Jak zarabiać chroniąc środowisko naturalne? Nowa publikacja Czystego Biznesu

19 stycznia 2011

Połączenie innowacyjnych rozwiązań z troską o środowisko naturalne to jeden z głównych trendów wspieranych przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska poprzez Program Czysty Biznes. W ramach programu wydano właśnie publikację, która przedstawia proekologiczne rozwiązania  zrealizowane w małych i średnich przedsiębiorstwach uczestniczących w Programie. Przykłady te mogą stać się inspiracją dla innych firm do inwestowania w ekologiczne rozwiązania, które będą łączyć w sobie korzyści ekonomiczne z poszanowaniem dla  środowiska naturalnego.

Zainteresowanie ekologicznymi rozwiązaniami wśród polskich przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich, jest nadal niewielkie. Wprawdzie z roku na rok wzrasta odsetek firm, które w działaniach na rzecz ochrony środowiska dostrzegają szansę na rozwój, ale wciąż jest on nieporównywalnie mniejszy w stosunku do krajów zachodnich – mówi Ewa Figórska, kierownik Programu Czysty Biznes.

Czym jest spowodowany taki stan rzeczy? Wiele polskich małych i średnich firm z dużym wysiłkiem stara się spełnić wymogi prawne Unii Europejskiej, a istnieją tez firmy, które nie są w stanie sprostać im wcale. Firmy te nie mają bowiem dostępu do fachowego, a zarazem bezpłatnego doradztwa, dzięki któremu dowiedziałyby się o prośrodowiskowych działaniach i możliwościach ich finansowania. Program Czysty Biznes, realizowany przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska od 1998 r., odpowiada na te potrzeby, pomagając firmom w wykorzystywaniu zasobów naturalnych oraz zarządzaniu nimi w sposób bardziej efektywny, przyczyniając się tym samym do zwiększenia ich konkurencyjności.

Dzięki wydanej właśnie publikacji pt. ,,Ekologia to Czysty Biznes czyli jak zarabiać chroniąc środowisko naturalne. Dobre praktyki”, przedsiębiorcy mogą dowiedzieć się o konkretnych wdrożeniach, zarówno inwestycyjnych jak i nieinwestycyjnych, dzięki którym firmy nie tylko ograniczyły swój negatywny wpływ na środowisko, ale także zmniejszyły koszty działalności. Stały się tym samym bardziej atrakcyjne dla konsumentów i konkurencyjne na zglobalizowanym rynku.

Jedną z firm, która dzięki bardzo prostemu wdrożeniu osiągnęła znaczne korzyści finansowe i środowiskowe jest firma PPHU Babia Góra, zajmująca się produkcją naturalnej wody źródlanej pochodzącej ze źródeł Babiogórskiego Parku Narodowego. W firmie tej zmniejszono nakłady finansowe ponoszone na zakup etykiet stosowanych do oznaczania butelek z wodą poprzez zastąpienie ich etykietami o mniejszych wymiarach. Dzięki takiemu rozwiązaniu udało się ograniczyć ilość zużywanego surowca o 84 %, co z kolei oznacza bardzo duże zyski – tylko w jednym okresie letnim zaoszczędzono ok. 11 520 zł. Co więcej, powyższe wdrożenie nie pochłonęło dodatkowych środków finansowych i nie wymagało żadnej reorganizacji pracy w firmie.

Publikacja prezentuje dwanaście, czasem prostych, a pomysłowych – jak to w firmie Babia Góra wdrożeń, które zrealizowano w firmach uczestniczących w Programie. Prośrodowiskowe wdrożenia zostały podzielone na pięć działów: odpady, energia cieplna i elektryczna, woda, wykorzystanie surowców oraz odnawialne źródła energii. Opisane w publikacji firmy stanowią przykład tego, że ekologiczne wdrożenia mogą znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa niezależnie od branży do której należy. Są także dowodem na to, jak różnorodne mogą być ekologiczne inwestycje i jak wielu obszarów działalności mogą dotyczyć – dodaje Ewa Figórska.

Źródło: Fundacja Partnerstwo dla Środowiska