Kampania społeczna „Trzeźwolaty” – Partner Center

Metryka praktyki

Firma: Partner Center,
Branża: Handel,
Obszar tematyczny: Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
Kategoria: Kampania społeczna
Dokument źródłowy: Raport 2010

W Polsce powszechnie łamany jest zakaz sprzedaży alkoholu nieletnim, a dzieci w coraz młodszym wieku sięgają po napoje alkoholowe. Jak wynika z badań, do picia alkoholu przyznaje się ponad 90% gimnazjalistów i niepełnoletnich licealistów, a w 75% punktach sprzedaży alkoholu młodzież poniżej 18. roku życia nie ma żadnych problemów z jego kupnem.

Kampania społeczna „Trzeźwolaty” polega na bezpośrednim zaangażowaniu młodzieży w promowanie mody na niepicie alkoholu. W tym celu powstał interaktywny portal www.trzezwolaty.pl, którego ideą jest stworzenie społeczności nastolatków – „trzeźwolatów”, którzy poprzez własne teksty, filmy i zdjęcia pokazują, jak można atrakcyjnie spędzić czas bez alkoholu. Dyskutują, komentują, dzielą się doświadczeniem oraz przekonują rówieśników (średnio 321 wypowiedzi w miesiącu), że zabawa bez trunków jest trendy. Strona rejestruje średnio ponad 127 tysięcy odwiedzin w miesiącu. Młodzież znajduje tu praktyczne porady, jak odmawiać picia, by nie narazić się na drwiny rówieśników, a także przykłady na to, czym może się skończyć zabawa zakrapiana alkoholem. Do dyspozycji młodzieży jest również psycholog, który odpowiada na pytania, doradza i pomaga (średnio 97 zapytań w miesiącu).

Kampania prowadzona jest także w serwisach społecznościowych, m.in. na Facebooku, gdzie odbywają się dyskusje i organizowane są konkursy. Do aktywnego udziału w niej zostały zaproszone szkoły, organizacje młodzieżowe i społeczne, organizatorzy imprez, wychowawcy i rodzice. Krąg zaangażowanych w nią osób i instytucji powiększa się z tygodnia na tydzień.

Kampania ma też motywować handlowców do przestrzegania prawa, a dorosłych do reagowania na sprzedaż alkoholu niepełnoletnim. Intencją organizatora jest, aby społeczność „trzeźwolatów” pozostała na stałe. „Trzeźwolaty” to kontynuacja prowadzonej przez Partner Center w latach 2009–2010 kampanii „Promile nie dla nieletnich”.