Kim jesteśmy
Współpraca
Promocja
Baza wiedzy
Co firmy mają wspólnego z aktywizmem? Jakie tematy cieszą się zainteresowaniem opinii publicznej? Czy warto zabierać głos w sprawach będących przedmiotem sporów? Odpowiedzi na te pytania zawiera najnowsza analiza tematyczna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Publikacja zawiera wyniki badań oraz komentarze czołowych ekspertów i ekspertek w obszarze CSR i komunikacji.
Pobierz publikację >>
Rosnąca polaryzacja, niepokoje społeczne oraz konieczność wyciągnięcia wniosków z lekcji przyniesionych przez koronakryzys były punktem wyjścia do stworzenia przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu nowej analizy tematycznej. W ten sposób najdłużej działająca i największa w Polsce organizacja ekspercka zajmująca się CSR-em i zrównoważonym rozwojem chce zwrócić uwagę na konieczność przemyślenia i redefiniowania podejścia do zaangażowania firm w aktualne sprawy społeczne. Celem jest także zakreślenie krajobrazu wyzwań, przed którymi stoi obecnie biznes oraz wskazanie inspiracji poprzez sięganie po przykłady działania przedsiębiorstw z całego świata. W publikacji przedstawiono także wyniki analizy wpisów w kanałach komunikacyjnych firm w mediach społecznościowych.
W tekście otwierającym publikację Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, wskazuje na trzy główne powody, dla których firmy powinny przemyśleć swoje podejście do zaangażowania w tematy pozornie odległe od biznesu czy niezwiązane wprost z działalnością biznesową.
– Biznes, marki mogą kształtować zachowania nie tylko swoich pracowników. Ich aktywność ma znaczenie i może wpływać nie tylko na narrację obowiązującą w przestrzeni publicznej, ale i na rzeczywistość. Firmy mają realny wpływ. Poprzez swoje działania biznesowe, podejmując określone aktywności, działając w partnerstwach, ale i zabierając głos, jak i milcząc. Każdy musi szukać własnej drogi. Takiej, która ma sens i zwiększa pozytywny wpływ na firmę, zatrudnionych w niej ludzi, społeczeństwo, na dziś i z myślą o przyszłości. To jest wspólny kierunek, którego potrzebujemy, by „budować lepiej” na dotychczasowych błędach, zaniechaniach i tym, czego nas uczy pandemia – pisze Marzena Strzelczak, prezeska, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu, koordynującego Kartę Różnorodności w Polsce.
Swoimi refleksjami na temat przejawów aktywizmu korporacyjnego podzielił się także dr hab. Bolesław Rok, prof. ALK, etyk biznesu. Wskazuje on na trzy formy tego typu aktywności: wyrażanie przez działanie, wyrażanie przez klikanie i wyrażanie oficjalne.
W publikacji przedstawiono wyniki analizy danych zastanych (desk research). Badanie obejmowało informacje pochodzące ze źródeł internetowych, w szczególności: zagranicznych raportów agencji badawczych, polskich i zagranicznych portali informacyjnych oraz marketingowych.
Biznes może więcej niż władze państwowe – firmy cieszą się większym zaufaniem niż administracje. To biznesowi przypisuje się także większą moc sprawczą.
Prawa człowieka to temat, w który powinien angażować się światowy biznes – spory światopoglądowe, które oddziałują na kwestie takie jak prawa kobiet, równość rasowa, zmiany klimatu czy sytuacja osób LGBT+, są ważne dla bardzo dużej części społeczeństwa.
Oczekiwania konsumentów wobec firm będą wzrastać – wpływa na to ma z jednej strony stosunek millenialsów do biznesu, od którego coraz częściej oczekują wykorzystywania przez przedsiębiorstwa mocy sprawczej do rozwiązywania najistotniejszych problemów współczesnego świata. Z drugiej strony, konsumenci z biegiem lat coraz bardziej przekonują się, że marki powinny zajmować jasne stanowisko w kontekście różnych spraw społecznych.
Oczywiście nie oznacza to, że marki każdorazowo powinny zajmować stanowisko, ale z pewnością muszą przyjrzeć się własnym strategiom komunikacyjnym oraz z dużą uważnością podchodzić do tego, co dzieje się w ich otoczeniu. Analizy scenariuszowe muszą obejmować także to, jak firma powinna odnosić się do wydarzeń istotnych dla różnych grup interesariuszy.
Jak podkreśla Filip Owczarek, Senior Insight Manager w ARC Rynek i Opinia, istotne jest, aby firmy miały świadomośc, że w przypadku tematów budzących dużą uwagę opinii publicznej, każda decyzja może zostać odebrana zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. To może wiązać się z koniecznością przemyślenia na nowo strategii wizerunkowych i komunikacyjnych marki.
Na potrzeby publikacji przeanalizowana została także zawartość oficjalnych stron i profili firm na portalu Linkedin.
Posty o tematyce społecznej stanowiły tu łącznie 12 procent wszystkich wpisów firm w badanym okresie (12 m-cy). Najwięcej publikacji dotyczyło klimatu i ochrony środowiska, najmniej ruchu #MeToo i Black Lives Matter.
Firmy we wpisach publikowanych na platformie Linkedin poruszają różne tematy społeczne, jednakże unikają jednoznacznego popierania konkretnych akcji – tego rodzaju wpisy są jednostkowe i rzadkie. Popierając różne wydarzenia, badane firmy robią to w formie „miękkiej”, pisząc o obchodach różnych świąt, włączają je do szerszych działań z zakresu CSR i PR.
Wpisy, w których przedsiębiorstwa odwołują się do konkretnych wydarzeń polityczno-społecznych, czy konkretnych działań firmy wzbudzają ponadprzeciętną aktywność użytkowników portalu Linkedin – znajdują się wśród 25% (górny kwartyl) najczęściej komentowanych oraz „lajkowanych” wpisów. Największą liczbę reakcji użytkowników wywołują wątki dotyczące klimatu, LGBT+ i różnorodności oraz praw kobiet.
W publikacji przedstawiono konkretne przykłady komunikowania zaangażowania firm w kwestie takie jak klimat, prawa kobiet, społeczność LGBT+, sytuacja migrantów/ek oraz inne sprawy społeczne.
Na oczekiwanie transparentnej i wyrazistej komunikacji wobec ważnych spraw zwraca uwagę w swoim komentarzu dr Jan Zając, badacz i twórca firmy SoTrender.
Wśród kluczowych wartości i działań, które powinny wziąć pod uwagę firmy chcące w sposób wiarygodny komunikować swoje zaangażowanie w kwestie ważne społecznie, są;
Publikację wieńczy komentarz Dominiki Bettman, prezeski Siemens Polska, przewodniczącej Rady Odpowiedzialnego Przywództwa przy Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jedną z inspiracji do powstania analizy tematycznej było bowiem spotkanie ROP z 16 grudnia 2020 r. Przedstawicielki i przedstawiciele kierowniczych szczebli firm partnerskich FOB dyskutowali wówczas o tym, jak w obliczu niepokojów społecznych powinien zachować się biznes. Ich refleksje posłużyły do sformułowania wskazówek dla liderek i liderów kierujących firmami w Polsce. Więcej informacji o Radzie Odpowiedzialnego Przywództwa znajduje się na stronie Odpowiedzialnybiznes.pl/ROP.
Dziś mieliśmy przyjemność poprowadzić zajęcia o #zarządzanieróżnorodnością i inkluzji dla słuchaczy/ek studiów podyplomowych @SGHWarsaw "Zrównoważony rozwój i odpowiedzialne zarządzanie w cyfrowej rzeczywistości", których jesteśmy partnerem. Dziękujemy za zaproszenie i dyskusję!
"We need to change the rules of business altogether, and get everybody on board...at the end of the day, we're going to have to change the accounting rules." Read the full interview with our CEO @MPB_WBCSD in @FortuneMagazine: https://fortune.com/2021/03/26/business-climate-change-capitalism-world-business-council/
"It is time to transform, it is time to think systems, it is time to create true value, now. I count on you to join us on the decisive journey of our generation." — @MPB_WBCSD, President & CEO @WBCSD #TimeToTransform #Vision2050 https://www.wbcsd.org/Overview/News-Insights/Insights-from-the-CEO/It-is-time-to-transform
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika. Korzystając z serwisu lub klikając „Zaakceptuj” akceptujesz naszą Politykę Prywatności dotyczącą przetwarzania danych osobowych i domyślne ustawienia skryptów na stronie.
Ustawienia i Polityka Prywatności
Ta strona używa ciasteczek oraz zewnętrznych skryptów dla lepszego dostosowania treści do użytkownika.
Po lewej znajdziesz informacje o tym, jakie ciasteczka i skrypty są używane, oraz jaki wpływ mają na twoją wizytę na stronie.
W naszej Polityce Prywatności znajdziesz opis tego w jaki sposób zarządzamy danymi osobowymi.
Polityka Prywatności
UWAGA: Te ustawienia mają zastosowanie jedynie w przeglądarce i na urządzeniu, którego teraz używasz.
Analityka Google
Dzięki Analityce Google zbieramy dane na temat lokalizacji urządzenia, odwiedzanych przez ciebie stron i twoim zachowaniu w serwisie.
Facebook Pixel
Facebook Pixel służy do sledzenia ciebie i twojej aktywności na stronie w celu targetowania do ciebie naszych reklam i kampani w portalu Facebook.