Zrównoważony ślad cyfrowy – obszary wpływu

W ramach realizacji projektu określono przykładowe obszary wpływu powiązane ze zrównoważonym śladem cyfrowym dotyczące kwestii społecznych, środowiskowych i gospodarczych.

 

WPŁYW SPOŁECZNY

WIEDZA I EDUKACJA

  • Spadek trwałości kompetencji – kompetencje potrzebne 3-5 lat temu, za kolejne 3 lata nie będą już aktualne dlatego też istotne jest wspieranie pracowników w rozwoju i zdobywanie nowych kompetencji
  • Rosnące zapotrzebowanie na określone kompetencje i specjalistów w danych dziedzinach

ZDROWIE I PSYCHIKA

  • Negatywny wpływ nadmiernego wykorzystania nowych technologii na dobrostan psychiczny (psychika, emocje) pracowników
  • Robotyzacja dzięki odciążeniu pracowników daje szansę na odnalezienie work-life- balance – więcej czasu na inne działania, na rozwój własny, wolontariat, rodzinę.
  • Trudność w zachowaniu balansu pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym
  • Ograniczenie aktywności fizycznej i związane z tym negatywne skutki dla zdrowia

RÓŻNORODNOŚĆ I WYKLUCZENIE

  • Większa dostępność pracy dla osób niepełnosprawnych, zwłaszcza z ograniczoną mobilnością oraz dla osób w innym miejscu zamieszkania
  • Dyskryminacja zależna od danych, jakimi zasililiśmy system (np. system sądowniczy w Kalifornii – klasyfikacja / przewidywanie popełnienia przestępstwa w przyszłości, samochody automatyczne – decyzje związane z wyborem tego, kto jest ważniejszy w sytuacji zagrożenia na drodze (dla producenta samochodu zawsze ważniejszy jest człowiek w samochodzie, program do losowania sędziów w Polsce)
  • Dyskryminacja klientów mniej dochodowych, często z grup defaworyzowanych
  • Możliwość tworzenia bardziej różnorodnych zespołów
  • Zwiększenie wykluczenia cyfrowego i nierówności
  • Pogłębianie się podziałów społecznych
  • Wykluczenie cyfrowe przedsiębiorstw (małych firm, dostawców), które nie będą w stanie ponieść wydatków na cyfryzację

ZATRUDNIENIE

  • Likwidacja miejsc pracy w całym łańcuchu wartości – zmniejszenie zapotrzebowanie na pracę/ usługi dostawców
  • Tworzenie nowych miejsc pracy
  • Większa dostępność pracy – możliwość rekrutowania i zatrudniania pracowników z odległych lokalizacji – wzrost znaczenia kompetencji względem miejsca zamieszkania pracowników i lokalizacji firmy

RELACJE SPOŁECZNE W ŚWIECIE RZECZYWISTYM I CYFROWYM

  • utrudnione budowanie i przekazywanie kultury organizacji ze względu na brak bezpośredniego kontaktu
  • dehumanizacja gdy rozmawiamy z czatbotami, to się może przekładać na stres, na wyalienowanie społeczne, konkretne skutki zdrowotne (otyłość)
  • Trudność w budowaniu kultury firmy – brak inteligencji społecznej, brak wymiany informacji w nieformalnych warunkach (na korytarzu, w jadalni), brak interakcji pomiędzy różnymi obszarami i jednostkami w firmie
  • Brak możliwości poznania kultury organizacyjnej przez nowych pracowników, utrudniona integracja nowych osób
  • „atomizacja pracowników” wynikająca z pracy indywidualnej, w różnych lokalizacjach
  • Ułatwiona dostępność i możliwość współpracy online z osobami z innych zespołów
  • Niedobór kontaktów bezpośrednich i bezpośrednich relacji, których nie da się zastąpić relacjami wirtualnymi
  • powstanie nowego modelu pracy , opartego w większym stopniu na zaufaniu
  • Zmiana mechanizmów kontroli w miejscu pracy
  • Sporo spotkań i relacji po covidzie nadal pozostanie online – zaburzenie równowagi pomiędzy światem realnym a cyfrowym
  • Zmiana ról człowiek – technologia – technologia staje się kluczowa, „spycha człowieka na dalszy plan”

ZARZĄDZANIE DANYMI I BEZPIECZEŃSTWO DANYCH ORAZ TECHNOLOGII

  • Brak pełnej kontroli nad udostępnianiem i przekazywaniem danych osobowych (człowiek staję się daną, którą można sprzedać) – niewystarczająca edukacja społeczna, aby nad tym zapanować
  • Ryzyko utraty i niekontrolowanego obrotu danymi
  • Ryzyko utraty kontroli nad IOT
  • Rozmycie się odpowiedzialności za decyzje podejmowane przez maszyny

NIEPEWNOŚĆ, WPŁYW NA PSYCHIKĘ

  • Poczucie, że jako społeczeństwo jesteśmy otoczeni przez algorytmy o których nie wiemy jak działają, a one decydują o naszym życiu
  • Zanurzenie w wirtualny świat, negatywne zjawiska cyfryzacji (FOMO – strach przed utratą, przeładowanie informacją, chaos, zaburzenia komunikacji, zwłaszcza u dzieci – nie uczą się komunikacji), np. nadmierne wykorzystanie rozwiązań cyfrowych przez firmy tworzące zabawki
  • wpływ na ludzką / dziecięcą psychikę, rozwój mózgu itp.
  • brak poczucia kontroli, mniejsza sprawczość człowieka
  • Technofobia – robofobia, strach przed technologią – objawy gdy obok pojawia się inteligentne urządzenie
  • Spadek inteligencji wyobraźni, mniej wyrozumiałości w efekcie zamknięcia się na inne poglądy (bańki informacyjne)
  • Wyższy poziom stresu wśród pracowników
  • Negatywny wpływ rozwiązań zdalnych i edukacji zdalnej na dzieci – trudności w ich zaangażowaniu

 

WPŁYW ŚRODOWISKOWY

OGÓLNE

  • Degradacja środowiska, wpływ na zmiany klimatyczne – lokalizacja serwerowni w miejscach z dostępem do chłodnego powietrza
  • Ograniczenie wpływu na środowisko dzięki optymalizacjom w wielu działaniach i dziedzinach osiągniętym w efekcie zastosowania SI
  • Rozwój zrównoważonych miast (smart, sustainable cities)

WYKORZYSTANIE ZASOBÓW

  • Wytwarzanie coraz większych baterii / zużycie metali / recykling urządzeń (baterii)
  • Ograniczenie zużycia papieru ze względu na digitalizację procesów obiegu dokumentów

ŚLAD WĘGLOWY

  • Długofalowo przywracamy równowagę w środowisku dzięki pracy z domu, ograniczeniu podróży służbowych
  • Zwiększenie śladu węglowego poszczególnych jednostek ze względu na znaczny wzrost zużywanej energii

WPŁYW GOSPODARCZY

PRZYCHODY

  • Wzrost przychodów ze sprzedaży online

KOSZTY

  • Przeniesienie kosztów pracy zdalnej na pracowników
  • Zmniejszanie odsetka zwrotów dzięki lepszemu dopasowaniu oferty produktowej do klienta w ramach zakupów online
  • Przeniesienie określonych kosztów pracy na pracowników
  • Zmniejszenie kosztów stałych związanych z funkcjonowaniem np. biura
  • Wzrost kosztów związanych z rozwojem infrastruktury IT
  • Zwiększone koszty użytkowania infrastruktury publicznej (media, szkolnictwo, opieka zdrowotna)
  • Optymalizacja/ obniżenie kosztów, wykorzystania łańcuchów logistycznych

EFEKTYWNOŚĆ

  • Szybsze i bezpieczniejsze załatwianie spraw (np. elektroniczny obieg dokumentów)
  • Większa efektywność pracy w trakcie pracy zdalnej
  • Ze względu na łatwość uczestnictwa w spotkaniach, większa częstotliwość i intensywność spotkań a w efekcie brak czasu na wykonywanie innych zadań
  • Wzrost poziomu efektywności pracy, dzięki wykorzystaniu nowych technologii
  • Zwiększenie efektywności dotarcia do najbardziej dochodowych grup klientów
  • Zwiększenie liczby transakcji i działań realizowanych “automatycznie”, bez udziału człowieka

RYNEK I PROWADZENIE BIZNESU

  • Możliwość prowadzenia globalnego biznesu z Polski
  • nierówności pomiędzy przedsiębiorstwami / rozdźwięk pomiędzy największymi, a resztą może się zwiększać
  • większa elastyczność wszystkich uczestników rynku
  • większe możliwości dotarcia MSP do klientów przy równoczesnej większej konkurencyjności na rynku

DANE: DOSTĘP, ZARZĄDZANIE, BEZPIECZEŃSTWO

  • Monopolizacja i komercjalizacja dostępu do danych przez globalnych gigantów
  • Coraz większa przepaść pomiędzy posiadaczami danych a tymi udostępniającymi. Brakuje na rynku pracy osób, które się tym tematem zajmują Trzeba zmniejszać te nożyce
  • zwiększone ryzyko i straty będące efektem ataków hakerskich, których ilość ze względu na zwiększoną liczbę udostępnianych danych, wzrosła

INNE

  • Nadmiar reklam zamykających w bańce informacyjnej (prawo do prywatności)
  • Konieczność przebudowy przestrzeni/ infrastruktury zarówno w wymiarze mikro jak i makro, że względu na zmianę trybu pracy
  • Zwiększenie zainteresowania ludzi domami i mieszkaniami poza dużymi miastami
  • Szereg niejasności i sprzecznych interpretacji dotyczących pracy zdalnej, wynikających z braku precyzyjnego uregulowania tego zagadnienia w prawe
  • Większa dostępność nowoczesnych usług publicznych np. w ramach służby zdrowia, lepsza diagnostyka medyczna
  • Podniesienie poziomu wiedzy o e-bezpieczeństwie w społeczeństwie
  • Podniesienie poziomu wiedzy o regulacjach dotyczących usług, zakupów online
  • Skok cywilizacyjny – zwiększenie dostępności usług i rozwiązań online
  • Olbrzymie obciążenia infrastruktury IT