Poradnik dla Prezesów i Prezesek dotyczący działań na rzecz klimatu

Poradnik dla Prezesów i Prezesek dotyczący działań na rzecz klimatu

Autorzy: WBCSD

Data i miejsce wydania: 2015

Forum Odpowiedzialnego Biznesu przygotowało polską wersję publikacji Światowej Rady Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (ang. World Business Council For Sustainable Development) pt. „Poradnik dla Prezesów i Prezesek dotyczący DZIAŁAŃ NA RZECZ KLIMATU”.

Okazją do ukazania się analizy jest trwający w Paryżu Szczyt Klimatyczny. Jak zapowiedział szef francuskiej dyplomacji, Laurent Fabius, celem spotkania jest „ambitna, a nie minimalistyczna globalna umowa”. Obradujący na szczycie przedstawiciele 150 krajów dążą do wypracowania porozumień, które przyczynią się do poprawy stanu środowiska naturalnego Ziemi. Spotkanie w Paryżu to według prezeski Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Mirelli Panek – Owsiańskiej, także szansa na: „powrót do dialogu między władzami państw a biznesem”. Same deklaracje jednak nie wystarczą.

Doskonale zdają sobie z tego sprawę firmy, które zaangażowały się w COP21: BGŻ BNP Paribas, Grupa Sanofi, IKEA, Orange, Unilever Antalis. Celem podejmowanych przez nie działań jest ochrona środowiska i minimalizowanie niekorzystnych skutków zmian klimatycznych. Rozwój gospodarczy nie dokonuje się w oderwaniu od świata natury, ponieważ „za każdym produktem czy usługą kryje się świat ograniczonych zasobów naturalnych” (Bruno Duthoit, Prezes Orange Polska). Często to właśnie środowisko stanowi jeden z filarów strategii CSR firm, które troskę o nie wiążą nawet z profilem swojej działalności. Tak jest między innymi w przypadku Grupy Sanofi. Dr Olivier Brandicourt, CEO Grupy Sanofi, podkreśla, że „zdrowie musi stać się częścią debaty na temat klimatu”. Grupa BNP Paribas deklaruje natomiast większe wsparcie na rzecz gospodarki niskoemisyjnej. Dobre praktyki w tym obszarze wymienia także IKEA. Całkowita niezależność energetyczna Grupy IKEA, oparta na wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, wkrótce stanie się faktem.

Biznes zdaje sobie sprawę z kosztów, jakie niosą ze sobą niekorzystne zmiany zachodzące w środowisku. Zrównoważony rozwój staje się wymogiem, ale zwyczajnie – jest też opłacalny. W Unilever to właśnie najbardziej zrównoważone z oferowanych przez firmę marek przyczyniają się aż do połowy jej wzrostu. „Zwiększenie efektywności ekologicznej w naszych zakładach produkcyjnych globalnie pozwoliło zaoszczędzić nam ponad 400 mln euro od 2008 roku, a to jedynie zysk finansowy dla firmy. Korzyści tej operacji dla środowiska są niepoliczalne” – zauważa Prezes Zarządu, Harm Goossens, odpowiedzialny za operacje w 18 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. O eko – odpowiedzialne produkty opiera swoją działalność również Antalis Polska.

Zachęcamy do zapoznania się z publikacją. Krótki przewodnik zawiera informacje na temat tego, w jaki sposób biznes może zaangażować się w działania na rzecz klimatu, a także komentarze i dobre praktyki firm: BGŻ BNP Paribas, Grupa Sanofi, IKEA, Orange, Unilever Antalis.

Pobierz Poradnik dla Prezesów i Prezesek dotyczący działań na rzecz klimatu (pdf)