Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Konfederacja Lewiatan przeprowadziła II edycję Barometru Różnorodności – ogólnopolskiego badania firm wskaźnikiem Diversity Index, służącym do analizy zarządzania różnorodnością w przedsiębiorstwie.
W drugiej edycji Barometru Różnorodności wzięło udział 100 przedsiębiorstw i instytucji (dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku), z czego 77% to małe firmy.
Najliczniejszą grupę stanowiły firmy z regionu centralnego, czyli województw mazowieckiego i łódzkiego (49%).
Największy odsetek firm, które przystąpiły do badania, prowadzi działalność o charakterze niematerialnym (46%), świadcząc usługi z zakresu finansów i ubezpieczeń, ochrony zdrowia, informacji i komunikacji, działalności naukowej i technicznej, edukacyjnej i szkoleniowej oraz administracyjnej. Branża materialna (przemysł, budownictwo, transport, handel) była reprezentowana przez 28% firm/instytucji, a pozostała działalność usługowa (w tym doradztwo, konsulting, turystyka) przez 26%.
Wartość wskaźnika Diversity Index została oparta na średniej arytmetycznej sub-indeksów dla obszarów polityki różnorodności uwzględnionych w ocenie: strategiczne zarządzanie różnorodnością, kultura organizacyjna, struktura zatrudnienia, rekrutacja, rozwój zawodowy i wynagrodzenia.
Przeciętna wartość Diversity Index dla badanych firm/instytucji wyniosła 44,90 %,czyli niecałą połowę możliwej do uzyskania punktacji (100%) – dla porównania w zeszłym roku wskaźnik wyniósł 45,66%.
Żaden z podmiotów uczestniczących w Barometrze Różnorodności nie osiągnął najwyższej liczby punktów – żadna z firm/instytucji nie realizuje zatem w stu procentach polityki różnorodności. Najwyższy osiągnięty wynik wyniósł 77,13%. Najniższy osiągnięty wynik wyniósł 9,03% w drugiej edycji.
Organizacje średnie/duże charakteryzują się wyższym wskaźnikiem różnorodności niż firmy/instytucje małe: wyniósł on odpowiednio 51,07% i 43,10%. Firmy/instytucje działające na terenie Polski centralnej uzyskały stosunkowo najwyższą przeciętną wartość Indeksu Różnorodności (46,12%). Najniższe wyniki podczas drugiej edycji Barometru uzyskały firmy/instytucje z Polski północno-zachodniej (39,34%), oraz z Polski południowo-wschodniej (43,51%). Branża materialna osiągnęła stosunkowo niższe wartości (Diversity Index na poziomie 41%) niż niematerialna (Diversity Index na poziomie 47%).
Na podstawie wyników uzyskanych w II edycji Barometru można wnioskować, że polityka różnorodności jest realizowana najlepiej w obszarze rozwoju zawodowego, a stosunkowo najgorzej w obszarze rekrutacji. Firmy/instytucje przywiązują zbyt małą wagę do różnorodności w procesie rekrutowania kandydatów/kandydatek do pracy – rzadko zachęcają do aplikowania np. osoby z niepełnosprawnościami. Tylko nieliczne organizacje stosują w procesie rekrutacyjnym działania wyrównawcze. Proces pozyskiwania kandydatów/kandydatek do pracy i prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych nie w każdej organizacji jest przejrzysty i wystandaryzowany.
Cechą kultury organizacji otwartej na różnorodność jest nie tylko formalne dostosowanie się do obowiązującego prawa w zakresie równego traktowania w miejscu pracy oraz w relacjach zewnętrznych, ale także szerokie promowanie wartości, norm i zwyczajów wpisujących się w budowanie atmosfery akceptowania „odmienności” jako wartości samej w sobie. Zdecydowana większość badanych firm/instytucji organizuje imprezy integracyjne, ale tylko w 1/3 z nich dba się o to, żeby wprost informować, że możliwe jest przyjście na imprezę firmową z partnerem/partnerką ze związku nieformalnego lub homoseksualnego, gdy dopuszcza się udział osób towarzyszących.
Wysoki jest odsetek firm/instytucji, które odprowadzają składkę na PFRON, co oznacza, że zatrudniają one bardzo małą liczbę osób z niepełnosprawnościami. Słabą stronę kultury organizacyjnej stanowi więc niedostateczne zorientowanie na osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby o nieheteroseksualnej orientacji. W zbyt małym stopniu dostrzega się także potrzeby pracowników/pracownic innych religii lub innego wyznania, również w zakresie stworzenia możliwości obchodzenia przez te osoby własnych świąt. Do wyjątków należą firmy/instytucje, które wdrożyły programy ukierunkowane na osoby zbliżające się do wieku emerytalnego, mające na celu wsparcie takich osób w dalszej satysfakcjonującej pracy w organizacji.
Zainteresowanie tematyką zarządzania różnorodnością ma na ogół charakter deklaratywny. W ograniczonym zakresie podejmuje się konkretne działania zbliżające do spełnienia standardów w tym zakresie. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy są np. dane świadczące, że mniej niż 1/3 firm/instytucji posiada strategię zarządzania różnorodnością, tylko 30% prowadzi monitoring wynagrodzeń ze względu na różne cechy demograficzno-społeczne, zaś nieliczne organizacje realizują programy na rzecz określonych grup społecznych (np. osób w wieku 50+ czy osób z niepełnosprawnościami).
Zarządzanie różnorodnością postrzegane jest niejednokrotnie w sposób stereotypowy. Z obu edycji Barometru Różnorodności wynika, że programy związane z godzeniem życia zawodowego i rodzinnego adresuje się przeważnie do kobiet. Firmy/instytucje o nowatorskim podejściu, oferujące programy skierowane do ojców i zachęcające ich do korzystania z urlopu ojcowskiego, stanowią 1/3 wśród badanych.
Kilka organizacji biorących udział zarówno w pierwszej, jak i drugiej edycji Barometru Różnorodności, uzyskało wynik Indeksu Różnorodności na poziomie 72–78%, co stanowi dowód, że funkcjonują w Polsce firmy/instytucje zaawansowane we wdrażaniu polityki różnorodności, które mogą stanowić dobry przykład dla innych.
Pełen raport można znaleźć TUTAJ.
Opracowanie raportu: dr Ewa Lisowska, Agnieszka Sznajder
Źródło: materiały prasowe projektu Diversity Index