Partnerstwo z Caritas w Polsce

Metryka praktyki

Firma: Jeronimo Martins Polska,
Branża: FMCG, Handel,
Obszar tematyczny: Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
Kategoria: Działania charytatywno-filantropijne
Dokument źródłowy: Raport 2017

Cele Zrównoważonego Rozwoju

Praktyka realizuje cele:
- Cel 2 - Zero głodu

W 2016 r. ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w Polsce dotkniętych było ok. 22% mieszkańców Polski, a w skrajnym ubóstwie żyło ok. 5% osób [GUS, 2017]. Stąd idea współpracy Jerónimo Martins Polska z Caritas w Polsce.

Jerónimo Martins Polska współpracuje z Caritas od 2006 r. Z okazji Dnia Dziecka co roku Biedronka wspólnie z Caritas organizuje Ogólnopolski Festyn Rodzinny „Bądźmy razem” przekazując potrzebującym paczki. Upominki otrzymują też dzieci z okazji Mikołajek, a także mali pacjenci warszawskich szpitali z okazji Światowego Dnia Chorego. W 2017 przekazano 70 tys. paczek podczas Festynów Rodzinnych w 20 miejscowościach, 1 tys. paczek z okazji Mikołajek oraz 1 tys. upominków na Dzień Chorego. Łącznie od 2006 r. przekazano ponad 1,5 mln paczek.

Dla dzieci z najuboższych rodzin wskazanych przez Caritas Biedronka organizuje kolonie letnie w górach lub nad morzem. W 2017 ufundowano letnie kolonie dla 10 podopiecznych Caritas.

W 2017 r. w kilkuset sklepach sieci Biedronka przeprowadzono trzy ogólnopolskie zbiórki żywności organizowane przez diecezjalne oddziały Caritas, w tym pierwszą odsłonę zbiórki „Kromka chleba dla sąsiada”. Jerónimo Martins Polska jest również głównym partnerem „Spiżarni Caritas”, programu niemarnowania żywności, polegającego na odbieraniu niesprzedanych, lecz wciąż zdatnych do spożycia produktów bezpośrednio ze sklepów i centrów dystrybucyjnych. Z przekazanej żywności przygotowywane są posiłki w jadłodajniach Caritas oraz paczki. W 2017 w kilkuset sklepach zebrano ponad 528 tys. kg żywności, a ponad 300 sklepów przekazywało Caritas żywność w ramach akcji „Spiżarnia Caritas”. Pomocą objętych zostało około 8 720 osób. Łącznie od 2006 r. przekazano 4 377 tys. kg żywności.

W celu wsparcia infrastruktury transportowej programu całkowity przychód ze sprzedaży maskotek w ramach akcji „Gang Świeżaków II” w dniach 1-3 września 2017 r. został przeznaczony na zakup samochodów do przewozu żywności. Przychód ze sprzedaży maskotek wyniósł 714 tys. zł i pozwolił na zakup pięciu aut, a kolejne dwa zostały przekazane w formie darowizny.

Również w 2017 r. Jerónimo Martins Polska przekazało Caritas albumy i karty edukacyjne z przeprowadzonej w sieci Biedronka akcji „Super Zwierzaki”. Do dzieci ze świetlic środowiskowych trafiło 44 tys. albumów i prawie 13 mln. Kart.

Obie organizacje odnoszą korzyści w postaci transferu wiedzy, współpracując, m.in. przy tworzeniu procedur dotyczących odbioru żywności ze sklepów sieci Biedronka oraz prowadząc szkolenia dla pracowników i wolontariuszy.

Praktyka realizowana jest w partnerstwie z Caritas w Polsce.