Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
SYTUACJA/ PROBLEM:
Firma chce zapewnić swoich interesariuszy, iż wszystkie działania firmy skierowane na osiągnięcie celów biznesowych będą realizowane w sposób zgodny z rozsądnymi oczekiwaniami społecznymi wobec odpowiedzialnej firmy tytoniowej.
OPIS PROJEKTU/ ROZWIĄZANIE:
Realizacja projektu objęła kilka etapów:
Przygotowania i planowanie: – Mianowanie kierownika projektu i powołanie zespołu sterującego – Przygotowanie listy partnerów społecznych i analiza potencjalnych tematów, które mogą pojawić się w dyskusji – Wyznaczenie audytora procesu, jego moderatora i facilitatora
Etap słuchania: – zorganizowano 9 sesji dyskusyjnych, podczas których partnerzy społeczni przedstawiali swoje oczekiwania wobec BAT Polska.
Etap odpowiadania: – Zarząd BAT przygotował stanowisko firmy i odpowiedzi we wszystkich kwestiach poruszonych przez partnerów społecznych na podstawie zestawienia opracowanego przez facilitatora – Ustalono wspólnie z moderatorem i facilitatorem format i kalendarium drugiej rundy sesji dyskusyjnych, do których zaproszono przedstawicieli 95 instytucji, organizacji i grup społecznych; (zdecydowano, że po ogłoszeniu Raportu dla przedstawicieli mediów zostanie zorganizowane osobne spotkanie, stąd różna liczba gości w pierwszej i drugiej rundzie) – Podczas 6 sesji dyskusyjnych zarząd BAT Polska przedstawiał stanowisko firmy w poruszanych wcześniej kwestiach, plany proponowanych działań, oraz propozycje ich ewaluacji przez partnerów;
Etap wdrażania: – Działania wynikające z podjętych zobowiązań zostały wpisane w plany firmy na kolejny rok – Opublikowano Raport Społeczny 2003 – jego została zweryfikowana przez Bureau Veritas
Wypełnianie zobowiązań: – W styczniu br. BAT Polska opublikowała broszurę, która zawiera omówienie stopnia wypełnienia podjętych zobowiązań według wcześniej określonych mierników; broszura została rozesłana do wszystkich partnerów społecznych firmy i umieszczona na stronie internetowej firmy.
KORZYŚCI:
– Budowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej społecznie; – Budowanie świadomości korporacyjnej BAT na zewnątrz; – Nawiązanie bezpośrednich kontaktów z interesariuszami, z którymi firma pozostaje w relacjach biznesowych; – Pozytywny odbiór procesu przez interesariuszy; – Usystematyzowanie i prezentacja działań które do tej pory były prowadzone przez firmę z zakresu CSR; – Wyróżnienie się na tle innych firm tytoniowych; – Wzmocnienie relacji ze społecznością lokalną i władzami Augustowa; – Jedyna firma w Polsce, która przeprowadziła dialog społeczny wg AA 1000 ekspert w tej dziedzinie;
WYZWANIA:
– Utrudniony dialog (szczególnie z ministerstwami) ze względu na kontrowersyjną branżę; – Koordynacja i uwspólnianie procesu dialogu w poszczególnych krajach;
DO ZAPAMIĘTANIA:
– Żeby proces był skuteczny i przyniósł zamierzony efekt, potrzebne jest aktywne zaangażowanie zarządu – Warto zapewnić zewnętrzne, niezależne wsparcie (audyt, facilitator lub moderator) ze względu na na wiarygodność całego procesu; – Należy zadbać, by w strukturze zarządzania programu znalazły się osoby z różnych działów, które czuwają nad przebiegiem programu, ale również dbają o komunikację wewnątrz poszczególnych działów; – W szczególny sposób warto zaangażować dział sprzedażowy firmy i przedstawić długofalowe efekty programu, bo z założenia może prezentować krytyczne nastawienie do takich przedsięwzięć;