Miasta stawiają na transport przyjazny środowisku

21 lutego 2017

Problem smogu i emisji CO2 nie jest problemem tylko Polskich miast. Coraz więcej dużych metropolii na świecie chce ograniczyć ruch samochodów, żeby poprawić jakość powietrza inwestując w działania na rzecz zwiększenia obszarów dostępnych tylko dla pieszych i rowerzystów czy rozwijając transport publiczny. Zachęcamy do zapoznania się z już realizowanymi lub planowanymi działaniami 12 miast.

Oslo

Oslo planuje na stałe zakazać wjazdu wszystkich samochodów do centrum miasta od 2019 roku – sześć lat przed wejściem w życie ogólnokrajowego zakazu.

Stolica Norwegii planuje inwestować w transport publiczny i zastąpić prawie 60 km dróg, do tej pory zdominowanych przez samochody, ścieżkami rowerowymi.

Madryt

Madryt planuje zakazać wjazdu samochodów do centrum miasta do 2020 roku i wspólnie z urbanistami przeprojektowanie 24 z najruchliwszych ulic miasta, aby służyły pieszym a nie samochodom.

Działania te są częścią „planu zrównoważonej mobilności” (sustainable mobility plan), którego celem jest zmniejszenie liczby samochodów, wyjeżdżające codziennie na ulice miasta z 29% do 23%. Kierowcy, którzy będą ignorować nowe przepisy zapłacą grzywnę w wysokości, co najmniej, 100 euro.
Właściciele samochodów emitujących więcej zanieczyszczeń (np. tych z silnikami diesla) będą płacić więcej za parkowanie.

Chengdu

Amerykańscy architekci zaprojektowali nową dzielnicę dla tego 80 000 chińskiego miasta, której układ bardziej sprzyja poruszaniu się pieszo niż samochodem, a we wszystkie miejsca można dojść w maksymalnie 15 minut.

Chociaż miasto nie wprowadzi całkowitego zakazu wjazdu samochodów to tylko połowa dróg będzie dla nich dostępna. Pierwotnie planowano, że projekt wejdzie w życie już w 2020 roku, ale kwestie zagospodarowania przestrzennego ten termin prawdopodobnie opóźnią.

Hamburg

W ciągu następnych dwóch dekad, Hamburg będzie stopniowo zmniejszał liczbę samochodów umożliwiając dostęp do niektórych obszarów miasta tylko pieszym i rowerzystom.

Projekt wymaga „zielonej sieci”, połączonych przestrzeni, które będą dostępne tylko dla ludzi bez samochodów. Do roku 2035 sieć obejmie 40% obszaru miasta włączając w to parki, place zabaw, boiska sportowe i cmentarze.

Kopenhaga

Dzisiaj, ponad połowa mieszkańców Kopenhagi codziennie jeździ do pracy na rowerach, co jest efektem wprowadzenia w mieście stref tylko dla pieszych już w 1960 roku. Duńska stolica oferuje obecnie ponad 300 kilometrów ścieżek rowerowych i ma jeden z najniższych wskaźników posiadania samochodu w Europie.

Najnowszym celem miasta jest zbudowanie tzw. SuperHighway (autorstrady) dla rowerów, która poprowadzi na na przedmieścia. Pierwsze z 28 planowanych tras otwarto w 2014 roku, a kolejne 11 zostanie zakończone do końca 2018 roku. Miasto planuje także ograniczyć emisję CO2 i do 2025 roku osiągnąć neutralność węglową (carbon- neutrality).

Paryż

Gdy władze Paryża zakazały samochodom o parzystych numerach rejestracyjnych jazdy na jeden dzień, zanieczyszczenie spadło o 30%. Teraz miasto chce całkowicie zniechęcić kierowców do wjazdu samochodem do centrum miasta.

W lipcu 2016 roku, wprowadzono zakaz wjazdu do centrum miasta samochodom wyprodukowanym przed rokiem 1997, w dni powszednie. Mogą one jednak do poruszać się po centrum w weekendy. Burmistrz Paryża planuje także podwoić liczbę ścieżek rowerowych oraz umożliwić wjazd na niektóre ulice tylko samochodom o napędzie elektrycznym (zostanie to zrealizowane do roku 2020).

Ateny

W grudniu 2016, Ateny ogłosiły, że w 2025 roku wprowadzony zostanie zakaz wjazdu do centrum miasta dla samochodów z silnikami diesla. Inicjatywa służy poprawie jakości powietrza w mieście. Ateny już ograniczają wjazd pojazdów z silnikami wysokoprężnymi do centrum miasta w określone dni, w oparciu o ich numery rejestracyjne, ale celem władz jest, aby ostatecznie usunąć wszystkie samochody z tego obszaru.

Londyn

Podobnie jak w Paryżu, burmistrz Londynu planuje zakazać wjazdu do centrum miasta samochodom z silnikiem diesla od 2020 roku.

Obecnie miasto zniechęca do stosowania silników diesla w niektórych częściach miasta, pobierając opłatę w wysokości 11.50£ dziennie dla samochodów z silnikiem diesla, które wjeżdżają tam w godzinach szczytu. Władze miasta planują jednak wprowadzić strefy gdzie pojazdy o napędzie diesla będą całkowicie zakazane.

Bruksela

Większość ulic otaczających główny plac Brukseli, giełdę i Rue Neuve (główna ulica handlowa) zawsze były dostępne tylko dla pieszych. Powierzchnia dostępna tylko dla pieszych w mieście stanowi drugą co do wielkości strefę bez samochodu w Europie, za Kopenhagą.

W 2002 roku, Bruksela uruchomiła swój pierwszy „Tydzień Mobilności”, którego celem jest zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, a we wrześniu planowany jest jednodniowy zakaz wjazdu wszystkich samochodów do centrum miasta.

Miasto szuka też innych sposobów na rozszerzenie stref dla pieszych – jedną z propozycji jest przekształcenie czteropasmowej drogi na deptak wyłączony z ruchu kołowego. W lutym 2016, Bruksela ogłosiła także, że ​​samochody z silnikiem diesla wykonane przed 1998 będą zakazane począwszy od roku 2018.

Mexico City

W kwietniu 2016 roku, samorząd Mexico City postanowił zakazać wjazdu części samochodów do centrum miasta dwa dni w każdym tygodniu pracy i dwie soboty w miesiącu. Które samochody mogą poruszać się w danym dniu określane jest przy użyciu systemu rotacyjnego opracowanego w oparciu o numery tablic rejestracyjnych.

Według Associated Press działanie to dotyczy około dwóch milionów samochodów i pomaga ograniczać wysoki poziom smogu w mieście.

Vancouver

Władzom Vancouver udaje się przekonać coraz większą liczbę mieszkańców do korzystania z transportu publicznego.

Jak zauważa Citylab, ponad połowa podroży podejmowanych przez mieszkańców miasta odbywa się na piechotę, rowerem, autobusem lub metrem począwszy od roku 2015.  Jest to ponad dwukrotnie więcej niż w jakimkolwiek amerykańskim mieście porównywalnej wielkości.

Nowy Jork

Choć Nowy Jork nie planuje zakaz samochód w najbliższym czasie, to pracuje nad zwiększeniem liczby obszarów dostępnych tylko dla pieszych, rowerzystów i użytkowników komunikacji miejskiej.

Popularne okolice jak Times Square, Herald Square i Madison Square Park są stale dostepne tylko dla pieszych, a na trzy soboty w sierpniu organizowana jest akcja Summer Streets, w ramach której ruch samochodów jest wstrzymany na głównej arterii łączącej Central Park z Brooklyn Bridge, która na ten czas staje się deptakiem.

Źródło: tłumaczenie własne artykułu pochodzącego z www.weforum.org