Zbiórka kartonów z rynku przez Dostawców – Program „Zbieraj kartony, ratuj drzewa” – Frito Lay

Metryka praktyki

Firma: Frito Lay,
Branża: FMCG,
Obszar tematyczny: Środowisko
Kategoria: Recykling
Dokument źródłowy: Raport 2011

Produkty firmy Frito Lay są dostarczane bezpośrednio do sklepów, zgodnie z zamówieniami wcześniej zebranymi przez przedstawicieli handlowych. Dostawcy przywozili chipsy i chrupki w tekturowych kartonach, które zostawiali w sklepach spożywczych i które po wykorzystaniu były do dyspozycji sklepów. Kartony te jedynie w kilku procentach trafiały do powtórnego użycia. Firma zdecydowała się podjąć temat usprawnienia zwrotu kartonów. Okazało się, że czas zebrania przez dostawcę jednego kartonu to jedynie 20 sekund, natomiast każde odzyskane 294 kartony (niecałe 1,5 godziny pracy) to uratowane 1 drzewo. Celem opracowanego Programu „Zbieraj kartony, ratuj drzewa” było połączenie ekonawyków z konkretnymi oszczędnościami. Praktyka ta stała się zwyczajem dostawców. Program wspierany był przez konkurs – za uratowanie 5 drzew (1500 kartonów), każdy dostawca otrzymywał drobny upominek, np. znaczek ekologiczny czy biodegradowalny długopis. Na tych, którzy zebrali powyżej 80 procent kartonów dobrych, czyli nadających się do kolejnego użycia, czekał bon zakupowy do sklepu internetowego, a najlepszy dostawca w regionie logistycznym otrzymywał pakiet sportowo-rekreacyjny.

W rezultacie, w czasie 6 miesięcy stworzono efektywny, sformalizowany, umocowany w biznesie mechanizm, który ułatwiał sam proces zebrania kartonów i nagradzania nawyków proekologicznych.

Dzięki kampanii edukacyjnej oraz konkursowi, w miesiącach listopad – grudzień 2011 roku zwrot kartonów w skali ogólnopolskiej osiągnął aż 82 procent (przy założonym poziomie 60 procent). Program okazał się sukcesem dzięki zaangażowaniu wyższej kadry menedżerskiej i członków zarządu.