IKEA na rzecz równości płci

6 marca 2024

Według najnowszego raportu „IKEA. Życie w domu 2023” kobiety częściej niż mężczyźni odczuwają nadmiar obowiązków. W odpowiedzi IKEA proponuje grę dla par, która ma wesprzeć je w podziale obowiązków domowych. Firma dzieli się też sukcesami działań podejmowanych w ramach Strategii Różnorodności i Włączania w IKEA.

Podział obowiązków domowych a dobre samopoczucie

Najnowszy raport IKEA. Życie w domu 2023, rzuca światło na wyzwania związane z równowagą domową, wskazując, że kobiety częściej niż mężczyźni (23% do 15%) odczuwają nadmiar obowiązków domowych. Również więcej kobiet (42% wobec 34%) mówi o tym, że potrzebuje odpoczynku, aby poprawić swoje samopoczucie.

Według danych Gender Equality Index 2023, w Polsce zauważalna jest duża dysproporcja płci, jeśli chodzi o czas poświęcany na prace domowe i gotowanie (67% kobiet do 34% mężczyzn) czy opiekę nad dziećmi, wnukami, osobami z niepełnosprawnościami (48% do 32%). Mimo to, w obszarze „czasu”, gdzie poza opieką i pracami domowymi objęto badaniem także aktywność sportową, kulturalną poza domem czy zaangażowanie w wolontariat, Polska zanotowała najwyższy wzrost wskaźnika równości płci – o 19 punktów w stosunku do 2020 roku.

Przepis IKEA na równowagę w domu 

W tym roku IKEA przypomina grę „Pół na pół – gra bez zamiatania pod dywan”. Jest ona skierowana do wszystkich par, ale też i współlokatorów, niezależnie od wieku, orientacji seksualnej czy etapu związku. Do rozgrywki można dołączyć za pośrednictwem Instagrama @IKEAPolska lub offline, drukując karty pobrane ze strony IKEA.pl/pol-na-pol.

Równość zaczyna się w domu

Z danych ZUS wynika, że zaledwie 1% osób korzystających z urlopu rodzicielskiego stanowią ojcowie. Tak niski odsetek korzystających z urlopu ojcowskiego jest często równoznaczny z tym, że to matki sprawują opiekę nad dziećmi, przez co nie mogę rozwijać się zawodowo. Najczęstsze powody nieskorzystania z tej formy wsparcia, wymieniane przez mężczyzn to: brak potrzeby wsparcia w domu (31,1%), brak możliwości w związku z formą zatrudnienia lub obowiązkami zawodowymi (22,9%) oraz chęć pracy (17,4%) – wynika z raportu Tata 2022. Raport z badania polskich ojców Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

W IKEA od 4 lat pracownicy mają do dyspozycji dodatkowe 4 tygodnie pełnopłatnego urlopu, który mogą wykorzystać w całości lub w podziale dwa razy po 2 tygodnie. Od czasu wprowadzenia tego benefitu w styczniu 2020 roku, skorzystało z niego 356 ojców. To o 65 osób więcej niż w roku ubiegłym.

Dla IKEA płaca nie ma płci

IKEA konsekwentnie od lat pracuje nad realizacją swojej strategii Równości, Różnorodności i Włączania, której celem jest m.in. eliminacja różnic w wynagrodzeniach ze względu na płeć. W 2019 r. firma wprowadziła ramy równości wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn we wszystkich krajach Grupy Ingka. Przez równe wynagrodzenie ze względu na płeć IKEA rozumie, że kobiety i mężczyźni są wynagradzani jednakowo, gdy wykonują pracę o takiej samej wartości.

Wysiłki IKEA na rzecz promowania równości i różnorodności zostały docenione w 2023 roku w pilotażowej edycji konkursu „RównoWaga. Prokobieca firma roku”. Firma otrzymała najwyższą ocenę za swoje działania na rzecz równości płci, w tym za konsekwentne budowanie przejrzystych mechanizmów i polityk równości oraz równy udział kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych.

Źródło: inf. pras.