„Od dziewczynki do kobiety” – Johnson&Johnson

Metryka praktyki

Firma: Johnson&Johnson,
Branża: FMCG,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Targi CSR 2005, 2008, 2010

SYTUACJA / PROBLEM:Stosowanie dopochwowych środków higieny menstruacyjnej rodzi wiele pytań i kontrowersji, wynikających w głównej mierze z braku rzetelnej wiedzy. Do najważniejszych barier w wyborze tamponów należą: poglądy na temat złożoności stosowania tamponów w porównaniu do prostoty stosowania podpasek, brak doświadczenia i wiedzy w zakresie budowy i funkcjonowania własnego organizmu prowadzące do braku pewności siebie oraz niepokój o własne zdrowie. Pojawienie się miesiączek to bardzo ważne wydarzenie w życiu dorastającej dziewczyny. Wymaga od niej przetestowania i doboru właściwych produktów, których zadaniem jest zaspokojenie nowych, nieznanych dotychczas potrzeb higienicznych. Zdając sobie sprawę z istoty tematów dotyczących zakresu dojrzewania i higieny menstruacyjnej firma Johnson & Johnson Poland Sp. z o.o. opracowała i wdrożyła w 1994 roku program edukacyjny „Od dziewczynki do kobiety”, który jest realizowany w gimnazjach. Program adresowany jest do czternastolatek, które wkraczają w okres dojrzewania.

OPIS DOBREJ PRAKTYKI/ ROZWIĄZANIE:

Program „Od dziewczynki do kobiety” ma przede wszystkim na celu edukację nastolatek, umożliwienie im lepszego poznania własnego ciała i  zachodzących w nim przemian biologicznych oraz świadomy wybór właściwego zabezpieczenia menstruacyjnego. Nastolatki zyskują szansę rozwiania wątpliwości i uzyskania odpowiedzi na wiele pytań dotyczących okresu dojrzewania podczas spotkania z ekspertem, przeszkoloną pielęgniarką lub położną (prelegentką w programie). Program ma zasięg ogólnopolski. Zajęcia, w których uczestniczą wyłącznie dziewczęta, odbywają się w małych grupach, co pozwala na stworzenie odpowiedniej atmosfery do przedstawiania tematów intymnych i przez to uzyskanie z nimi lepszego kontaktu. Prelekcja trwa jedną godzinę lekcyjną. W jej trakcie poruszane są tematy dojrzewania, menstruacji, higieny oraz zabezpieczenia podczas miesiączki. Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem nowoczesnych metod audiowizualnych przy użyciu sprzętu multimedialnego, co umożliwia przedstawienie trudnych zagadnień w sposób przystępny i łatwy do przyswojenia i jednocześnie ciekawy.

KORZYŚCI

DLA FIRMY:
– poziom użytkowania tamponów (60% kobiet w wieku 14-34 lat potwierdza stosowanie tamponów)
– udział w wynikach sprzedaży, jako element ogólnie pojętej strategii marketingowej – tampony o.b.® są niekwestionowanym liderem na rynku tamponów
– udział w budowaniu świadomości i wizerunku marki,
– zwiększenie liczby konsumentów poprzez zmniejszenie obaw w stosowaniu tamponów oraz deklaracja wypróbowania (na podstawie ankiet przeprowadzanych podczas zajęć).

DLA ADRESATÓW PROGRAMU:
– z programu od momentu jego wdrożenia skorzystało ponad 1,5 mln nastolatek, taka liczba dziewcząt zyskała szansę na zdobycie i pogłębienie wiedzy o zachowaniach prozdrowotnych, kształtowanie zdrowego i aktywnego stylu życia, kształtowanie aktywnej i odpowiedzialnej postawy wobec własnego zdrowia

WYZWANIA:

Największym wyzwaniem we wdrażaniu programu było zdobycie zaufania, co do przedstawianego materiału ze strony personelu szkół.