Zielone podejście w Warszawie – UPS Polska, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej

Metryka praktyki

Firma: Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, UPS Polska,
Branża: Transport i logistyka,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Raport 2009
UPS w 2007 roku zainaugurował kolejne lotnicze połączenie z Warszawy, tym razem do Szanghaju. Od tej pory na stołecznym lotnisku regularnie ląduje największy w Warszawie samolot, MD11 z floty UPS. W trosce o zrównoważony rozwój UPS rozpoczęła rozmowy z Polską Agencją Żeglugi  Powietrznej i Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze”, proponując wdrożenie techniki  ekologicznego lądowania, które minimalizuje zużycie paliwa, ogranicza hałas i redukuje emisję  substancji szkodliwych do atmosfery.Procedura Continuous Descent Approach (CDA), inaczej „Zielone podejście”, to sposób, w jaki piloci we współpracy z kontrolerami lotów prowadzą samolot do lądowania. Technika ta polega na jednostajnym zmniejszaniu wysokości przy jednoczesnym utrzymaniu silników samolotu  pracujących na biegu jałowym oraz na wysunięciu klap i podwozia w optymalnym momencie podejścia do lądowania. Stosowanie tej procedury minimalizuje zużycie paliwa, ogranicza hałas, który dociera do ziemi, a także redukuje emisję substancji szkodliwych do atmosfery.

Samoloty transportowe UPS, jako pierwsze, jesienią 2008 roku, rozpoczęły testy CDA na  warszawskim lotnisku. Po kilku miesiącach z inicjatywy UPS i we współpracy z PAŻP-em, tę technikę pilotażu zaczął testować również WIZZ AIR, a następnie (od czerwca 2009 r.) PLL LOT.

W październiku 2009 PAŻP uznał „Zielone podejście” za standardową technikę lądowania dla  wszystkich statków powietrznych na warszawskim lotnisku. Firma stała się swojego rodzaju ekspertem i ambasadorem ekologicznego lądowania w Warszawie.