Encyklopedia CSR

Encyklopedia CSR to zbiór terminów związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Stanowi źródło podstawowej wiedzy, ułatwiając tym samym poznawanie CSR jako dziedziny.

Wybierz literę

h
j
k
l
p
t
u
v

Audyt społeczny

Analiza społecznego wizerunku przedsiębiorstwa – analiza firmy pod kątem jej społecznej tożsamości i wizerunku. Tego typu audyty mogą być weryfikowane przez organizacje zewnętrzne, jednak ich zastosowanie ogranicza się wyłącznie do wewnętrznej sfery funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Audyty społeczne oceniają skutki społeczne i etykę postępowania organizacji w kontekście jej celów oraz celów stron zainteresowanych.

– New Economics Foundation and the New Academy of Business: “The Audit Cycle” 1996

Audyt społeczny mierzy następujące aspekty działalności organizacji:

  • Wizerunek firmy w oczach pracowników i innych interesariuszy
  • Sposób realizacji celów
  • Zgodność praktyki z deklarowanymi wartościami

Korzyści płynące z audytu społecznego to m.in.:

  • Rozpoznanie i współpraca ze stronami zainteresowanymi
  • Informowanie zainteresowanych o osiągnięciach firmy
  • Umacnianie lojalności i zaangażowania stron zainteresowanych
  • Ciągła analiza ryzyka
  • Lepsze wyniki kierownictwa dzięki decyzjom podejmowanym z pełną świadomością
  • Pogodzenie wzrostu rentowności z problemami społecznymi
  • Uprawomocnienie się w oczach społeczeństwa
  • Cykliczne audyty umożliwiające ciągłe doskonalenie
  • Bez audytu aspektów społecznych sporządzenie wiarygodnego sprawozdania społecznego jest niemożliwe.

Na podstawie:
Audyt i sprawozdawczość aspektów etycznych i społecznych – wyzwanie dla audytora wewnętrznego

    Hasła encyklopedii na tę literę