Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Autorzy: Fundacja FORCE
Data i miejsce wydania: 2014
Początek SPAMu wydaje się być niewinny – Einar Stefferud, amerykański naukowiec wysłał, poprzez sieć APARNET około 1000 zaproszeń na swoje urodziny. Jednak bardzo szybko zjawisko to przerodziło się w problem dotykający wszystkich użytkowników Internetu. Historia SPAMu, a także sytuacja obecna i regulacje prawne w tym zakresie zostały opisane w publikacji „Spam. Historia. Szkodliwość. Zabezpieczenia.” przygotowanej przez Fundację FORCE.
SPAM w dzieli się na dwie zasadnicze grupy: UCE (Unsolicited Commercial Email) i UBE (Unsolicited Bulk Email). Pierwsza z nich zawierająca niechciane treści reklamowe w świetle polskiego prawa nielegalna, druga – legalna, choć łamiąca netykietę, czyli zasady zachowania w Internecie. To właśnie do tej drugiej części zalicza się wszystkiego rodzaju próby wymuszenia danych, prawdziwe bądź nieprawdzie prośby o pomoc i wsparcie, a nawet wirusy.
Lecz SPAM to nie tylko maile, lecz również treści zwarte na stronach internetowych. Może być to zarówno zapełniane niezwiązaną z tematem treścią forów internetowych jak i tworzenie stron zawierających dużą ilość słów kluczowych bez żadnej konkretnej treści (spam typu SEO). SPAMem nazywa się także umieszczenie umieszczanie w bazach wyszukiwarek słów nie mających nic wspólnego z treścią witryny, a wpływających na jej pozycjonowanie.
Dla przedsiębiorstw komunikujących swoje działania na polu CSR kluczowe jest pytanie: „jak nie zostać SPAMerem?”. W Polsce obowiązuje szereg norm prawnych precyzujących co jest nazywane SPAMem. Publikacja „Spam. Historia. Szkodliwość. Zabezpieczenia.” Wskazuje na 12 dokumentów, począwszy od Kodeksu Cywilnego na dyrektywach unijnych kończąc, precyzujących co jest, a co nie jest SPAMem.
Publikację „Spam. Historia. Szkodliwość. Zabezpieczenia.” można pobrać ze strony Fundacji FORCE.
Portal odpowiedzialnybiznes.pl objął publikację swoim patronatem.
Materiał własny w oparciu o publikację.