Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Organizowana przez Samsung debata pt. „Cyfrowe drogowskazy” dotyczyła cyfrowego dobrostanu, prywatności w sieci i ochrony rodzicielskiej. Dyskusja opierała się na perspektywach rodziców, nauczycieli i dzieci. Wnioski stanowią punkt wyjścia dla nowego programu edukacyjnego o nazwie „Stacja Galaxy. Bezpieczne miejsce w sieci”.
Debata „Cyfrowe drogowskazy” została podzielona na 3 moduły, a każdy z nich składał się z rozmów z przedstawicielami różnych środowisk i grup wiekowych oraz został podsumowany przez eksperta w danej dziedzinie. Moderatorem debaty był Dawid Łasiński, znany jako Pan Belfer – nauczyciel z Internetów.
Pierwszy obszar debaty dotyczył roli rodzica. W dyskusji udział wzięli:
Rozmówcy podjęli próbę zdefiniowania pojęcia „cyfrowy dobrostan” oraz ustalenia od czego można zacząć tworzenie zasad higieny cyfrowej w domu. Zgodzili się z tym, że wprowadzanie reguł związanych np. z ograniczeniami czasowymi przy korzystaniu ze smartfona powinno dotyczyć wszystkich domowników, nie tylko tych najmłodszych. Dorośli powinni także zwrócić uwagę na to, że dzieci przejmują nawyki cyfrowe swoich rodziców, dlatego niezwykle ważne jest zachowanie równowagi między byciem online i offline.
Drugi moduł debaty dotyczył roli nauczyciela w cyfrowym świecie. Na ten temat dyskutowali:
Uczestnicy rozmawiali o tym, że nauczyciele powinni być drogowskazami po meandrach cyfrowego świata nie tylko dla uczniów, lecz także dla rodziców. Uczestnicy rozmowy doszli do wniosku, że szkoła powinna mieć wpływ na cyfrowy dobrostan uczniów, oraz być miejscem, w którym zdobędą wiedzę w zakresie korzystania z aplikacji czy różnych programów.
W podsumowaniu rozmowy Radosław Potrac, Nauczyciel Roku 2023, powiedział, że nauczyciele powinni współpracować z rodzicami, zachęcać ich do wspólnych rozmów na temat cyfrowego dobrostanu podczas zebrań czy innych spotkań. Technologia zaś nie powinna być tym co dzieli, nauczycieli, rodziców i uczniów, ale pozwala budować mosty, czy wymieniać się doświadczeniami.
Ostatnia część debaty dotyczyła perspektywy dzieci, dlatego gośćmi modułu byli przedstawiciele młodego pokolenia:
Młodzież zgodziła się, że w procesie kształcenia dobrych nawyków cyfrowych powinni towarzyszyć dorośli, którzy nie będą tylko zakazywać, a pokażą różne perspektywy i szanse związane z nowymi technologiami. Debata zakończyła się zarysowaniem wizji przyszłości, w której pojawią się nowe zawody dotyczące m.in. dobrostanu cyfrowego.
W trakcie debaty uczniowie, pod okiem Agnieszki Chomickiej-Bosy i Karola Gawła, mieli szansę zaprojektować własne smartfony. Przy okazji rozmawiali o tym, czym jest dla nich bezpieczny smartfon.
Debata została zrealizowała w partnerstwie z Wirtualną Polską.
Nagranie z debaty jest dostępne na stronie.
Źródło: inf. pras.