Kim jesteśmy
Współpraca
Promocja
Baza wiedzy
Niezależnie od decyzji i działań rządu oraz prywatnych przekonań na temat zmiany klimatu, polski biznes stoi w obliczu najpoważniejszego od lat wyzwania. Dalsze ignorowanie kwestii klimatycznych będzie nas słono kosztować – od utraty źródeł finansowania po zerwanie zagranicznych kontraktów. Tymczasem, jak pokazuje raport „Lepiej późno niż później” Fundacji Climate Strategies Poland, polskie firmy są znacząco zapóźnione we wdrażaniu strategii klimatycznych, tylko nieliczne mierzą ślad węglowy, a tych które mają ambitne, zweryfikowane cele i szczegółowe plany działania jest zaledwie kilka. Nie zdając sobie sprawy z zagrożeń jakie niesie bagatelizowanie kwestii konkurencyjności klimatycznej, polski biznes nie dostrzega też szans, jakie za sobą niesie.
Rok 2021 przyniósł znaczące przyspieszenie unijnej polityki dekarbonizacji, czego wyrazem jest m.in. Zielony Ład i pakiet Gotowi na 55. To szereg ważnych zmian dla biznesu, który na całym świecie odpowiada, bezpośrednio i pośrednio, za ponad 70% emisji, ma zatem do odegrania decydującą rolę w ich ograniczaniu.
W zaprezentowanym dziś raporcie Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm autorzy wraz z ekspertami wykazują, że zmiana otoczenia biznesowego na bardziej wymagające klimatycznie staje się faktem, a presja na redukowanie emisji przez przedsiębiorstwa stale rośnie. Jak to wygląda w praktyce? Zachodnie firmy nie tylko obniżają własne emisje, ale też optymalizują tzw. zakres trzeci, czyli emisje całego łańcucha dostaw, w tym swoich partnerów biznesowych. Dążąc do wymaganej od nich neutralności klimatycznej firmy będą dalej współpracować z partnerami, którzy wspierają ich w tych działaniach. Oznacza to, że polscy kontrahenci, którzy nie zaczną dostosowywać się do celów zachodnich partnerów, niebawem mogą zostać na lodzie. W sytuacji, kiedy 50% polskiego PKB opiera się na eksporcie, a 75% tego eksportu trafia do krajów Unii Europejskiej, w tym 29% do Niemiec, redukcja śladu węglowego polskich firm powinna być priorytetem dla firm i całej gospodarki.
Nowy wymiar konkurencyjności
– Polski biznes staje w obliczu konieczności dostosowania się i transformacji porównywalnej do tej po 1989 r. Strategie klimatyczne, ślad węglowy i redukcje emisji – to czynniki składowe konkurencyjności klimatycznej, które stawiają dziś ją na równi z innymi aspektami decydującymi o powodzeniu i przetrwaniu biznesów, takimi jak jakość, czy koszty produkcji. Na tle europejskich firm, polskie przedsiębiorstwa już dziś są znacząco zapóźnione we wdrażaniu strategii klimatycznych, a z każdym dniem przepaść ta się powiększa. Tylko nieliczne mierzą ślad węglowy, a pojedyncze mają ambitne, zweryfikowane cele i szczegółowe plany działania. Tymczasem od podejścia tych firm do konkurencyjności klimatycznej i ich przyszłości zależeć będzie los ponad 7 mln osób pracujących w wiodących sektorach gospodarki – mówi autor raportu, Łukasz Dobrowolski, Dyrektor ds. Strategii i rynku energii w Fundacji Climate Strategies Poland.
Raport Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm autorstwa Fundacji Climate Strategies Poland został pomyślany jako całościowy przewodnik po temacie konkurencyjności klimatycznej. W raporcie zawarte zostały również wypowiedzi przedstawicieli oraz opis działań takich firm jak m.in. Orange Polska czy Siemens.
– Kierujemy go do właścicieli, rad nadzorczych, zarządów i dyrektorów średnich i dużych polskich firm, ale też do innych liderów opinii, w tym mediów, którzy mogą odegrać znaczącą rolę w uświadamianiu tego problemu – mówi Łukasz Broniewski, Współzałożyciel i Członek Zarządu Fundacji Climate Strategies Poland. – Celem naszego opracowania jest dostarczenie kompendium wiedzy osobom, które dotychczas nie miały żadnej styczności z kwestiami dotyczącymi śladu węglowego, strategii klimatycznych czy kwestii związanych z transformacją energetyczną. Z tego względu raport zawiera wszystkie ważne aspekty konieczne do zrozumienia strategicznych skutków dekarbonizacji – dodaje.
Rozwój strategii klimatycznych przedsiębiorstw
Eksperci fundacji zwracają uwagę, że zapóźnienie transformacji sektora energetycznego w Polsce, w połączeniu z małą aktywnością poszczególnych przedsiębiorstw w tym zakresie, dają polskim firmom bardzo niekorzystną pozycję startową i oznaczają trudności w konkurowaniu w czterech obszarach:
Niezależnie od poziomu zapóźnienia, a jednocześnie stopnia zaangażowania państwa w transformację, biznes musi działać od zaraz. Konkurencyjność klimatyczna zdeterminuje w najbliższych latach nie tylko sukces rynkowych, ale wręcz przetrwanie wielu przedsiębiorstw. Jednocześnie stwarza nowe szanse, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnących kosztów energii. Żeby z nich skorzystać, polskie firmy powinny pilnie wdrożyć zaawansowane strategie klimatyczne, które wykraczają znacząco poza ogólne działania wizerunkowe lub sam zakup „zielonej energii”. Powinny realizować precyzyjnie określone i mierzalne cele oraz wdrażać daleko idące zmiany w procesach, produktach, łańcuchach dostaw oraz całych modelach biznesowych.
– COP26 jasno pokazał, że firmy odgrywają istotną rolę w osiąganiu celu 1,5°C oraz dochodzeniu do gospodarki net-zero. W CDP, organizacji non-profit która prowadzi światowy system zbierania i ujawniania danych o wpływie firm na środowisko, cieszy nas zauważalny wzrost liczby polskich przedsiębiorstw, które ujawniły w tym roku swoje dane. W szczególności doceniamy fakt, że niektóre z polskich firm o największym wpływie na środowisko po raz pierwszy zdecydowały się poważnie potraktować kwestie transparentności. Jak pokazuje raport Lepiej późno niż później, następnym krokiem powinno być przejście od świadomości do działania, ponieważ tylko niewielka część firm ma wdrożone inicjatywy redukcji emisji. Tylko dzięki połączeniu transparentności z działaniami mogą one sprostać rosnącym oczekiwaniom inwestorów i klientów, stać się bardziej odpornymi na zmiany rynkowe i regulacyjne oraz zmniejszyć swoje ryzyko związane z klimatem – dodał Maxfield Weiss, Executive Director CDP Europe. – Ocieplanie planety jest dowiedzionym naukowo faktem, a jego konsekwencje już odczuwamy i będziemy odczuwać wszyscy. Mimo wielu działań w skali globalnej, analiza danych wskazuje, że nie udaje nam się chociażby ograniczać emisji, nie mówiąc o wejściu na ścieżkę redukcji zgodną z Porozumieniem Paryskim. Tymczasem, dopiero to pozwoliłoby ograniczyć globalny wzrost temperatur do 1,5 lub maksymalnie 2 stopni Celsjusza. Trudno się dziwić, że poziom emisyjności staje się jednym z kluczowych parametrów definiujących miejsce firmy i jej produktów w nowej, niskoemisyjnej gospodarce – mówi dr Agnieszka Liszka – Dobrowolska, Współzałożycielka i Członkini Zarządu Fundacji Climate Strategies Poland.
– COP26 jasno pokazał, że firmy odgrywają istotną rolę w osiąganiu celu 1,5°C oraz dochodzeniu do gospodarki net-zero. W CDP, organizacji non-profit która prowadzi światowy system zbierania i ujawniania danych o wpływie firm na środowisko, cieszy nas zauważalny wzrost liczby polskich przedsiębiorstw, które ujawniły w tym roku swoje dane. W szczególności doceniamy fakt, że niektóre z polskich firm o największym wpływie na środowisko po raz pierwszy zdecydowały się poważnie potraktować kwestie transparentności. Jak pokazuje raport Lepiej późno niż później, następnym krokiem powinno być przejście od świadomości do działania, ponieważ tylko niewielka część firm ma wdrożone inicjatywy redukcji emisji. Tylko dzięki połączeniu transparentności z działaniami mogą one sprostać rosnącym oczekiwaniom inwestorów i klientów, stać się bardziej odpornymi na zmiany rynkowe i regulacyjne oraz zmniejszyć swoje ryzyko związane z klimatem – dodał Maxfield Weiss, Executive Director CDP Europe.
– Ocieplanie planety jest dowiedzionym naukowo faktem, a jego konsekwencje już odczuwamy i będziemy odczuwać wszyscy. Mimo wielu działań w skali globalnej, analiza danych wskazuje, że nie udaje nam się chociażby ograniczać emisji, nie mówiąc o wejściu na ścieżkę redukcji zgodną z Porozumieniem Paryskim. Tymczasem, dopiero to pozwoliłoby ograniczyć globalny wzrost temperatur do 1,5 lub maksymalnie 2 stopni Celsjusza. Trudno się dziwić, że poziom emisyjności staje się jednym z kluczowych parametrów definiujących miejsce firmy i jej produktów w nowej, niskoemisyjnej gospodarce – mówi dr Agnieszka Liszka – Dobrowolska, Współzałożycielka i Członkini Zarządu Fundacji Climate Strategies Poland.
Konkurencyjność klimatyczna w liczbach:
Raport Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm powstał we współpracy z CDP oraz Germanwatch i jest efektem pracy grupy ekspertów związanych z Fundacją. Raport można pobrać bezpłatnie ze strony: www.konkurencyjnoscklimatyczna.pl
Źródło: mat. pras.
🥇 📣 Już w czwartek, 30 czerwca, poznamy laureatów 16. edycji #RankingOdpowiedzialnychFirm @ALK_Warszawa @KozminskiUni, który objęliśmy partnerstwem merytorycznym. 💻 Zachęcamy do śledzenia transmisji z gali dostępnej na: http://s.csr.pl/gala #CSRwPL
23 czerwca byliśmy na III Forum Biznesu i Zrównoważonego Rozwoju – Łódzkie 2022! 💡 Nasz ekspert – @DanielKiewra – był gościem panelu dyskusyjnego „Potencjał Transformacji”. Całość panelu można obejrzeć pod linkiem: https://youtu.be/4eyyhx5SbRs
📣NEWS: Delayed COP15 conference dates confirmed: 5 - 17 December 2022 in Montréal, Canada. Statement: https://bit.ly/3QB79oX We want to see a framework that sends a strong signal to business and finance to go further, faster. ➡️Read our position: https://bit.ly/BfN_GBF_OEWG4