DEI w branży kreatywnej – włączające miejsca pracy i lepsze opowieści

14 lutego 2024

Czy branża kreatywna jest szczególna w kontekście budowania włączających, otwartych na różnorodność miejsc pracy? Czy rozwiązania, które w niej funkcjonują sprzyjają pracownikom_com, czy pomagają tworzyć “lepsze opowieści”? Jaką odpowiedzialność za to ponosi branża, a gdzie zaczyna się odpowiedzialność jej klientów i partnerów biznesowych? Odpowiedzi na te pytania zawiera najnowsza analiza tematyczna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. W publikacji prezentowane są wyniki i wnioski z pilotażowego badania Diversity IN Check Creative oraz komentarze ekspertów i ekspertek w obszarze DEI, ESG i komunikacji. 

W 12 rocznicę powstania Karty Różnorodności w Polsce, obchodzoną 14 lutego, oddajemy w Państwa ręce publikację, która jest wynikiem połączonych działań: organizacji branżowych, biznesu i środowiska akademickiego. Ta koalicja powstała z potrzeby przyjrzenia się sektorowi kreatywnemu w Polsce w kontekście DEI.

“Kiedy w połowie 2022 roku rozpoczynaliśmy projekt Diversity IN Check Creative, uznaliśmy, że aby tworzyć narracje bardziej włączające, wzmacniające otwartość na różnorodność,  trzeba postawić na dwie rzeczy. Z jednej strony – na wykorzystanie wiedzy, edukacji i narzędzi, które pomogą tworzyć lepsze, bardziej przyjazne  miejsca pracy w sektorze kreatywnym. W tym także pozwalające na ich rozwój, edukację i budowanie świadomości pracowników i pracownic. Po drugie, że konieczna jest także edukacja wzmacniająca wśród klientów tej branży – zrozumienie swojej roli w tym procesie i przyjęcie współodpowiedzialności” – mówi Marzena Strzelczak, doradczyni zarządu FOB ds. DEI.

Dlaczego branża kreatywna?

Przyjrzenie się właśnie tej grupie wynikało z przekonania, że branża kreatywna odgrywa szczególną rolę w tworzeniu obrazu świata funkcjonującego w zbiorowej świadomości, jej sile kształtowania poglądów grup i jednostek. Jej produkty i usługi, narracje obecne w przestrzeni publicznej mogą wspierać różnorodność lub przeciwnie – wzmacniać i utrwalać stereotypy. Czy jako miejsca pracy jest faktycznie otwarta, włączająca, czy sprzyjają temu funkcjonujące w niej rozwiązania – Adrianna Lepka, ekspertka badania DEI podsumowuje w publikacji wnioski z pilotażowego badania DINC Creative, które zostało zrealizowane w FOB w ubiegłym roku.

Temat jest wciąż niszowy

Orientacja sektora kreatywnego na zarządzanie różnorodnością jest stosunkowo nowym zjawiskiem i obejmuje niewielką liczbę firm. Tymczasem sektor ten jako kulturotwórczy, innowacyjny, oparty na nowych technologiach i mający bardzo szerokie oddziaływanie społeczne – powinien być prekursorem w zakresie promowania i wdrażania rozwiązań na rzecz inkluzywności i różnorodności – pisze w analizie Ewa Lisowska, prof. SGH w Warszawie. Przyglądając się doświadczeniom z innych rynków, w tym brytyjskiego, wskazuje pięć kluczowych zasad, które wzmocnią różnorodność i włączenie w branży kreatywnej.

Lekcja do odrobienia 

W 2023 roku po raz pierwszy w Polsce zrealizowano badanie DEI Census, które ujawnia, jak bardzo zmiany potrzebują osoby pracujące w branży. Między innymi o tym piszą: Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej (SAR), podsumowujący główne wnioski z DEI Census oraz Anna Kiedrzyńska-Tui, podejmująca ten temat z perspektywy osoby zarządzającej małą agencją PR.

Natomiast Sylwia Jedyńska, sustainability managerka Group One, a zarazem Arbitrzyni w Komisji Etyki Reklamy przypomina, że jak przeciwstawić się dyskryminacji mogą odbiorcy i odbiorczynie komunikatów reklamowych. Kodeks Etyki Reklamy przygotowany przez Radę Reklamy stoi na straży równości i przeciwdziała dyskryminującym przekazom w komunikacji marketingowej. Artykuł 4 mówi jasno: „Reklamy nie mogą zawierać treści dyskryminujących, w szczególności ze względu na rasę, przekonania religijne, płeć lub narodowość”.

Wspólna sprawa

Otwartość na różnorodność, co potwierdzają liczne badania, wzmacnia kreatywność, jej wrogiem jest z pewnością stres. Anna Kiedrzyńska-Tui analizuje codzienność branży kreatywnej z perspektywy szefowej małej agencji PR: “ W polskim dyskursie publicznym różnorodność najczęściej kojarzy się jako dbanie o równość płci w sferze zawodowej oraz akceptowanie osób LGBT+ w miejscu pracy. Rzecz jest jednak znacznie głębsza, a te dwie gorące kwestie są jedynie i aż gorejącą raną dla wielu firm, organizacji i ludzi w Polsce“ – pisze”. Natomiast dr Tomasz Dąbrowski wraz Michaliną Konkel z Diversity Hub w analizie dzielą się doświadczeniami z wdrożeń dotyczących DEI, przedstawiając konkretne rozwiązania po które sięgają firmy z branży kreatywnej.

Agata Kostrzewa, specjalistka od komunikacji, badaczka z Narrative Impact, w swoim artykule tłumaczy, jak komunikacja marketingowa wpływa na naszą rzeczywistość. W swojej wypowiedzi podkreśla, że “inkluzywne podejście do tworzenia komunikacji to coś więcej niż tylko unikanie stereotypów. To przede wszystkim nastawienie na to, by komunikując się, traktować ludzi podmiotowo i z szacunkiem”.

Bardziej inkluzywnych przekazów oczekuje od branży kreatywnej także biznes. Idealnie, jeśli zarazem rozumie swoją rolę i odpowiedzialność, o czym piszą partnerzy badania – Ewa Sobiech,  menedżerka ds. Zaangażowania Pracowników, różnorodności i inkluzywności w Philip Morris Polska i Maciej Jancewicz z NatWest Group Polska.

Co zyskaliśmy? 

Na bazie pilotażu Diversity IN Check Creative badania diagnozującego stopień dojrzałości organizacji w zakresie DEI powstały pierwsze rekomendacje, które mogą być punktem wyjścia do dalszych prac koalicji organizacji i firm działających na rzecz zmiany w branży. Co równie ważne, wnioski pozwoliły na istotne rozszerzenie badania podstawowego Diversity IN Check (DINC).

W obecnie trwającej (do 10 marca) edycji DINC, dostęp do narzędzia mają także najmniejsze organizacje, zatrudniające do 9 osób. Dodatkowo, badanie rozszerzone zostało  o blok „Produkty i usługi”, przetestowany w pilotażu. Lustrzane pytania zadawane są w nim zarówno zleceniobiorcom, jak i zleceniodawcom – lepsze narracje to wspólna odpowiedzialność obu stron, o czym w naszej publikacji pisze również Dorota Peretiatkowicz, socjolożka, prezeska Zarządu firmy badawczej IRCenter.

Zachęcamy do zapoznania się analizą tematyczną “DEI w branży kreatywnej – włączające miejsca pracy i lepsze opowieści”. Do 10 marca można zgłosić się do udziału w czwartej edycji badania Diversity IN Check. Narzędzie umożliwia diagnozę stopnia dojrzałości pracodawców w zakresie zarządzania różnorodnością i włączania. Jego celem jest wspieranie pracodawców w prowadzeniu monitoringu strategii, procedur i praktyk z tego obszaru. Najlepiej ocenione organizacje wejdą na Listę pracodawców najbardziej zaawansowanych w zakresie zarządzania różnorodnością i inkluzji  w Polsce, która zostanie ogłoszona podczas gali wieńczącej  Miesiąc Różnorodności w maju 2024 roku.

Aby pobrać publikację wypełnij formularz. Link do publikacji zostanie przesłany na podanego maila.

Na ten adres zostanie wysłany link do pobrania publikacji
Który sektor reprezentujesz?
Czy twoja organizacja podpisała Kartę Różnorodności?(wymagane)
Polityka prywatności i przetwarzanie danych osobowych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu(wymagane)
Newsletter(wymagane)
Zapisanie się na newsletter jest wymagane do otrzymania publikacji. W każdej chwili można się z niego wypisać poprzez link znajdujący się w każdym newsletterze.