Międzymiastowy autobus elektryczny Solaris Urbino 15 LE electric

Metryka praktyki

Firma: Solaris Bus & Coach,
Branża: Motoryzacja,
Obszar tematyczny: Środowisko
Kategoria: Zrównoważony transport
Dokument źródłowy: Raport 2021

Cele Zrównoważonego Rozwoju

Praktyka realizuje cele:
- Cel 11 - Zrównoważone miasta i społeczności
- Cel 13 - Działania w dziedzinie klimatu
- Cel 9 - Innowacyjność, przemysł, infrastruktura

Autobus elektryczny Urbino 15 LE electric otworzył nowy etap rozwoju marki Solaris – po raz pierwszy autobus elektryczny wyjechał poza granice miasta. Pojazd spełnia wymagania zarówno klasy II, jak i I. Może więc być wykorzystywany jako komfortowy środek transportu na trasach międzymiastowych, ale i jako autobus miejski. Elastyczność autobusu zwiększa bogata paleta wyposażenia, co pozwala dobrać konfigurację do indywidualnych potrzeb operatora.

Pojazd zapewnia komfortowe warunki podróżowania ze względu na cichą i płynną pracę silnika, mniejsze wibracje i brak spalin, ale także przez bogate wyposażenie, m.in. 53 fotele zaopatrzone w pasy bezpieczeństwa i regulację oparcia. Bezpieczna jazda jest zagwarantowana nawet w trudnych warunkach drogowych dzięki innowacyjnym systemom: m.in. system ADAS, niwelujący problem martwych pól, ostrzeżenia o zapięciu pasów, automatycznie włączane światła i wycieraczki, kamery w miejscu lusterek bocznych, zapewniające doskonałą widoczność.

Głównym celem przyświecającym inżynierom firmy Solaris, było opracowanie autobusu, który będzie mógł być wykorzystywany jako autobus miejski, a także w przewozach międzymiastowych nie tylko pod względem samej konstrukcji, ale także większego zasięgu, odpowiedniego dla tras podmiejskich. Układ napędowy zasilany jest energią pochodzącą z baterii. Baterie najnowszej generacji Solaris High Energy oferują zasięgi nawet kilkuset kilometrów na jednym ładowaniu.

W modelu zastosowano system klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury w pojeździe wykorzystuje ciepło pochodzące z zewnątrz. Rozwiązanie to pomaga zwiększyć efektywność energetyczną pojazdu, co bezpośrednio przekłada się na większy zasięg. Urządzenie używa jako czynnika roboczego dwutlenku węgla. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalację napędową wykonano w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu.

Pojazd to krok naprzód w transformacji transportu na bezemisyjny, ponieważ umożliwia przewoźnikom transportu wyznaczenie bezemisyjnych tras i w mieście, i poza nim. Autobus będzie znakomitą ekologiczną alternatywą dla modeli spalinowych wykorzystywanych obecnie w segmencie pojazdów międzymiastowych.

Produkt zaskakuje elastycznością rozwiązań. Charakterystyka autobusu niskowejściowego (low-entry), duży zasięg na jednym ładowaniu i duża paleta wyboru dodatkowego wyposażenia spełnią potrzeby zarówno ruchu miejskiego, jak i podmiejskiego. Ponadto bogata oferta rozwiązań technicznych pozwolą idealnie dobrać konfigurację do indywidualnych potrzeb operatora.