Artykuł ekspercki

Po drodze z ekologią

16 lipca 2021

W 2016 roku WHO opublikowało raport o najbardziej zanieczyszczonych miastach Unii Europejskiej. Na niechlubnym pierwszym miejscu znalazło się miasto Żywiec. Szczególnie było to widoczne w okresie jesienno-zimowym, wówczas poziom zanieczyszczeń powietrza gwałtownie wzrastał. Wszystko przez rosnące potrzeby grzewcze, kotły starego typu, tak zwane „kopciuchy” oraz bezlitośnie wysokie koszty ogrzewania.

Władze miasta i mieszkańcy postanowili działać. Pierwszym podjętym działaniem było uruchomienie dofinansowania  podłączenia się do elektrociepłowni, tak aby wycofać jak największą liczbę starych pieców i zrezygnować w centrum miasta z ogrzewania węglem, a przełączyć się na alternatywne źródło energii. Mieszkańcy także ruszyli do działania. Co dokładnie postanowili zrobić? O tym można dowiedzieć się z filmu z trasy Eco2way Żywiec:

Żywiec to tylko jedno z 20 miejsc w Europie zaprezentowanych w ramach trasy Eco2way, w którą wyruszyła ekipa z „drivem do ekologii” z Grupy Raben. Firma postanowiła świętować swoje 90-lecie w dość nietypowy sposób, zapraszając klientów i internautów w „Eco2way” – ekologiczną podróż po Europie. Potrwa ona do końca sierpnia 2021 r. Przewodnikami są pracownicy firmy i ekoentuzjaści, którzy pokazują miejsca narażone na skutki zmian klimatycznych i opowiadają ich historię. Całą trasę można śledzić na stronie www.raben90years.com oraz w mediach społecznościowych firmy na wszystkich 13 rynkach, na których Raben ma swoje oddziały, w tym na kanale YouTube:

W ramach Eco2way powstały filmy nie tylko z Polski, ale też z Niemiec, Włoch, Holandii, Węgier, Ukrainy, Litwy, Czech, Słowacji czy Bułgarii. Cała trasa uwzględnia kontekst lokalny, ponieważ problemy i wyzwania ekologiczne różnią się od siebie, w zależności od lokalizacji i specyfiki danego kraju.

Katarzyna Mróz, Forum Odpowiedzialnego Biznesu: Jak nakłonić pracowników do udziału w takich akcjach?

Klaudyna Polanowska-Skrzypek, Group PR manager, Grupa Raben: Bardzo prosto! W Raben mamy drive do ekologii, wiec wysłaliśmy do naszych pracowników  filmowy list gończy w poszukiwaniu eko entuzjastów. I chociaż na początku nie zdradziliśmy dokładnie, na czym zadanie ekośmiałków będzie polegało – chętni zgłosili się natychmiast. Pokazali nam co na co dzień robią, aby żyć w zgodzie z naturą, jak oszczędzają wodę, segregują śmieci, pomagają ocalić zagrożone gatunki zwierząt czy roślin. Niektórzy z naszych pracowników działają nawet w różnych organizacjach. Zaskoczyli nas. A gdy okazało się,  że chodzi o podróż do miejsca zagrożonego zmianami klimatycznymi i przygotowania mini reportażu na ten temat – pozytywne emocje sięgnęły zenitu.

Czy jest to forma wolontariatu pracowniczego?

Filmy powstały z inicjatywy i według pomysłu naszych pracowników. Część z nich nagrali sami pracownicy, inne były wspierane przez profesjonalnego operatora i montażystę. Oczywiście dział marketingu był do dyspozycji ekoentuzjastów na każdym kroku, pomógł całą podróż zorganizować, angażował się w tworzenie scenariusza czy wybór ujęć, służył radą. Wszystkie filmy powstały w godzinach pracy, w ramach delegacji do miejsc, w których nagrywaliśmy reportaże. Firma udostępniła pracownikom narzędzia oraz pokryła koszty związane z ich działaniem. Można śmiało powiedzieć, że była to forma wolontariatu pracowniczego.

Dlaczego akurat taki pomysł na obchody 90-lecia?

 Jako największa firma TSL w Polsce, jesteśmy świadomi wpływu transportu na jakość środowiska. Ekologia ma dla nas duże znaczenie. Oszczędzając surowce naturalne, mierząc, raportując i obniżając emisję gazów cieplarnianych działamy na rzecz wspólnego dobra – przyszłości. Zależy nam na tym, aby przyszłe pokolenia miały dostęp do tych samych zasobów, co my dziś. Planeta, którą pozostawiamy po sobie, to miejsce, w którym będą żyły nasze dzieci i wnuki. Jeśli o to nie zadbamy, ich życie nie będzie łatwe. To nasza odpowiedzialność i nasz obowiązek. Chcemy wyznaczać trendy na rynku w zakresie zrównoważonego rozwoju, nie tylko poprzez posiadanie ekologicznych ciężarówek, ale także poprzez wszystkie procesy, które stosujemy, tak aby były one jak najbardziej przyjazne dla środowiska.

Dlatego sukcesywnie eliminujemy papier z naszych procesów poprzez takie projekty jak Order-2-Cash czy paperless, sadzimy drzewa w ramach akcji e-faktura=wyższa kultura. Podpisaliśmy także pierwsze kontrakty na dostawę energii w 2021 i 2022 r. z gwarancją pochodzenia ze źródeł odnawialnych, co umożliwi nam redukcję emisji o ok. 30% w zakresie emisji bezpośrednich oraz pośrednich i pozwoli w 100% zasilać nasze własne obiekty zieloną energią elektryczną.

Autorzy