Torby plastikowe i edukowanie przyszłych konsumentów – IKEA

Metryka praktyki

Firma: IKEA Retail,
Branża: Przemysł drzewny, papierniczy i meblowy,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Raport 2007
Decyzja o wycofaniu jednorazowych toreb plastikowych jest wynikiem konsekwentnie realizowanej polityki firmy, mającej na celu ograniczenie negatywnego wpływu działalności firmy IKEA na środowisko naturalne. Powszechnie stosowane torby plastikowe są jednym z największych zagrożeń dla środowiska, zarówno jeśli chodzi o pozyskanie surowca (nieodnawialne zasoby Ziemi), proces ich produkcji (energia, transport, substancje chemiczne), jak i późniejszą utylizację (odpady trafiające na wysypiska). We wrześniu 2007 roku wycofano ze wszystkich sklepów IKEA w Polsce jednorazowe, bezpłatne torby plastikowe do pakowania zakupów, jednocześnie zachęcając klientów do wykorzystywania toreb wielokrotnego użytku. Działanie to ma wpłynąć na zmianę postaw klientów wobec jednorazowych toreb plastikowych również w innych sklepach i w ten sposób spotęgować proekologiczny efekt naszego działania. W 2006 roku klienci sklepów IKEA w Polsce zużyli ponad 10 milionów bezpłatnych, plastikowych torebek. Pieniądze wydawane do tej pory na ich produkcję firma przeznaczyła na posadzenie miliona drzew na terenie nadleśnictw wchodzących w skład Leśnego Kompleksu Promocyjnego „Lasy Mazurskie”.W ramach polityki proekologicznej, firma, wspólnie z Fundacją Ziemia, prowadzi programy proekologiczne („Pomóżmy Kasztanowcom”) mające na celu ochronę kasztanowca – gatunku drzewa zagrożonego w Polsce wyniszczeniem. Są to akcje edukacyjne dla dzieci w wieku szkolnym. W „Wielkie Kasztanobranie” zaangażowało się w sumie 29 szkół i przedszkoli stołecznych i z okolic Warszawy, zebrano łącznie ponad 7 ton kasztanów. Z kolei „Ekolekcje” są comiesięcznymi zajęciami dla dzieci, odbywającymi się w sklepach IKEA, gdzie przyszli konsumenci mogą dowiedzieć się, na czym polega segregacja śmieci i podstawowe problemy związane ze środowiskiem oraz nauczyć się podstaw odpowiedzialnych i przyjaznych środowisku zakupów.