Koalicja „Charytatywny SMS bez VAT” – PricewaterhouseCoopers

Metryka praktyki

Firma: PricewaterhouseCoopers,
Branża: Konsulting,
Obszar tematyczny:
Kategoria:
Dokument źródłowy: Raport 2009

Po jednej z kolejnych edycji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP), doradcy podatkowi z PricewaterhouseCoopers (PwC) zajęli się kwestią VAT-u od SMS-ów, z których dochód przeznaczany jest na cele dobroczynne. Po przeanalizowaniu istniejących przepisów prawnych okazało się, że środki przesyłane SMS-ami to jedyna obłożona podatkiem VAT forma przekazywania  pieniędzy na cele charytatywne. W związku z tym PwC zainicjowało powstanie koalicji, do której przystąpiło ponad 20 największych organizacji charytatywnych w kraju, m.in.  WOŚP, Polska Akcja Humanitarna, Fundacja Batorego, Fundacja TVN i inne. Jej głównym celem  jest doprowadzenie, w ramach obowiązujących ram prawnych, do zaniechania pobierania podatku VAT od charytatywnych SMS-ów, tak by całość przekazywanych środków trafiała do potrzebujących.Pod nadzorem PwC rozpoczęto formalną procedurę mającą doprowadzić do zmian, a jednocześnie  zrealizowano kampanię społeczną na ten temat. Dzięki zaangażowaniu pracowników PwC z działu marketingu i IT założono stronę internetową Koalicji (www.smsbezvat.pl), gdzie do tej  pory zebrano kilka tysięcy podpisów z poparciem dla akcji, w tym znanych działaczy społecznych i  osób publicznych.

W lutym 2010 rząd poinformował, że zostało przygotowane rozporządzenie, dzięki któremu osoby  wysyłające dobroczynne SMS-y nie będą musiały płacić od nich VAT-u.