Strefa kulturalnego podróżowania w PKP Intercity

Metryka praktyki

Firma: PKP Intercity,
Branża: Transport i logistyka,
Obszar tematyczny: Zagadnienia konsumenckie
Kategoria: Ułatwienia dla klientów
Dokument źródłowy: Raport 2016

Pociąg to miejsce publiczne, w którym spotykają się pasażerowie, reprezentujący różne grupy społeczne, wiekowe czy kulturowe. Przypomnienie zasad savoir-vivre panujących w przestrzeni publicznej to element, który wpływa na poprawę komfortu w czasie podróży pociągami. Strefa kulturalnego podróżowania to projekt PKP Intercity stworzony w czerwcu 2016 roku. Wspólnie z ekspertem akcji – p. Adamem Jarczyńskim, dyrektorem PAPiE, przewoźnik przypomina zasady savoir-vivre, które powinny panować w przestrzeni publicznej jaką jest pociąg. Praktyka „Strefa kulturalnego podróżowania” polega na edukowaniu podróżnych w zakresie pożądanych zachowań w czasie podróży pociągiem, czyli środkiem transportu publicznego. W ramach konsultacji społecznych, przewoźnik przeprowadził panel fokusowy z podróżnymi reprezentującymi różne grupy społeczne i wiekowe m.in. z osoby niepełnosprawne, seniorów oraz studentów. Ponad 3 tys. pasażerów wzięło udział w sondzie internetowej, która była drugim etapem konsultacji społecznych. Finałem akcji był stworzony wspólnie z pasażerami kodeks kulturalnego podróżowania, który od jesieni dostępny jest na monitorach w pociągach Pendolino, PesaDART i Flirt oraz ekranach przy kasach. Dotarcie z akcją do podróżnych przekłada się na podnoszenie komfortu ich podróży. Aby utrwalić temat kodeksu, jest on przypominany np. poprzez filmiki, w których ekspert akcji opowiada o podróży pociągiem. 5-odcinkowy cykl został wyświetlony ponad 50 tys. razy. W związku z dotychczasowym zainteresowaniem, praktyka będzie kontynuowana w roku 2017. Dodatkowo akcja wpływa pośrednio na zminimalizowanie sytuacji konfliktowych, w których pasażerowie nie przestrzegają zasad savoir-vivre w czasie przejazdu pociągiem.