Kim jesteśmy
Współpraca
Promocja
Baza wiedzy
Autorzy: Natalii Ćwik (red.)
Data i miejsce wydania: 2012
Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu” to publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, która stanowi unikatowy zestaw artykułów eksperckich, studiów przypadków, wywiadów i badań, rzucających nowe światło na temat marketingu i społecznej odpowiedzialności biznesu. Zawarto w niej przegląd takich trendów marketingowych jak marketing w sieci, collaborative consumption, eko-rodzicielstwo, czy marketing społeczny.
– Konsumenci zaczynają bardziej świadomie korzystać z produktów i usług, firmy coraz dokładniej badają potrzeby swoich klientów i klientek. Działy marketingu korzystają z nowatorskich dziedzin wiedzy (neurolingwistyka), używają nowych metod i narzędzi (targetowanie behawioralne), a duża część komunikacji marketingowej odbywa się za pomocą mediów społecznościowych – pisze we wstępie Mirella Panek-Owsiańska, Prezeska Forum Odpowiedzialnego Biznesu. – Konsumenci często pozostają zagubieni i zdezorientowani. Trwa, często bardzo nierówna, walka o nasze serca i portfele, a marketing partyzancki, szeptany czy wirusowy ma jeszcze skuteczniej przekonywać nas do kupna, zmiany czy nabywania coraz to nowych marek i modeli.
„Rola marketingu” będzie lekturą przydatną dla praktyków, ale również dla wszystkich zainteresowanych tematem odpowiedzialnego marketingu i CSR-u (ang. Corporate Social Responsibility, CSR). Znajduje się w niej 20 artykułów, 6 wywiadów z ekspertami, przegląd kodeksów branżowych, studia przypadków oraz analizy i badania. Po raz pierwszy zaprezentowano wyniki badania dotyczącego odpowiedzialnego marketingu w organizacjach pozarządowych.
Publikacja jest kontynuacją serii „Wspólna odpowiedzialność”, której celem jest analizowanie i pogłębianie wybranych aspektów zarządzania z punktu widzenia społecznej odpowiedzialności biznesu. Wcześniej wydana „Rola dostaw i zakupów” porusza tematykę łańcucha dostaw.
SPIS TREŚCI
Wstęp / Mirella Panek-Owsiańska
Marketing odpowiedzialny, czyli jaki? / Natalia Ćwik
Okiem ekspertów – wywiady
1. Zrównoważony marketing / wywiad z Simonem Lee, Business in the Community
2. Przedsiębiorstwo to organizacja społeczna / wywiad z dr Ewą Hope, Politechnika Gdańska
3. Zrozumieć zasady gry / wywiad z Grzegorzem Kiszlukiem, Brief
4. Po pierwsze: nie okłamuj konsumenta / wywiad z Konradem Drozdowskim, Rada Reklamy
5. Projektowanie jako sztuka rozwiązywania problemów / wywiad z Dorotą Kabałą, Knockoutdesign
6. W kulturze konsumpcyjnej pełna satysfakcja nie istnieje / wywiad z Goergem Ritzerem
(wywiad udostępniony dzięki uprzejmości portalu Marketing przy Kawie)
CSR i marketing
1. Jak CSR zmienia współczesny marketing? / Katarzyna Jędrzejewska
2. Produkt społecznie odpowiedzialny / dr Ewa Jastrzębska
3. Czy można zmierzyć społeczną „odpowiedzialność” marki? / Barbara Szczęsna
4. Marketing a siła interesariuszy / Marta Karwacka
Marketing i ekologia
1. Markting – dlaczego nie zielony? / Przemysław Oczyp
2. Ekologia w pracy marketera / Joanna Mieszkowicz
Marketing społeczny i nie tylko
1. Marketing społeczny / Paweł Prochenko
2. „Dos and dont’s” kampanii społecznych / Mirella Panek-Owsiańska
3. Marketing produktów Sprawiedliwego Handlu / Paweł Rokicki
4. Marketing w podmiotach ekonomii społecznej / Magdalena Sułek-Domańska,
Katarzyna Zabratańska
Trendy i innowacje
1. Marketing w sieci. Wyzwania dla odpowiedzialności biznesu / Maria Roszkowska-Śliż
2. Nowe style zrównoważonej konsumpcji / Magdalena Andrejczuk
3. Mniej, czyli jeszcze więcej: Collaborative Consumption / Noemi Gryczko
4. Zielone pokolenie, czyli jakiego marketingu oczekują eko-rodzice / wypowiedzi:
Anna Nogajska, Magdalena Sendor, Anna Zdrojewska, Ewa Dumańska, Emilia Lorenc,
Katarzyna Koper, Ewa Jakubowska-Lorenz
Wyzwania
1. CSR a strategie cenowe / Marta Krawcewicz
2. Marketing a konsumpcjonizm / Marta Karwacka
3. Reklama niebezpieczna dla dzieci!? / dr hab. Anna Maria Zawadzka
4. Odpowiedzialność społeczna a marketing w krajach rozwijających się / Karolina Szlasa
Badania
1. Odpowiedzialny marketing oczami menedżerów / Natalia Ćwik
1.1. Komentarz / Paweł Niziński
2. Panel CSR – badanie postaw konsumentów / Monika Probosz
3. Odpowiedzialny marketing w organizacjach pozarządowych / Marcin Grzybek
3.1. Komentarz / Malina Wieczorek
Narzędzia
1. Etyka działań marketingowych / dr Agata Rudnicka
2. Narzędzia zrównoważonego marketingu / na podstawie materiałów CSR Europe
Studia przypadków
1. Przegląd dobrych praktyk
2. Zmień pieluszkę! / Agata Szczotka-Sarna
3. Re.produkt 3 / Agata Szczotka-Sarna
4. Więcej dobrej energii dla Japonii / Agata Szczotka-Sarna
5. „Słodkie” życie pszczół / Paweł Szaradowski
6. Awateef / Knockoutdesign
Źródło: Informacja własna
Pliki do pobrania:
Wspólna odpowiedzialność. Rola marketingu (1)
Miasto Stołeczne @warszawa PARTNEREM SAMORZĄDOWYM 9. TARGÓW CSR! 🎉 Podczas otwarcia będziemy gościć Karolinę Zdrodowską, dyrektorkę koordynatorkę ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego Urzędu http://m.st. Warszawy. #TargiCSR #Warszawa
Na #TargiCSR można przyjść z dziećmi! Szykujemy dla nich strefę, którą zaopiekuje się Fundacja http://Zaczytani.org. 📚 W programie zajęcia z bajkoterapii i Zaczytana Biblioteka, z której będzie można korzystać na miejscu. Cały program 9. Targów CSR ➡️ https://odpowiedzialnybiznes.pl/targicsr/program/
🔸 Dlaczego warto pojawić się na 9. edycji #TargiCSR ? 🔸 Podczas wydarzenia zapoznacie się z działaniami #ESG kilkudziesięciu wystawców ❗️ Sprawdźcie wybrane atrakcje PARTNERÓW STRATEGICZNYCH Forum Odpowiedzialnego Biznesu na stoiskach💡http://s.csr.pl/wystawcy