Między feudalizmem a personalizmem. Medialny obraz relacji pracowniczych w Polsce

Między feudalizmem a personalizmem. Medialny obraz relacji pracowniczych w Polsce

Raport „Między feudalizmem a personalizmem. Medialny obraz relacji pracowniczych w Polsce” został przygotowany na zlecenie Komitetu Dialogu Społecznego KIG. Celem publikacji jest przedstawienie obrazu relacji szef-pracownik, który dominuje w polskich mediach tradycyjnych oraz internetowych.

Dla stworzenia raportu zostało przeanalizowano blisko 400 artykułów prasowych, internetowych oraz komentarzy internautów. 79 proc. z nich przedstawia negatywny lub bardzo negatywny obraz relacji pracowniczych. Materiały zbierano za pośrednictwem wyszukiwarki internetowej. Dzięki temu obraz relacji pracowniczych, przedstawiony w raporcie, to jednocześnie obraz, który “widzi” przeciętny czytelnik prasy i internauta, zainteresowany tematem relacji pracowniczych. Zebrany materiał podzielono na pięć kategorii: publicystyka i reportaże; badania, na które powołują się dziennikarze; wypowiedzi ekspertów; teksty o charakterze komunikatów korporacyjnych i poradnikowym; komentarze internautów. Podział został przeprowadzony w oparciu o treść i formę poszczególnych tekstów. Następnie wyodrębniono i opisano powtarzające się w tekstach tematy. Warto zwrócić uwagę, że o ile relacje pracownicze w Polsce są zazwyczaj oceniane negatywnie, to poszczególne typy publikacji różnie oceniają przyczyny i konsekwencje tego zjawiska.

Pobierz publikację>>>