Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
W 2003 roku Shell uczestniczył w wydaniu książki „Niebezpieczeństwo ruchu drogowego – mity i rzeczywistość”. Jej autorem jest profesor Ryszard Krystek, jeden z twórców programu GAMBIT oraz jeden z największych autorytetów w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce. Publikacja trafiła do rąk polityków, przedstawicieli mediów oraz wszystkich tych, którzy mogą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Dystrybucja książki była pierwszym etapem społecznej dyskusji zainicjowanej przez Shell.
W 1992 roku grupa ekspertów Banku Światowego przygotowała raport „Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce” uznawany dzisiaj za kamień milowy w historii rozwoju działań prewencyjnych. W roku 1993 rząd powołał do życia Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Rok później odbyło się jej pierwsze posiedzenie, na którym przedstawione zostały założenia programu GAMBIT. Program GAMBIT 2000 został zaakceptowany przez Radę Ministrów jako program bezpieczeństwa ruchu dla Polski na lata 2001 – 2010. W ciągu kilku lat funkcjonowania programu, wspieranego miedzy innymi przez Shell, liczba ofiar śmiertelnych w Polsce zaczęła spadać.
Długofalowym celem krajowego programu GAMBIT 2000 jest zmniejszenie liczby śmiertelnych ofiar wypadków o 40% w roku 2010 w stosunku do obecnego poziomu. W osiągnięciu tego celu wsparcie udzielane przez partnerów ma bardzo duże znaczenie. Program wskazuje na cztery główne problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego, którymi należy się zająć w pierwszej kolejności: nadmierna prędkość, alkohol, młodzi kierowcy oraz niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, czyli piesi i rowerzyści.
Autorzy programu wyznaczyli sobie również zadania o charakterze systemowym. Udoskonalenie struktury zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego poprzez usprawnienie aktów prawnych oraz tworzenie struktur regionalnych i lokalnych, gwarantujących skuteczne wdrażanie zadań zawartych w programie GAMBIT 2000. Rozbudowanie systemu informacji odgrywa kluczową rolę w stałym informowaniu decydentów o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, a także przyczynia się do wzrostu efektywności środków poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dzięki audytowi wprowadzona zostanie systematyczna kontrola procesu planowania, projektowania i budowy infrastruktury drogowej. Na koniec, kształcenie kadry stanowi warunek konieczny do realizacji innych zadań.