Maker Woman

Metryka praktyki

Firma: Orange Polska,
Branża: Telekomunikacja,
Obszar tematyczny: Prawa człowieka
Kategoria: Kobiety w biznesie
Dokument źródłowy: Raport 2018

Cele Zrównoważonego Rozwoju

Praktyka realizuje cele:
- Cel 10 - Mniej nierówności
- Cel 5 - Równość płci
- Cel 8 - Wzrost gospodarczy i godna praca

Orange Polska w ramach strategii społecznej odpowiedzialności w obszarze zaangażowania społecznego koncentruje się na edukacji cyfrowej. Swoje programy kieruje przede wszystkim do dzieci i młodzieży. Firma dostrzegła problem edukacji technologicznej kobiet i przygotowała program skierowany do tej grupy. Praktyka odpowiada na problem dyskryminacji kobiet w sferze zawodowej. Projekt prowadzi Fundacja Orange i Stowarzyszenie Robisz.to.

Maker Woman to projekt szkoleniowy, adresowany do kobiet wchodzących lub powracających na rynek pracy. Jego głównym celem jest zapobieganie społecznemu oraz technologicznemu wykluczeniu uczestniczek poprzez nieformalną edukację w zakresie nowych technologii. Grupą docelową są kobiety, które dopiero rozpoczęły swoją karierę zawodową oraz te, które po okresie macierzyństwa wracają do pracy. Podczas trwania 3-miesięcznego szkolenia uczą się podstaw projektowania, przygotowują projekty do wykonania na drukarce 3d, ploterze laserowym, frezarce CNC. Zdobywają wiedzę z dziedziny podstaw programowania mikrokontrolerów arduino i raspberry pi. Uczą się podstaw obsługi maszyn cnc, plotera laserowego i drukarek 3d, poznają podstawy obróbki drewna, szycia, tworzenia stron internetowych, fotografii produktu i podstaw prowadzenia własnej firmy.

Do tej pory odbyły się trzy edycje projektu, 4 edycja jest w trakcie realizacji. Projekt ukończyło 36 osób.
W sumie odbyły się 3 edycje projektu, a czwarta jest w trakcie realizacji.

Przyjęto założenia, że biorąc pod uwagę intensywność działań szkoleniowych i wsparcia indywidualnego uczestniczek w tworzeniu prototypu, w każdej edycji może wziąć udział tylko 12 uczestniczek. Udział w projekcie wymagał od nich bardzo dużego zaangażowania czasowego oraz intensywnej pracy własnej. Wszystkie uczestniczki z powodzeniem ukończyły projekt. Czynniki, które miały na to wpływ to jest: odpowiedni proces rekrutacji, podczas którego uczestniczki przedstawiały swoje doświadczenie oraz motywowały swój udział w projekcie. Kluczowe było również wsparcie trenerów, którzy prowadzili szkolenia oraz regularnie konsultowali prototypy, które powstawały.

Maker Woman ma wpływ na rozwój kobiet, które wzięły w nim udział. Beneficjentki projektu zyskały wiedzę z zakresu nowych technologii, dzięki której zwiększyły swoje szanse na rynku pracy.

Korzyścią jest także wpływ na zwiększenie pewności siebie uczestniczek, gdyż oprócz szkoleń musiały włożyć wiele pracy, aby przygotować prototyp. Część z nich zdecydowało się na otworzenie własnej firmy. Dwie z uczestniczek zostały wyróżnione przez Fundację Orange we Francji tytułem Amazing Woman.

Planowana jest kolejna edycja projektu.