Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Autorzy: Komisja Europejska
Data i miejsce wydania: Bruksela, 2013
W marcu 2013 roku Komisja Europejska opublikowała wyniki monitoringu realizacji wytycznych zawartych w Strategii UE na lata 2011-2014 dotyczącej społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
W analizie sprawdzono jak często duże, wielonarodowe firmy w swoich upublicznianych dokumentach odnoszą się do instrumentów CSR sugerowanych w Strategii UE z 2011 roku dotyczącej społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw.
Dla przypomnienia warto dodać, że w Strategii na liście tych międzynarodowych wytycznych znalazły się:
Komisja Europejska odwołuje się do tych instrumentów, jako „podstawowego zestawu uznanych na szczeblu międzynarodowym zasad i wskazówek stanowiących wzmocnione ramy dla społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw” i jednocześnie zachęca, aby duże firmy zobowiązały się do 2014 roku wprowadzić zaproponowane wskazówki do swojej strategii CSR.
Dokument Komisji Europejskiej stwierdza jednoznacznie, że jeśli zarządzający dużym przedsiębiorstwem potrzebują formalnych i przejrzystych wytycznych – w swojej strategii CSR powinni się odnieść do tych właśnie międzynarodowych instrumentów.
Kilka słów o badaniu
Badaniem objętych zostało 200 losowo wybranych wielonarodowych dużych przedsiębiorstw, tj. powyżej 1 tysiąca pracowników, zarówno prywatnych jak i państwowych.
Firmy miały swoje siedziby w 10 państwach unijnych, a badaniem objętych zostało po 20 firm z każdego kraju (lista znajduje się w załączniku do opisywanego badania). Wśród krajów wziętych pod uwagę w badaniu znalazły się Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Hiszpania, Szwecja oraz Wielka Brytania.
Badanie zrealizowane było w okresie od listopada 2012 roku do stycznia 2013 roku. Wówczas dokonano analizy oficjalnych materiałów firm umieszczonych na stronach internetowych, między innymi takich jak raporty społeczne, wytyczne biznesowe czy kodeksy etyczne. Za każdym razem poszukiwano:
Przedstawione w raporcie wyniki dotyczą średnich dla danego kraju, a nie dla poszczególnych przedsiębiorstw.
Główne wyniki:
Polskie firmy w raporcie
Warty uwagi, jest fakt że, w komunikacji polskich firm jakiekolwiek nawiązanie do społecznie odpowiedzialnego biznesu (poza wspomnianymi dokumentami międzynarodowymi) znajduje się na stronach internetowych jedynie 9% przedsiębiorstw z próby.
Jeśli chodzi o odniesienia do co najmniej jednego z 3 głównych międzynarodowych dokumentów (czyli Global Compact, wytycznych OECD oraz ISO 26 000), to wyniki z polskich firm plasują się znacznie poniżej średniej wszystkich przebadanych firm (poniżej 15 % dla średniej europejskiej 33%).
Na tle wszystkich przebadanych firm (200), polskie przedsiębiorstwa miały najmniej odniesień do jakichkolwiek międzynarodowych wytycznych. Jeśli już jakieś się pojawiły, to były to dyrektywy ONZ Global Compact, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka albo GRI (Global Reporting Initiative). Niekoniecznie pocieszający jest wynik, że czeskie, niemieckie i brytyjskie przedsiębiorstwa również znajdują się poniżej średniej europejskiej.
Dla zainteresowanych pogłębieniem informacji, więcej informacji tutaj
Link do Strategii KE z 2011 roku znajduje się tutaj
Źródło: Informacja własna