Nowa analiza Komisji Europejskiej dotycząca postępu we wdrażaniu wytycznych zawartych w Strategii z 2011 roku

Autorzy: Komisja Europejska

Data i miejsce wydania: Bruksela, 2013

W marcu 2013 roku Komisja Europejska opublikowała wyniki monitoringu realizacji wytycznych zawartych w Strategii UE na lata 2011-2014 dotyczącej społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.

W analizie sprawdzono jak często duże, wielonarodowe firmy w swoich upublicznianych dokumentach odnoszą się do instrumentów CSR sugerowanych w Strategii UE z 2011 roku dotyczącej społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.

Dla przypomnienia warto dodać, że w Strategii na liście tych międzynarodowych wytycznych znalazły się:

  1. wytyczne OECD dla przedsiębiorstw
  2. zasady  inicjatywy ONZ Global Compact
  3. wytyczne zawarte w normie ISO 26000
  4. Trójstronna Deklaracja Zasad Dotyczących Przedsiębiorstw Międzynarodowych i Polityki Społecznej Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP)
  5. wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka

Komisja Europejska odwołuje się do tych instrumentów, jako „podstawowego zestawu uznanych na szczeblu międzynarodowym zasad i wskazówek stanowiących wzmocnione ramy dla społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw” i jednocześnie zachęca, aby duże firmy zobowiązały się do 2014 roku wprowadzić zaproponowane wskazówki do swojej strategii CSR.

Dokument Komisji Europejskiej stwierdza jednoznacznie, że jeśli zarządzający dużym przedsiębiorstwem potrzebują formalnych i przejrzystych wytycznych – w swojej strategii CSR powinni się odnieść do tych właśnie międzynarodowych instrumentów.

Kilka słów o badaniu

Badaniem objętych zostało 200 losowo wybranych wielonarodowych dużych przedsiębiorstw, tj. powyżej 1 tysiąca pracowników, zarówno prywatnych jak i państwowych.

Firmy miały swoje siedziby w 10 państwach unijnych, a badaniem objętych zostało po 20 firm z każdego kraju (lista znajduje się w załączniku do opisywanego badania). Wśród krajów wziętych pod uwagę w badaniu znalazły się Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania, Szwecja oraz Wielka Brytania.

Badanie zrealizowane było w okresie od listopada 2012 roku do stycznia 2013 roku. Wówczas dokonano analizy oficjalnych materiałów firm umieszczonych na stronach internetowych, między innymi takich jak raporty społeczne, wytyczne biznesowe czy kodeksy etyczne. Za każdym razem poszukiwano:

  1. po pierwsze odniesień do samego terminu „społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw” albo jego ekwiwalentów,
  2. a po drugie nawiązań do międzynarodowych instrumentów wskazanych w Strategii UE dla CSR. Do listy dodana została także Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Deklaracja Międzynarodowej Organizacji Pracy dotycząca Podstawowych Zasad i Praw w Pracy oraz wytyczne Global Reporting Initiative (GRI).

Przedstawione w raporcie wyniki dotyczą średnich dla danego kraju, a nie dla poszczególnych przedsiębiorstw.

Główne wyniki:

  • 68% badanych firm w dokumentach na swoich stronach internetowych odnosi się do pojęcia „społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw” lub jego ekwiwalentu
  • 40% firm z próby nawiązuje do minimum jednego międzynarodowego instrumentu z zakresu CSR
  • w swoich dokumentach firmy najczęściej odwołują się do wytycznych ONZ „Global Compact” (32 % badanych firm) oraz do GRI (31 % wskazań)
  • bardzo duże przedsiębiorstwa (powyżej 10 000 pracowników) trzy razy częściej niż mniejsze firmy (1 000 do 10 000 pracowników) odnoszą się do międzynarodowych wytycznych
  • w czołówce firm odwołujących się do co najmniej jednego z 3 głównych międzynarodowych dokumentów (czyli Global Compact, wytycznych OECD oraz ISO 26 000) są przedsiębiorstwa duńskie (75% badanych firm z tego kraju), hiszpańskie (55% firm) i szwedzkie (również 55%)

Polskie firmy w raporcie

Warty uwagi, jest fakt że, w komunikacji polskich firm jakiekolwiek nawiązanie do społecznie odpowiedzialnego biznesu (poza wspomnianymi dokumentami międzynarodowymi) znajduje się na stronach internetowych jedynie 9% przedsiębiorstw z próby.

Jeśli chodzi o odniesienia do co najmniej jednego z 3 głównych międzynarodowych dokumentów (czyli Global Compact, wytycznych OECD oraz ISO 26 000), to wyniki z polskich firm plasują się  znacznie poniżej średniej wszystkich przebadanych firm (poniżej 15 % dla średniej europejskiej 33%).

Na tle wszystkich przebadanych firm (200), polskie przedsiębiorstwa miały najmniej odniesień do jakichkolwiek międzynarodowych wytycznych. Jeśli już jakieś się pojawiły, to były to dyrektywy ONZ Global Compact, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka albo GRI (Global Reporting Initiative). Niekoniecznie pocieszający jest wynik, że czeskie, niemieckie i brytyjskie przedsiębiorstwa również znajdują się poniżej średniej europejskiej.

Dla zainteresowanych pogłębieniem informacji, więcej informacji tutaj

Link do Strategii KE z 2011 roku znajduje się tutaj

Źródło: Informacja własna