Czesi zatankują wodór na ORLENie

13 marca 2023

Dotyczy firmy: Grupa Orlen,

Wszyscy klienci Grupy ORLEN w Czechach mogą zatankować nowe ekologiczne paliwo. Na obiekcie ORLEN Benzina w Pradze – Barrandov uruchomiono stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów. Kierowcy w Polsce będą mogli zatankować wodór do aut jeszcze w tym roku na stacjach w Poznaniu i Katowicach. Kolejne stacje wodorowe ORLEN w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie zostaną oddane do użytku do połowy 2025 r.  Rozszerzenie dotychczasowej oferty paliw tradycyjnych i alternatywnych o wodór to kolejny krok na drodze do rozwoju niskoemisyjnego oraz bezemisyjnego transportu indywidualnego i zbiorowego zgodnie ze strategią ORLEN2030.

– Zgodnie z zapowiedziami zwiększamy dostępność i ofertę paliw dla naszych klientów. Pierwsza stacja wodorowa Grupy ORLEN w Czechach już działa. Dołącza ona do stacji uruchomionej w ubiegłym roku w Krakowie. Budowa infrastruktury wodorowej w Europie Centralnej umożliwi nam osiągnięcie pozycji lidera wdrażania gospodarki wodorowej opartej na zeroemisyjnym transporcie. Naszym celem jest budowa do końca tej dekady ponad 100 stacji tankowania w Polsce, Czechach i na Słowacji, które będą integralną częścią wodorowych korytarzy transportowych w Europie oraz przyczynią się do osiągnięcia neutralności klimatycznej regionu – mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.

Rozwój infrastruktury związanej z paliwami wodorowymi jest elementem Strategii Wodorowej Grupy ORLEN i jednocześnie ważnym elementem strategii ORLEN2030. To odpowiedź koncernu na wyzwania związane z transformacją energetyczną i szukaniem zielonych, ekologicznych rozwiązań. Wodór jako alternatywa dla paliw tradycyjnych jest obecnie kluczowym elementem procesu dekarbonizacji. Zgodnie ze strategią aż 50% produkowanego w Grupie ORLEN wodoru będzie nisko lub zeroemisyjne, z ambicją na ok. 80% w perspektywie 2030+.

Obecnie w Europie funkcjonują 163 stacje tankowania wodorem, a w realizacji znajduje się 46 kolejnych punktów (wg. źródła  H2.live). Organizacja ACEA – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów – rekomenduje, by już w 2025 roku w Europie funkcjonowało co najmniej 300 takich stacji, a w 2030 – nie mniej niż 1000.

Pojazdy napędzane wodorem to przyszłość przyjaznej środowisku motoryzacji. Z technicznego punktu widzenia są to auta elektryczne, energii nie czerpią jednak z akumulatorów. Silnik w takich samochodach wykorzystuje napęd wodorowy – energia wytwarzana jest w wyniku reakcji wodoru z tlenem, w ogniwach paliwowych, a jedynym produktem ubocznym reakcji chemicznej zachodzącej w układzie, jest woda. Podstawową przewagą pojazdów zasilanych wodorem nad wykorzystywanymi obecnie pojazdami elektrycznymi na baterie, jest ich duży zasięg (do 700 km) oraz znacznie krótszy czas tankowania (porównywalny z samochodami na benzynę i olej napędowy). Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwala na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwia pokonanie blisko 600 km.

Źródło: info. pras.