„Zapnij dziecko!” – DaimlerChrysler

Metryka praktyki

Firma: DaimlerChrysler,
Branża: Motoryzacja,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Raport 2003
Akcja „Zapnij dziecko!” została zainicjowana przez Mercedes-Benz w 2001 roku i prowadzona jest do dziś. Ma na celu wyeliminowanie nagannych praktyk przewożenia w samochodach osobowych dzieci bez odpowiednich zabezpieczeń, tzn. specjalnych fotelików i podstawek przypinanych pasami oraz kształtowanie świadomości wśród kierowców, że dziecko nie zabezpieczone podczas jazdy narażone jest podczas zderzenia czy przy ostrym hamowaniu na obrażenia, a nawet utratę życia.Według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego (ITS) ponad 50% dzieci przewożonych jest w samochodach osobowych bez żadnych zabezpieczeń, a i te przewożone w fotelikach ochronnych zabezpieczone są nieodpowiednio. 197 ofiar śmiertelnych i ponad 5 934 rannych wśród dzieci w grupie wiekowej 0-12 lat (tylko w roku 2002) są wystarczająco tragicznym dowodem na potrzebę zmiany podstaw dorosłych kierowców.

Akcja zainicjowana we współpracy z Global Road Safety Partnership (z siedzibą w Genewie) spotkała się z dużym zainteresowaniem. Pomoc Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz organizacji takich jak PIMOT (Przemysłowy Instytut Motoryzacji) dostarczyła wiarygodnych ekspertyz dotyczących bezpieczeństwa dzieci przewożonych w samochodzie oraz zapewniła wysoką jakość materiałów akcji. Zainteresowani rodzice – kierowcy wszystkich marek (nie tylko marki Mercedes-Benz) mogli zasięgnąć porady w wybranych punktach dealerskich Mercedes-Benz w Polsce, jak wybrać odpowiedni fotelik dla dziecka oraz prawidłowo go zamontować.

W latach 2002 – 2003 akcja „Zapnij dziecko!” była kontynuowana pod patronatem Ministerstwa Zdrowia RP. W ramach współpracy z 412 oddziałami położniczymi w całej Polsce 70 000 egzemplarzy materiałów informacyjnych (plakaty, ulotki, foldery informacyjne i naklejki na szybę samochodu) zostało dostarczonych bezpośrednio do klinik położniczych w całej Polsce. Akcji towarzyszyła kampania kinowa: w 21 kinach w Polsce przez cztery tygodnie emitowany był 30-sekundowy spot reklamowy promujący używanie fotelików dla dzieci przewożonych w samochodach (szacowana publiczność to 1 mln osób). Kampanię społeczną wsparły również znane i lubiane osobowości życia publicznego. Na łamach magazynu VIVA! odbył się konkurs na temat bezpiecznego przewożenia dzieci samochodem (wśród nagród: Mercedes-Benz klasy A). Akcja prezentowana była również w pismach dla rodziców: „Mamo to ja“, „Twoje Dziecko“.

Akcja „Zapnij dziecko!”, uznana została za wzorcowy przykład kampanii społecznej i jest obecnie kontynuowana przez koncern DaimlerChrysler AG na Węgrzech, w Rumunii, Indiach oraz RPA. Statystyki dotyczące bezpieczeństwa dzieci oraz doświadczenie zdobyte przez Mercedes-Benz podczas trwania akcji pokazały, że nadal istnieje duże zapotrzebowanie na dokładne informacje i praktyczne porady dla młodych rodziców w zakresie bezpiecznego przewożenia dzieci samochodem. W 2004 roku Mercedes-Benz planuje kontynuację akcji „Zapnij dziecko!” oraz ewaluację dotychczasowych działań podjętych w zakresie uświadamiania kierowcom (rodzicom i opiekunom) niebezpieczeństw, na które narażają swoje dzieci przewożąc je bez odpowiednich zabezpieczeń. W tym celu, wspólnie z Instytutem Transportu Samochodowego, przeprowadzane są badania sprawdzające, jaki procent polskich kierowców zabezpiecza odpowiednio swoje dzieci podczas jazdy samochodem. Wyniki badań będą znane pod koniec pierwszego kwartału 2004 roku i w zależności od nich Mercedes-Benz przygotuje trzecią część kampanii.