Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
SYTUACJA/PROBLEM:
DHL jako firma globalna zatrudniająca ludzi na całym świecie chciała wykorzystać potencjał pracowników i zaangażować ich w tworzenie nowych, lepszych rozwiązań dla funkcjonowania firmy w każdym obszarze.
OPIS DZIAŁANIA:
Idea managment jest modelem zarządzania, który sprawia, że wszyscy pracownicy mogą uczestniczyć w procesie tworzenia nowych wartości i rozwiązań w firmie. Pracownicy przedstawiają propozycje swojemu przełożonemu, osobiście za pomocą kart/formularzy przeznaczonych do zgłaszania idei lub poprzez wewnętrzną sieć informacyjną firmy – intranet.
Przełożony ocenia propozycje w ramach swojego zakresu odpowiedzialności. W przypadku, gdy propozycja wykracza poza zakres obowiązków przełożonego, odpowiedni ekspert podejmuje decyzję dotyczącą wdrożenia idei.
Osoba zgłaszająca propozycję przypisuje ją do jednej z dwóch kategorii: 1. Propozycji o istotnym znaczeniu jeżeli istnieje możliwość pomiaru korzyści finansowych lub oszczędności czasu przez firmę lub 2. Propozycji o mniejszym znaczeniu – jeżeli nie istnieje możliwość takiego pomiaru.
Managerowie motywują swoich pracowników do tworzenia rozwiązań dotyczących ciągłych usprawnień i innowacji. Powinni również wspierać swoich pracowników podczas wprowadzania ich idei w życie.
Efektywność tego systemu mierzona poprzez monitorowanie: – liczby propozycji; – współczynnika uczestnictwa pracowników: liczba osób zgłaszających propozycje na 100 pracowników; – współczynnika efektywności kosztowej: stosunek wartości finansowej propozycji do kosztów zarządzania ideami w organizacji; – wdrożenia: stosunek wszystkich propozycji zgłoszonych, do liczby wdrożonych; – czasu przetwarzania: średni czas potrzebny do podjęcia decyzji o wdrożeniu lub odrzuceniu zgłoszonego pomysłu.
KORZYŚCI:
– Tworzenie wartości dodanej w organizacji; – Umożliwienie pracownikom współuczestnictwa w zarządzaniu firmą – czynnik motywacyjny; – Rozwój współpracy pomiędzy kadrą zarządzającą a pracownikami niższego szczebla; – Synergia – umiejętne wykorzystanie wiedzy fachowej managerów i praktycznej wiedzy i doświadczeń pracowników.
WYZWANIA:
– Stworzenie efektywnego systemu; – Stworzenie odpowiedniego systemu motywowania pracowników; – Odpowiednie przeszkolenie i zmotywowanie kadry menedżerskie.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ:
– Efektywne zarządzanie takim programem wymaga zaangażowania wszystkich szczebli menedżerskich; – Procedura zarządzania ideami powinna być transparentna i prosta- inaczej zniechęca pracowników; – Niezbędna jest ocena wdrażanych propozycji w ciągu założonego czasu; – Tak duży projekt wymaga powołania w strukturze osoby/osób dedykowanych do zarządzania ideami; – Konieczna jest permanentna i zróżnicowana komunikacja dotycząca zasad i ciągłej potrzeby zgłaszania nowych rozwiązań przez pracowników.