogólnodostępna i będzie sukcesywnie rozbudowywana o kolejne obszary związanie z językiem równościowym i włączającym. W ramach działań budujących świadomość firma prowadzi także bieżący monitoring mediów i kontaktuje się z autorkami oraz autorami publikacji, w których pojawiają się nieprzyjazne i nieprecyzyjne określenia. Dzięki temu Leksykon dociera bezpośrednio do dziennikarek i dziennikarzy.

Kolejnym działaniem IKEA jest organizacja warsztatów we współpracy z Fundacją Ocalenie dla polskich redakcji i wydawnictw. Ekspertki z fundacji dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat narracji tworzonych w mediach wokół osób uchodźczych. Prezentują także perspektywę osób zwracających się do fundacji oraz wskazują, jak rozmawiać z osobami z trudnym doświadczeniem uchodźczym, aby tworzyć rzetelne i niekrzywdzące dla żadnej grupy materiały.

„Dobry” język w kampanii #ZmieniamyNarracje

Podczas krakowskiego kongresu Open Eyes Economy Summit IKEA po raz pierwszy pokazała swoją kampanię. Jej oficjalny start wzmocnił panel dyskusyjny z udziałem przedstawicielki IKEA Retail w Polsce, Judyty Rozmus, oraz polonisty i redaktora literackiego, Macieja Makselona, pt. „Językiem kreujemy rzeczywistość – czy możemy to zrobić lepiej?”. Język inkluzywny to język szacunku i empatii, a każda osoba ma prawo do decydowania, jak chce być określana – takim wnioskiem zakończyła się dyskusja panelowa podczas krakowskiego kongresu.

– Język inkluzywny to świadoma forma komunikacji, a niewrażliwość na język staje się niewrażliwością na drugiego człowieka. W naszej kampanii chcemy pokazać, że warto się tego języka po prostu nauczyć. Nie bójmy się też pytać i popełniać błędów, bo są one naturalną częścią procesu nauki – mówi Judyta Rozmus, liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym w IKEA Retail w Polsce.

IKEA podczas konferencji wzmocniła przekaz kampanii #ZmieniamyNarracje o dodatkowe materiały, zwiększające świadomość w zakresie zwrotów równościowych i szacunku oraz pozwalające przeciwdziałać mikroagresji czy krzywdzącym określeniom powielanym w codziennej komunikacji.

Kampania #ZmieniamyNarracje potrwa do czerwca 2024 roku. W jej ramach IKEA planuje aktywności w mediach społecznościowych oraz współprace ambasadorskie i influencerskie z osobami, które reprezentują podobne wartości oraz inspirują do analogicznych działań. Więcej można przeczytać na stronie.

Projekt #ZmieniamyNarracje jest częścią działań realizujących Strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA. Za stworzenie koncepcji i realizację kampanii odpowiada agencja Walk PR.

Źródło: inf. pras.