Strategia klimatyczna VELUX – Grupa VELUX w Polsce

Metryka praktyki

Firma: Grupa VELUX i spółki siostrzane w Polsce,
Branża: Budownictwo i nieruchomości,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Raport 2009
W 2009 roku VELUX ogłosił strategię klimatyczną, której celem jest redukcja własnej emisji CO2 oraz promowanie budownictwa neutralnego dla klimatu. Podstawowy cel działań to ograniczenie emisji CO2 Grupy VELUX do 2012 roku o 20%, natomiast do 2020 − o 50%. W Polsce działania podjęto dwutorowo: na poziomie produkcji, modernizując jej proces, oraz na poziomie produktów,  wprowadzając i promując ekologiczne rozwiązania redukujące zużycie energii w budownictwie.W celu poprawy wydajności energetycznej fabryk w Polsce, w 2009 roku VELUX przystąpił m.in. do  modernizacji systemu odciągu wiórów z hal produkcyjnych, który umożliwia wykorzystanie surowców wtórnych na potrzeby ogrzewania. Na rok 2010 zaplanowano instalację kotłów grzewczych zasilanych wiórami. Ponadto w fabryce wprowadzono nowy bezpaletowy system pakowania CUBE, który pozwala w jednym transporcie przewieźć większą liczbę okien niż przy  użyciu palet, co przekłada się na liczbę przebytych kilometrów i ograniczenie emisji CO2.

W ramach promocji energooszczędnych postaw wśród konsumentów, VELUX na świecie zainicjował projekt Model Home 2020, który ma na celu stworzenie neutralnych środowiskowo  budynków, z optymalnym klimatem w pomieszczeniach, świeżym powietrzem i światłem dziennym. W Polsce powstaje w Długołęce Lumina House − wzorcowy dom jednorodzinny certyfikowany przez ekspertów z Narodowej Agencji Poszanowania Energii. Wykorzystuje on ogólnodostępne ekologiczne rozwiązania i jest dowodem na to, że tworzenie budynków przyjaznych środowisku jest możliwe i opłacalne.