Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
Firma Wedel wraz z Fundacją Aktywizacja przeprowadziła cykl webinarów „AktywizujeMY-RekrutujeMY”, w których odniosła się do najczęściej pojawiających się wątpliwości osób poszukujących pracy, jak i rekruterów. Realizacja cyklu przyczyniła się do nadsyłania nowych aplikacji od Osób z Niepełnosprawnościami, które dołączyły do załogi firmy w ramach programu CzekoSprawni.
– Przy tworzeniu cyklu spotkań z naszymi ekspertkami, przyświecał nam cel zaadresowania w nich potrzeb kandydatów z niepełnosprawnościami oraz firm, które takie rekrutacje dopiero mają w planach. Staraliśmy się rozjaśnić w nich najtrudniejsze i najczęściej poruszane kwestie dotyczące aktywizacji i rekrutacji OzN w świecie dynamicznych zmian na rynku pracy. Teraz coraz częściej szukamy pracy przeglądając social media, a rozmowy odbywamy przed ekranem komputera w domu. Czasy się zmieniają, ale obawy i wątpliwości kandydatów i firm pozostają te same. Nasze webinary były platformą, która miała pomóc obu stronom m.in. dzięki możliwości zadawania pytań. Do tej pory zostały one wyświetlone łącznie 2 tys. razy, co więcej, realnie wpłynęły na zwiększenie liczby przesyłanych CV od kandydatów z niepełnosprawnościami – na ten moment pracę w Wedlu dzięki webinarom znalazły już dwie osoby, a kolejne rekrutacje jeszcze się toczą. To pokazuje, jak potrzebne i ważne były te spotkania – tłumaczy Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierowniczka Komunikacji Korporacyjnej w firmie Wedel oraz moderatorka spotkań.
Ekspertki w ramach „AktywizujeMY-RekrutujeMY” podzieliły się radami, o których warto pamiętać, biorąc udział w procesie rekrutacji. Działanie zostało zaplanowane w ramach programu CzekoSprawni firmy Wedel, który ma na celu zwiększanie zatrudnienia OzN oraz edukację w tym obszarze.
– Rekruter, oglądając CV, zwraca uwagę na to, czy jest spójne i uporządkowane, a także analizuje doświadczenie i umiejętności kandydata. Próbuje znaleźć wartości, które są wspólne dla kandydata i firmy. CV warto wzbogacić odnośnikami, które mogą zainteresować zatrudniającego i poszerzą wiedzę na temat kandydata – na przykład linki do jego profili w mediach społecznościowych (np. Linkedin) lub portalach, na których działalność stanowi swoiste „portfolio” – tłumaczy Marta Marciniuk, Specjalistka Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami w firmie Wedel.
Istotną z perspektywy kandydatów z niepełnosprawnościami jest informacja na temat orzeczenia o niepełnosprawności.
– W procesie rekrutacji ważne jest to, by kandydat oceniany był przez pryzmat swojego potencjału, doświadczenia i kwalifikacji, a nie przez pryzmat orzeczenia i posiadanej niepełnosprawności. Bardzo często kandydaci rezygnują z umieszczania tej informacji, bo boją się dyskryminacji. Czy to robić, czy nie – to zawsze sprawa indywidualna, bo nie ma żadnego przepisu, zmuszającego do umieszczania informacji o orzeczeniu w CV. Warto jednak pamiętać, że jeśli potrzebujemy pewnych usprawnień w miejscu pracy, to jeśli o nich nie powiemy, pracodawca nie będzie w stanie nam ich zapewnić. Jeśli w grę wchodzi nasze bezpieczeństwo i zdrowie, to tym bardziej nie powinniśmy tego ukrywać, bo w razie potrzeby, pracodawca i zespół nie będzie wiedział, jak nam pomóc – wskazuje Anita Półtorak, Ekspert ds. HR w Fundacji Aktywizacja.
Metody na poszukiwanie pracy, które wymieniają ekspertki, to m.in. networking, czyli bezpośredni kontakt z osobami pracującymi w wymarzonej przez nas firmie. Oprócz tego sprawdzą się portale z ogłoszeniami o pracę, branżowe strony, które mają dedykowane zakładki dla kandydatów, targi pracy, które coraz częściej odbywają się w formule online lub hybrydowej, biura karier, media społecznościowe, gdzie firmy często publikują swoje ogłoszenia. Ekspertki rekomendują również napisanie posta na prywatnym kanale o tym, że poszukujemy pracy. Dobrym adresem do poszukiwania pracy przez osoby z niepełnosprawnościami są również różnego rodzaju organizacje wspierające rozwój zawodowy, jak np. Fundacja Aktywizacja, która na co dzień zajmuje się takimi zadaniami i może stanowić wsparcie na samym początku drogi.
Rozmowa rekrutacyjna jest przestrzenią – zarówno dla pracodawcy, jak i dla kandydata – do tego, aby się poznać i znaleźć odpowiedź na to, czy chcą ze sobą współpracować. Przed spotkaniem ekspertki polecają:
– Rekruter w czasie rozmowy sprawdza nie tylko kompetencje wymienione w CV, ale również zaangażowanie i motywację, którą najczęściej widać po przygotowaniu do rozmowy. Dlatego warto znaleźć w ogłoszeniu kilka elementów, które wydały się nam ciekawe i przyczyniły się do aplikacji na dane stanowisko, a następnie powołać się na nie w trakcie rozmowy. Spotkanie rekrutacyjne to obustronna weryfikacja oczekiwań – zarówno po stronie kandydata, jak i pracodawcy. Co ciekawe, obecnie po procesie rekrutacji ocenie poddawani są również rekruterzy, dlatego obie strony muszą się starać wypaść jak najlepiej – dodaje Ewa Cyzio, Specjalistka HR w firmie Wedel.
Webinary są dostępne do obejrzenia na profilu Facebook Fundacji Aktywizacja.
Źródło: inf. pras.