Play BEST

Metryka praktyki

Firma: BEST,
Branża: Finanse,
Obszar tematyczny: Praktyki z zakresu pracy
Kategoria: Zaangażowanie pracowników
Dokument źródłowy: Raport 2016

Celem Play BEST jest zwiększenie zaangażowania pracowników w realizowane w firmie BEST projekty i aktywności. Play BEST oparty jest o ideę grywalizacji – uatrakcyjnia pracę, wprowadzając elementy gry i zabawy do codziennych zajęć (zdobywanie punktów i nagród). Wśród nagród znajdują się bilety do kina, bony podarunkowe do sklepów, gadżety firmowe czy wejściówki na basen i do SPA. Jednak najpopularniejszą nagrodą jest dodatkowy dzień płatnego urlopu.

Obszary grywalizacji:

  • Efektywność – realizacja targetu na określonym poziomie
  • Absencja – punkty za obecność w pracy
  • Onboarding – pełnienie funkcji opiekuna i udział we wdrażaniu do pracy nowo zatrudnionego pracownika
  • Wolontariat pracowniczy i kompetencyjny – aktywny udział w inicjowanych przez pracowników akcjach społecznych, także dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na zewnątrz organizacji
  • Transfer wiedzy – dzielenie się wiedzą i doświadczeniem wewnątrz organizacji poprzez pisanie artykułów eksperckich czy prowadzenie szkoleń/ warsztatów
  • Testy wiedzy – bezbłędne wypełnienie testów ze szkoleń obowiązkowych, np. pierwsza pomoc, bezpieczeństwo informacji
  • Innowacyjność – inicjatywy i pomysły usprawniające procesy w organizacji
  • Udział w projektach – realizacja ważnych dla firmy projektów
  • Prymus – ponadprzeciętne zaangażowanie, wykraczające poza zakres obowiązków służbowych
  • Równy gość – pomoc współpracownikowi w realizacji zadania
  • Zdrowie – udział w inicjatywach prozdrowotnych np. dojazd rowerem do pracy.

Projekt dynamicznie się rozwija, a jego popularność wśród pracowników nieustannie rośnie. Na koniec roku 2016 w aktywne konta w systemie Play BEST posiadało 86% pracowników. 486 osób otrzymało w 2016 roku łącznie 10473 punkty – to o 28% więcej punktów i 32% więcej użytkowników niż w 2015 roku. Wymiany punktów na nagrody w 2016 roku dokonało 202 pracowników (łącznie 5125 pkt) – dla porównania w 2015 roku 184 osoby wymieniły na nagrody łącznie 4670 punktów.

W 2016 roku w ramach dojazdów rowerem do pracy (kategoria Play BEST „Zdrowie”) pracownicy przejechali 12 096,3 km. Pracownicy w ramach Play BEST otrzymali 214 dodatkowych dni płatnego urlopu.

Pracownicy objęci programem Play BEST zyskują dodatkową motywację do pracy i rozwoju. Wiedzą, że zostaną docenieni za swoją rzetelność, dzielenie się wiedzą (i inne cenne inicjatywy) nie tylko dobrym słowem, ale także w sposób wymierny.

Funkcjonowanie Play BEST korzystnie wpływa na atmosferę pracy. Zasady punktowania są takie same wobec wszystkich, a punkty przyznawane także za działania prozespołowe i kompetencje „miękkie”, dlatego program nie staje się narzędziem niezdrowej konkurencji między pracownikami.

Play BEST stanowi idealne narzędzie pozytywnego motywowania pracowników do działania w różnych kierunkach, m.in. innowacyjności, pracy zespołowej, działalności społecznej, zdrowego trybu życia czy rozwoju własnych kompetencji.

Pracodawca zyskuje pracowników efektywniejszych, bardziej zmotywowanych, identyfikujących się z firmą, nastawionych na rozwój. System kaskadowania wiedzy działa skuteczniej, a firma pozycjonuje się na rynku pracy jako „pracodawca z wyboru”.