Kim jesteśmy
Współpraca
Programy
Konkursy
Baza wiedzy
OPIS PROJEKTU / ROZWIĄZANIE :
Podstawowym założeniem programu było wypracowanie skutecznego długoterminowego rozwiązania pozwalającego na wykorzystywanie urlopów w dziale administracji finansowej zgodnie z planami urlopowymi. Celem było znalezienie takiego rozwiązania, które będzie funkcjonować w sposób niezakłócający standardowego systemu pracy działu administracji finansowej (przy stałym poziomie zatrudnienia konieczności obciążania pracowników pracą w godzinach nadliczbowych).
Rozwiązanie polegało na znalezieniu, przeszkoleniu i zatrudnieniu zespołu pracowników tymczasowych do pracy na wskazanych stanowiskach. Pracownicy zatrudniani są na okres wakacyjny. Źródło rekrutacji stanowią lokalne rynki pracy w miejscach, gdzie funkcjonują oddziały firmy Danone. Firma współpracuje z Rejonowymi Biurami Pracy, Agencją Pracy Tymczasowej oraz polega na rekomendacjach pracowników.
Rozwiązanie stosowane jest w okresie urlopowym (kwiecień – wrzesień) każdego roku. Potrzeba zatrudniania pracowników tymczasowych determinowana jest uzgodnionym kalendarzem urlopowym. W proces zaangażowany jest dział personalny oraz odpowiedni kierownik liniowy odpowiadający za dział administracji finansowej w danym rejonie działania firmy. W czasie 1-2 dniowego przeszkolenia nowi pracownicy są przygotowywani do wykonywania zadań.
Rozwiązanie nie powoduje dodatkowych kosztów. Firma niejednokrotnie proponuje stałe zatrudnienie pracownikom tymczasowym. Osoby te szybko adaptują się w firmie, znają procedury, strukturę i specyfikę branży i firmy. Na przestrzeni 2 ostatnich lat dzięki temu systemowi w firmie Danone stałe zatrudnienie znalazło około 80 osób.
KORZYŚCI:
– Wprowadzenie stabilności / systematyki w wykorzystywaniu urlopów; – Brak zwiększonych kosztów; – Nie obciążanie stałych pracowników dodatkową pracą; – Budowanie „zaplecza rekrutacyjnego”.
WYZWANIA:
– Doprecyzowanie i jasne określenie wymagań i preferencji dotyczących pracowników; – Poszukiwanie pracowników „na własną rękę”. Współpraca z osobami, które miały zastępować stałych pracowników polegała głównie na zawieraniu umów zleceń lub dodatkowej pracy pracowników nadgodziny, co powodowało utrudnienia zarówno w planowaniu budżetu, kontroli stanu zatrudnienia oraz dodatkową pracę dla pracowników działu plac.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ:
– Najważniejsze jest dobre planowanie – na początku roku firma przygotowuje plany urlopowe, które umożliwiają sprawne wdrożenie i funkcjonowanie elastycznych form zatrudnienia; – Niezmiernie istotną rolę odgrywa także dobrze przygotowany profil kandydata rekrutowanego przez agencje i odpowiednio wczesne przekazanie zlecenia rekrutacji – umożliwiają one znalezienie najodpowiedniejszych kandydatów do pracy.