IKEA z kampanią wsparcia dla osób z doświadczeniem uchodźczym

22 czerwca 2022

IKEA z okazji Światowego Dnia Uchodźcy rusza z kampanią „Zobaczmy w każdym to, co najważniejsze”. Celem akcji jest przełamywanie uprzedzeń, błędnych przekonań i stereotypów na temat uchodźców i uchodźczyń.

Obecnie temat uchodźców i uchodźczyń w Polsce jest szczególnie ważny z powodu wojny w Ukrainie. Według danych UNHCR (Wysoki komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców), po raz pierwszy w historii liczba osób zmuszonych do opuszczenia swoich domów z powodu konfliktów, przemocy, łamania praw człowieka i prześladowań przekroczyła 100 mln na całym świecie. Dlatego tak ważne jest wsparcie i zrozumienie sytuacji osób uchodźczych, jak również tego, czego potrzebują i jakie są ich pragnienia. IKEA chce zobaczyć w nich to, co najważniejsze, dowiedzieć się, kim są i podzielić się ich historiami z innymi.

Poznajmy bohaterki i bohaterów i zobaczmy w nich to, co najważniejsze:

Andrei pochodzi z Białorusi, gdzie przez wiele lat pracował w kopalni, co dało mu, jak sam mówi, szeroką perspektywę patrzenia na świat. W IKEA pracuje w Dziale Logistyki w warszawskim sklepie.

– Pewnego dnia możesz wyjść z domu i – po wielu latach – znaleźć się w innym kraju, z przyczyn od ciebie niezależnych. I wszystko to, co osiągnąłeś (…) może zostać gdzieś tam, w odległej przeszłości. Ty zaś będziesz w zupełnie innym miejscu, uczyć się życia tak jak nowo narodzone dziecko, wszystkiego od zera: języka czy innego zawodu, z którymi nie miałeś wcześniej do czynienia. Na swojej drodze życiowej spotykałem wielu ludzi, z jednej strony takich, którzy byli tego samego wyznania, z tego samego kraju, mówili w tym samym języku, co ja, ale którzy czynili niezbyt przyzwoite uczynki. Z drugiej zaś strony zobaczyłem, że są ludzie, którzy różnią się ode mnie, którzy inaczej modlą się, ale robią wspaniałomyślne rzeczy w stosunku do innych, jak również do mnie – mówi Andrei.

Aza przyjechała do Polski 5 lat temu z Czeczenii. Zawsze chciała móc stanowić o sobie samej – pracować, uczyć się i wychowywać swojego syna. Dziś pracuje na stanowisku Kasjerki.

–  Długo miałam problem ze znalezieniem pracy. Wszyscy pytali mnie o hidżab i kazali tłumaczyć, dlaczego go noszę. Mówiłam, że jestem muzułmanką, i nie mogę zmienić swojej religii, ale nieważne jest to jak wyglądam, a to jak pracuję i jakim jestem człowiekiem. Ubiór nic nie daje człowiekowi, najważniejsze jest to co ma w sercu. I w końcu udało mi się znaleźć pracę, gdzie spotkałam wspaniałych ludzi, którzy zwracali się do mnie z miłością. Potem podobnych ludzi spotkałam w IKEA – mówi Aza.

Ali mieszka w Polsce od ponad trzech lat. Przyjechał z rodziną z Tadżykistanu ze względu na sytuację polityczną, przez co nie było tam dla nich bezpiecznie. W sklepie IKEA pracuje w Dziale Logistyki.

IKEA w swojej kampanii pokazuje nie tylko historie osób z doświadczeniem uchodźczym, ale także tych osób, które niosą im pomoc i otwierają dla nich swoje domy oraz serca. Są nimi m.in. dwie Polki – Jarmiła i Zuzanna. Zuzanna przyjęła do siebie rodzinę uciekającą przed wojną w Ukrainie, a Jarmiła założyła Kuchnię Konfliktu, w której współpracuje z osobami uchodźczymi, dając zatrudnienie i szansę na nowy start w Polsce. Nazwa lokalu odnosi się do konfliktów w krajach, z których pochodzą pracujące tam osoby.

Źródło: inf. pras.