Facet na 100 pro, czyli jak czerpać z ojcostwa pełną piersią

Facet na 100 pro, czyli jak czerpać z ojcostwa pełną piersią

Autorzy: Fundacja Share the Care

Data i miejsce wydania: Warszawa, czerwiec 2022

23 czerwca – w Dzień Ojca – Fundacja Share the Care inicjuje kampanię Facet na 100 PRO, w ramach której publikuje przewodnik dla mężczyzn chcących czerpać z ojcostwa pełną piersią. Celem projektu jest uświadomienie ojcom, jak ważną rolę mają do odegrania w życiu swoich dzieci, bo badania fundacji wskazują, że nie zdają sobie z tego sprawy. Karta Różnorodności jest partnerem społecznym publikacji.

Pobierz przewodnik »

Opiekuńczy, zaangażowany, uczuciowy – „nowy tata”. Zupełne przeciwieństwo „starego” modelu, którego przedstawicieli można rozpoznać po autorytarnym podejściu do dzieci czy emocjonalnej oschłości. Coraz częściej słyszymy sygnały, że „nowy” model wypiera „stary”. Co ważne, współczesny zaangażowany ojciec aktywnie opiekuje się dziećmi, bo sam tego chce. Towarzyszy mu wysoka samoświadomość potrzeb i refleksyjność.

– Kluczowym komponentem tej nowoczesnej roli jest potrzeba emocjonalnego spełnienia w bliskiej relacji z dzieckiem. Młodzi ojcowie budują swoją rodzicielską rolę na odrzuceniu autorytaryzmu poprzedniego pokolenia i zastosowania bardziej egalitarnych metod wychowania opartych na zaufaniu czy przyjaźni. Podstawą nowego modelu relacji staje się zatem bliskość i empatia. Co więcej, ojcowie, dotychczas raczej stroniący od okazywania emocji, współcześnie z coraz większą łatwością przyznają się do przywiązania do dziecka – tłumaczy dr Marta Bierca, socjolożka z Uniwersytetu SWPS, autorka książki „Nowe wzory ojcostwa w Polsce”.

W praktyce życia codziennego, „nowy ojciec” staje się postacią aktywnie uczestniczącą w opiece nad dzieckiem i wykonującą z pozoru błahe, codzienne czynności, upodabniając się tym samym do stereotypowo rozumianej matki.

Fundacja Share the Care, promująca partnerski model rodziny, zaangażowane ojcostwo i podział urlopów rodzicielskich, zaprosiła do współtworzenia przewodnika „Facet na 100 PRO” swoich ambasadorów – mężczyzn, którzy angażują się w życie swoich dzieci na 100 procent:

  • Jarek Kania z Ojcowskiej Strony Mocy,
  • Rafał Myśliwiecki vel Suchy Tata,
  • Maciej Lisowski vel Matata,
  • Łukasz Dominiuk vel Who’s your daddy,
  • Tomasz Smaczyny z bloga Tasty Way of Life,
  • Wojtek Olszewski, autor książki „Ekstremalne ojcostwo”,
  • Patric Ney z All about parenting.

Wymienieni wyżej ojcowie zmierzyli się ze stereotypami, które obciążają zaangażowanych ojców. „Nie dam rady, nie poradzę sobie z małym dzieckiem”; „Koledzy będą się ze mnie śmiać”; „Moja partnerka nie pochwala tego pomysłu”; „Zostanę zwolniony z pracy – albo moja kariera zwolni/wypadnę z obiegu”; „To nie męskie zajmować się małym dzieckiem w domu”; „Moja kobieta/partnerka/żona mnie zostawi, jeśli zostanę z dzieckiem – nie będę dla niej atrakcyjny” – to tylko niektóre myśli towarzyszące ojcom rozważającym skorzystanie z urlopu rodzicielskiego.

– Dziś jest dobry moment, aby rozprawić się z tymi nieuzasadnionymi obawami. Wkrótce w Polsce wejdzie w życie dyrektywa work-life balance, która nada ojcom dodatkowo 9 tygodni urlopu rodzicielskiego tylko dla nich. Będziemy zachęcać mężczyzn do tego, aby korzystali z tej niepowtarzalnej okazji. Cieszymy się, że szczególnie młodzi mężczyźni coraz częściej kwestionują te stereotypowe
przekonania. Chcą zajmować się dziećmi i być ojcami obecnymi w życiu swoich dzieci – mówi Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share the Care.

Ta zmiana jest coraz bardziej widoczna, a w proces oswajania nowego porządku społecznego włączają się globalne marki.

Gillette, należące do portfolio marek Procter&Gamble, wspiera mężczyzn, którzy inaczej widzą swoją rolę w rodzinie i społeczeństwie. W naszych kampaniach zachęcamy konsumentów, aby stali się wzorami do naśladowania dla następnych pokoleń wychowywanych w duchu dążenia do świata równych szans – mówi Goran Sutinovski, Brand Director marki Gillette w Europie Centralnej.

Również pracodawcy wychodzą naprzeciw tym potrzebom tworząc kulturę organizacyjną, która zachęca ojców do korzystani z urlopów rodzicielskich, buduje równość rodzicielską w organizacji, a przede wszystkim stwarza dla mężczyzn przestrzeń do rozmowy o ojcostwie. W Banku BNP Paribas, w ramach inicjatywy „Tato, masz to jak w banku”, sieć ojców planuje i realizuje działania na rzecz ojców i szerzej rodziców.

– W ramach tych działań ojcowie aktywnie angażują się w dzielenie wiedzą, organizują webinary i warsztaty, które odpowiadają na ich rodzicielskie potrzeby, a które dotyczą zarówno małych, jak i starszych dzieci – podkreśla Małgorzata Petru, Menedżerka ds. Zarządzania Różnorodnością i Włączeniem i Diversity Officer w Banku BNP Paribas.

Potrzeby mężczyzn się zmieniają, a co na to kobiety? Czy są gotowe na prawdziwe partnerstwo? Wejście w życie dyrektywy work-life balance będzie dla nich wielkim sprawdzianem. Zgodnie z badaniami Family Power przeprowadzonymi przez agencję IQS, 21% ojców nie skorzystało z urlopu rodzicielskiego, bo nie zgodziła się na to ich partnerka. To oznacza, że kobiety też mają do odrobienia lekcję z partnerstwa i równości. Pomóc w tym mogą pracodawcy, budując świadomość, że potrzeba rozwoju zawodowego kobiet idzie w parze z potrzebą ojców do większego zaangażowania się w życie rodzinne.

Takie działania podejmuje State Street Bank między innymi poprzez ogólnopolską inicjatywę „Nieustraszona w Pracy”. Symbolizuje ona współczesną kobietę, która zna swoją wartość i wie, że ma prawo realizować się we wszystkich ważnych dla siebie obszarach, również zawodowych.

– Świadoma swoich własnych potrzeb, „Nieustraszona” jest partnerką dla nowoczesnego mężczyzny. Realizuje partnerski model rodziny, rozumie potrzebę partnera do budowania więzi z dzieckiem i w takim samym stopniu bierze na siebie utrzymanie rodziny jak jej partner – mówi Monika Lis, liderka Klubu Rodziców w State Street Bank.

Kobiety chcą partnerskich relacji, ale często w praktyce jest im bardzo trudno wdrażać taki model rodziny w życie ze względu na silne stereotypy płciowe i oczekiwania innych.

– Wiele kobiet chce łączyć rozwój zawodowy z macierzyństwem, ale często muszą mierzyć się z łatką „karierowiczki”. W badaniu Fundacji Share the Care zrealizowanym wśród rodziców pracujących w Santander Bank Polska, zarówno kobiety, jak i mężczyźni wskazywali na potrzebę działań pracodawcy, aby zmienić stereotypowe postrzeganie płci. My takie działania podejmujemy, bo wierzymy w świat równych szans – mówi Marta Pszczółkowska, dyrektorka
Biura Marki Pracodawcy, Kultury i Pozyskiwania Talentów z Santander Bank Polska.

 

– W sierpniu ojcowie zyskają niepowtarzaną okazję do nawiązania głębszej więzi z dzieckiem, lepszego poznania jego potrzeb, a przez to zyskania większej pewności siebie jako opiekuna. Jeśli tata nie wykorzysta tych dodatkowych 9 tygodni urlopu rodzicielskiego, straci na tym jego dziecko, co jest dziś już poparte licznymi badaniami. Bo zaangażowany tata od początku to inwestycja w lepszy rozwój dziecka. Niestety nasze badania pokazują, że polscy ojcowie nie zdają sobie sprawy, jak ważny jest ich udział w życiu dziecka, szczególnie w tym pierwszym okresie. Pracujemy nad tym, aby to zmienić. Tata to nie jest zastępstwo mamy. Tata ma do odegrania swoją ważną, niezależną od mamy rolę. Zależy nam, aby panowie spojrzeli na to, jak na inwestycję w szczęśliwą rodzinę. Może wtedy utrata jakiegoś procentu wynagrodzenia przez okres wykorzystania urlopu rodzicielskiego nie będzie wydawała się stratą a długoterminową lokatą z wysoką stopą zwrotu – Karolina Andrian, Prezeska Fundacji Share the Care.

Pobierz przewodnik »